سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو مطرح کرد:

مسمومیت دو هزار نفر بر اثر متادون در سال ۹۸/ احتمال مسمومیت کودکان زیر ۵ سال بیش از سایرین/ افزایش مسمومیت با شوینده ها در سالجاری/ میزان مرگ و میر ناشی از مصرف قرص برنج افزایش نداشته است

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۱۲:۰۳:۴۱
کد خبر: ۱۰۷۶۳۰۸
مسمومیت دو هزار نفر بر اثر متادون در سال ۹۸/ احتمال مسمومیت کودکان زیر ۵ سال بیش از سایرین/ افزایش مسمومیت با شوینده ها در سالجاری/ میزان مرگ و میر ناشی از مصرف قرص برنج افزایش نداشته است
نشست خبری نوشین محمدحسینی، سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری نوشین محمدحسینی، سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها(۱-۷ آبان) امروز چهارشنبه ۳۰ مهر، به صورت آنلاین برگزار شد.

افزایش مسمومیت با شوینده ها در سالجاری

او در ابتدای این نشست گفت: امسال پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت ها را برگزار می کنیم یکی از دلایل عمده این تاریخ این است که معمولا در این موقع از سال تجهیزات گرمایشی خانه مورد توجه قرار می گیرد و به دلیل پیشرفت بشر تجهیزات رفاهی به خطرات جدی منجر می شود.  در این شرایط باید لوله های بخاری باید به شکل مناسب جانمایی شود.

او افزود: به دلیل شیوع کرونا از ضدعفونی کننده ها فراوان استفاده می شود.  با توجه به آمارها، امسال نسبت به سال های گذشته میزان مسمومیت های با شوینده ها افزایش یافته است.

سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو تاکید کرد: نباید سموم در خانه نگهداری شود. چون برخی از سموم قدرت  انتقال دارد  و با یک حرکت ساده می تواند در محیط خانه متصاعد شود.

محمدحسینی ادامه داد:  این روزها که تخت های بیمارستانی اندک است،  مسمومیت خطرناک است باید دقت شود در این هفته و طول سال از وسایل ضدعفونی کننده به شکل مناسب استفاده شود.

به گفته او شعار امسال پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا با افزایش آگاهی است.

هشدار! مراقب مسمومیت با گاز منوکسید کربن باشید

سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو با اشاره به برخی مسمومیت های شایع در کشور بیان کرد: بچه ها به ویژه کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض مسمومیت هستند. این مقوله منجر به تخریب سیستم گوارشی و مرگ آنها می شود. به همین دلیل یک روز کامل به پیشگیری از مسمومیت در کودکان اختصاص داده شده است.

او گفت: عارضه های مصرف دارو جانبی است و  باید به کادر درمان اطلاع رسانی شوند.15 درصد مسمومیت‌ها شامل کودکان می شود.

سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو افزود: گاز منواکسید کربن به دلیل سهل انگاری بروز می کند  و منجر به مرگ می شود. سموم نباتی، قارچ ها، گزش حیوانات، مواد مخدر و الکل منجر به بروز مسمومیت خواهد شد.

عاقبت داروهای تاریخ مصرف گذشته چه می شود؟

این مقام مسئول با بیان اینکه نگهداری داروی اضافه در منزل کار مناسبی نیست، افزود: دارو در صورت نگهداری در منزل باید به دور از دسترس کودکان باشد. داروهای تاریخ مصرف گذشته را باید به مراکز بازیافت شهرداری تحویل دارد.

او ادامه داد: داروی تاریخ مصرف گذشته 10درصد قابلیت دارویی را از دست داده است و هرگز نباید از این دارو استفاده کرد و باید دور ریخته شود.

کدام داروها منجر به مسمومیت می شوند؟

او درباره مسمومیت های دارویی گفت: مسکن ها به شکل شایع استفاده می شود. در شرایط کرونا مصرف خودسرانه دارو افزایش یافته است. متاسفانه درصد مصرف دارویی در 5 ماهه 99 به 2/17 افزایش یافته است. آمتفامین‌ها، قرص های  ضد افسردگی‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و کورتن‌ها نیز منجر به بروز مسمومیت ها شود.

محمد حسینی درباره خطرات قرص برنج افزود: این قرص مصرف خانگی ندارد و از جامد به گاز تبدیل می شود. گاز متصاعد شده خطر مسمومیت دارد. توصیه می شود این محصول در خانه نگهداری نشود.

 به گفته او میزان مرگ و میرهای ناشی از مصرف قرص برنج به پزشکی قانونی مربوط است. اما تاکنون میزان آن افزایش نیافته است.

مصرف  بی ‌محابا مکمل ها مسمومیت به دنبال دارد

محمد حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا گفت: مصرف بیش از حد مکمل ها منجر به عوارض دارویی می‌شود، اما وقتی یک پزشک این دارو را تجویز کند منجر به مسمومیت های دارویی و اوردوز نخواهد شد. برای افزایش کارایی سیستم ایمنی در کرونا نباید خودسرانه اقدام به مصرف ویتامین کرد. درصورت مصرف دارو باید پزشک معالج را مطلع کنند.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا مبنی بر مسمومیت معتادان در ایام کرونا تصریح کرد: 65 درصد معتادان و افرادی که به شکل سنتی مواد مخدر استفاده می‌کنند در معرض مسمومیت و مرگ ناشی از این مسمومیت هستند. سال گذشته 65 درصد و امسال 75 درصد مسمومیت ها افزایش یافته است. مسموم در خانه 15 درصد مسمومیت را شامل می‌شد و امسال 12 درصد را شامل شده است.

به گفته او خطر مرگ ناشی از منواکسیدکربن در 5 ماه نخست سالجاری 6 درصد رقم خورده است.

سرپرست دفتر تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: البته این آمار در ماه‌های آینده افزایش پیدا می کند. درصورت بی‌توجهی به در و پنجره  و بی توجهی به لوله های بخاری خانواده ها به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرند. گاز منو اکسید کربن به قاتل خاموش معروف است.

به گفته محمد حسینی 7 درصد مسمومیت‌ها شامل مصرف دارویی می‌شود.

مسمومیت با مصرف  ترامادول و متادون همچنان در اوج است

او درباره دیگر مسمومیت‌های دارویی گفت: بر اساس آمار کل مسمومیت‌های دارویی در سال 98 ، بیش از دو هزار  و 300 مسمومیت بوده که بر اساس این آمار هزار مورد شامل مصرف کنندگان متادون، 269 نفر ناشی از مصرف کنندگان ترامادول و مابقی شامل مصرف دیگر داروها می‌شود.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
پرونده ویژه