وزیر بهداشت:

ابتلای روزانه ۱۰ تا ۱۵ پرستار به کرونا در یکی از شهرهای کشور/ افزایش ۱۰ برابری قدرت سرایت ویروس کووید۱۹/ تاکنون حتی یک اتوبوس در تهران به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده نشده است

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۱۰:۴۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۷۵۵۳۶
ابتلای روزانه ۱۰ تا ۱۵ پرستار به کرونا در یکی از شهرهای کشور/ افزایش ۱۰ برابری قدرت سرایت ویروس کووید۱۹/ تاکنون حتی یک اتوبوس در تهران به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده نشده است
سعید نمکی در سی و دومین نشست ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کووید۱۹ که در استان آذربایجان غربی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در این نشست با بیان اینکه قصور زیادی در راستای کنترل این اپیدمی صورت می گیرد، گفت: در صورتی که یک روز افرادی بخواهند اقدامات وزارت بهداشت را در این راستا مورد سوال قرار داده و خون شهید سلامت را پایمال کنند، این قصورها را مطرح می کنم.

او افزود: زمانی که گزارش‌ها درباره وضعیت کرونا را می‌خوانم، استرس می‌گیرم که نکند در سیاه‌چاله‌ای بیفتیم که نتوانیم از آن خارج شویم.

نمکی گفت: خودمان را برای یک نزاع و درگیری سنگین با این ویروس آماده کرده ایم و اینکه از روز نخست کرونا را دست کم نگرفتیم، باعث شد گام‌های بلندی در این خصوص برداریم.

به گفته او حضور امروز من به دلیل خداقوت به همکارانم است و از سوی دیگر دل نگران هستم. به یاد ندارم در 8،9 ماه گذشته یک ساعت خوابیده باشم.

به گفته او در اواخر دی خبر حضور این ویروس در چین شنیدیم با توجه به سابقه اجرایی که در 30 سال قبل داشتم و در روزهای سخت سیستان‌وبلوچستان در زمان شیوع مالاریا را گذرانده‌ام، می‌دانستم که این یک ترکیب نامیمون برای بشریت است.

نمکی تاکید کرد: کرونا یکی از پیچیده‌ترین موجودات که بشر تا کنون به خود دیده است باید خود را برای نزاع سنگین با این ویروس آماده کنیم. در این زمینه نیاز است که گام‌ها بلند برداریم. با وجود اینکه میزان تخت ما در طرح تحول سلامت افزایش یافته است، اما همچنان کبود تخت بیمارستانی داریم.  در حالی که در کشورهای اروپایی تعداد تخت های بیمارستانی و پرستار سه برابر کشور ما است.

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: شاید بتوان این ویروس را آتشی در نیستان دانست.

او تاکید کرد: ناجوانمردانگی آمریکایی‌ها بعد از عاشورا با نیرنگ مشاهده می‌شد. در فرودگاه دلخوش دستیابی به ماسک و دارو بودیم. اما با ما تماس گرفته می‌شد که هیچ دارویی در اختیار ما قرار نداده اند.

نمکی افزود: در روزهای سخت کار را آغاز کردیم. فرق این دوران با دفاع مقدس این بود که در جبهه دشمن را می‌شناختیم، اما الان ممکن است نزدیک‌ترین دوست من بمب ویروس باشد.

او با بیان اینکه هیچ فردی نمی‌داند مشکلات وزارت بهداشت در اوج خالی بودن خزانه و بانک مرکزی چیست؟، گفت: با جیب خالی اداره کردن کشور کار سختی است. در شرایط وفور منابع مدیریت کار آسانی است و در شرایط سخت ارزی هم مدیریت کار دشواری است. این قوم نجیب و شریف یک بار نگفتند ما بستان کار هستیم، بلکه خود را بدهکار می‌دانند.

وزیر بهداشت تاکید کرد:  وقتی یک عده ای پول پارو کردند کادر درمان درد را جارو کرد. در یکی از شهرهای کشور روزانه 10 تا 15 پرستار به کرونا مبتلا شده و  باید به قرنطینه بروند.

نمکی ادامه داد: همچون روزهای سخت دفاع مقدس شاهد رشادت کادر درمان هستیم. اگر در یک دوره توانستیم میزان مرگ‌و میر را به کمتر از 40 برسانیم فداکاری خدمتگذاران این مملکت بود.

او افزود: ما در دو ماه به کمترین میزان ابتلا رسیدیم. برخی از افراد به شبکه‌های خارجی خوراک می‌دادند، اما خود کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز به این ویروس دچار شدند. این در حالی است که آنها خدمات و پرسنل شان 20 برابر ما است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از شفاف‌ترین آمارهای کرونا در ایران است. نیروهای مسلح  اعلام آمادگی کردند. برای مثال در روز 13فروردین فرمانده ناجا در ساعت 4 صبح کف خیابان بود. آنقدر این ارتباط عاشقانه بود که این حمایت ها ما را سرافزار کرد.

نمکی ادامه داد: میزان تست‌های روزانه کرونا در کشور به 40 هزار مورد خواهد رسید که برای این تعداد 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

او اضافه کرد: سامانه سیب نیز فعال بوده و در این مرحله تمام موارد مثبت ثبت می‌شود و بررسی مکرر انجام می‌شود تا این بیماری را زمین‌گیر کنیم.

وزیر بهداشت گفت: در مرحله نخست توسط 320 هزار اکیپ فعال در سامانه سیب 80 میلیون نفر ایرانی ارزیابی شدند.

او بیان کرد: این بیماری در حال حاضر دارو و درمان مشخصی ندارد و تنها راه مدیریت آن پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

نمکی در مورد آذربایجان‌غربی گفت: توسعه مراکز 16 ساعته در آذربایجان‌غربی، افزایش تست‌های تشخیصی، ساماندهی کارگران فصلی و ساماندهی عبور و مرور کامیون‌های صادراتی باید توسط مسئولان استانی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

او افزود: تست‌های تشخیصی نیم ساعته نیز که در حال خریداری است به این استان هم ارسال می‌شود تا مورد مصرف قرار گیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: آذربایجان‌غربی طی حدود هفت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

نمکی تصریح کرد: تاکنون بیش از 40 میلیون و 300 هزار نفر در دنیا و بیش از 534 هزار نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و از مجموع یک میلیون و 120 هزار نفر جان باخته بر اثر کرونا در کشورهای مختلف دنیا نیز 2.7 درصد مربوط به ایران است.

وزیر بهداشت و درمان افزود: ویروس با پیشگیری قابل مهار شدن است. زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این شرایط از اهمیت برخوردار است. ایستگاه های صلواتی زده شده  و 600نفر بدون ماسک در آنجا حضور دارند. ما با کمبود نیرو مواجه هستیم اگر بی توجهی شدت یابد قطعا فاجعه در پی خواهیم داشت.

به گفته او ضعف عدم اجرای پروتکل و ضعف عدم رعایت پروتکل برخی از افراد در مراسم ها دیده می شود. جلوگیری از این مقوله عزم بالایی را می طلبد.

نمکی گفت: با یک زنجیره ای از آلودگی مواجه هستیم. این اپیدمی ما را بیشتر گرفتار می کند. در استان تلاش شده که اقدامات مناسب انجام شود و شمال استان آذربایجان به دلیل وجود مرزها با آسیب های بیشتری مواجه است که این مناطق در الویت رسیدگی قرار دارد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز