رازهایی که هوس های غذایی شما فاش می‌کند

۱۳۹۹/۰۸/۰۲ - ۲۲:۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۷۷۱۲۶
رازهایی که هوس های غذایی شما فاش می‌کند
هوس های غذایی می توانند نشان دهنده ی وجود اضطراب در شما باشند، اما به گفته ی برخی دانشمندان، ممکن است علت آن کمبود مواد مغذی هم باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ممکن است بخوابید و در حالی بیدار شوید که هنوز در فکر خوردن یک تکه شکلات هستید و شاید حتی یک روز زندگی بدون سیب زمینی برایتان سخت باشد. این چنین هوس های غذایی می توانند نشان دهنده ی وجود اضطراب در شما باشند، اما به گفته ی برخی دانشمندان، ممکن است علت آن کمبود مواد مغذی هم باشد.

در ادامه می خواهیم ببینیم هوس های غذایی ما چه معنایی دارند.

غذای تند

عامل تندی غذاهای تند عمدتاً فلفل است. در فلفل ماده ای به نام کپسایسین وجود دارد که علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، می تواند درد مفاصل و عضلات و حتی میگرن را تسکین دهد. ما ممکن است ناخودآگاه سراغ غذاهای تند برویم و حتی متوجه نشویم که حال مان را بهتر می کنند.

شکلات تلخ

بعضی شکلات های تلخ کافئین بیشتری دارند تا یک قوطی نوشابه (حدود ۳۰ میلی گرم). کافئین با تحریک دستگاه عصبی مرکزی، هوشیاری و انرژی را بیشتر می کند. بنابراین هر بار که احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید، طبیعی است که هوس خوردن یک تکه شکلات کنید تا بازدهی تان بیشتر شود.

دلیل دیگری که باعث می شود میل زیادی به شکلات تلخ پیدا کنید این است که بدن تان به منیزیم نیاز داشته باشد. البته دانشمندان هنوز در اینباره مطمئن نیستند چون مواد غذایی دیگری مثل آجیل هم هست که حاوی منیزیم باشند.

یخ

میل به جویدن یخ را اغلب به کمبود آهن مربوط می دانند. این اتفاق می تواند با وجود یا بدون کم‌خونی رخ دهد. دلیل اصلی این هوس مشخص نیست اما گفته می شود در صورتی که کمبود آهن همراه با کم خونی داشته باشید، جویدن یخ احتمالاً باعث افزایش هوشیاری تان می شود.

دیگر دلیل مطرح شده این است که ممکن است به خاطر اضطراب و مشکلات عاطفی باشد.

شیرینی

شیرینی ها کربوهیدرات بسیار زیادی دارند. رضایتی که بعد از خوردن یک برش کیک احساس می کنید به این خاطر است که کالری فراوان آن می تواند خیلی زود انرژی زیادی به شما دهد. تحقیقات نشان داده «ساعت جهانی هوس کربوهیدرات» هر روز بین ۳:۳۰ بعد از ظهر تا ۵ عصر است. بنابراین اگر رژیم خاصی گرفته اید در این مدت باید مراقب باشید.

علاوه بر این، وقتی بدن تان میل به نان، کیک یا پاستا پیدا می کند، یعنی کرومیوم یا نیتروژن کم دارد. و برخی محققان میل به خوردن کربوهیدرات را با بد بودن حال روحی و اضطراب مرتبط می دانند. با خوردن کیک سروتونین یا همان هورمون شادی در بدن تولید می شود.

گوشت و همبرگر

اگر تا به حال برایتان پیش آمده که یکباره هوس همبرگر کنید، باید به این فکر کنید که دقیقاً چه چیزی باعث چنین هوسی شده. جواب احتمالاً گوشت قرمز است. اول آنکه، گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی پروتئین است، بنابراین شاید بدن تان کمبود پروتئین دارد. دوم آنکه، گوشت قرمز حاوی آهن، زینک و ویتامین B است.

علاوه بر این، تحقیقی نشان داده داشتن رژیم غذایی مملوء از پروتئین ممکن است به جلوگیری از زیاده روی در خوردن تنقلات و بروز چاقی کمک کند.

نوشابه

شاید فقط به خاطر مزه باشد که هنگام تشنگی، نوشیدنی های گازدار را به آب ساده ترجیح می دهید. اما نوشابه حاوی اسید فسفریک است، ماده ای که کلسیم و منیزیم استخوان ها را از بین می برد. اگر مصرف نوشابه تان زیاد است، احتمالاً دچار کمبود کلسیم و منیزیم هستید.

هر چه نوشابه ی بیشتری بخورید، احتمال هوس کردن آن بیشتر می شود.

نظر شما