رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

بالا بودن مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن/ از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک نفر به پوکی استخوان مبتلا است/ عدم پایبندی به درمان در مبتلایان به پوکی استخوان

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۱۱:۴۳:۲۳
کد خبر: ۱۰۷۸۱۵۶
بالا بودن مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن/ از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک نفر به پوکی استخوان مبتلا است/ عدم پایبندی به درمان در مبتلایان به پوکی استخوان
افشین استوار گفت: بروز شکستگی لگن که یکی از خطرناک ترین و جدی ترین انواع شکستگی است از همه سرطان های مختص زنان بروز بیشتری دارد و مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن بالا است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مجازی افشین استوار، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

پوکی استخوان یکی از بیماری های دوران سالمندی است

استوار با اشاره به روز جهانی پوکی استخوان گفت: جمعیت کشور رو به سالمندی است و بیماری های دوران سالمندی اهمیت زیادی دارد. پوکی استخوان یکی از آن ها است که با شکست استخوان بروز می کند.

40 درصد بانوان بالای 50 سال به این بیماری مبتلا هستند

او افزود: این بیماری علامتی ندارد و وقتی شکستگی رخ دهد مشخص می شود که فرد دچار پوکی است. بروز این بیماری در سالمندان شیوع بیشتری دارد و 40 درصد بانوان بالای 50 سال به این بیماری  مبتلا هستند.

استوار تصریح کرد: از هر سه خانم بالای 50 سال و از هر 5 آقای بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

بالا بودن مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بروز شکستگی لگن که یکی از خطرناک ترین و جدی ترین انواع شکستگی است از همه سرطان های مختص زنان بروز بیشتری دارد و مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن بالا است.

او ادامه داد:  20 تا 50 درصد افرادی که دچار شکستگی لگن دچار می شوند در سال اول بعد از شکستگی فوت می کنند و باید به موقع پوکی استخوان را تشخیص و از شکستگی ناشی از آن با درمان به موقع جلوگیری کرد.

کم تحرکی یک از علایم اصلی ابتلا به پوکی استخوان

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با اشاره به اینکه برخی عوامل پوکی استخوان بعد از شیوع کرونا تشدید شده، گفت: کم تحرکی، تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات و الکل از جمله موارد ابتلا افراد به پوکی استخوان است.

به گفته او یکسری عوامل خطر برای ابتلا وجود دارد. کم تحرکی اهمیت زیادی دارد که ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند. هر چه مصرف الکل و سیگار و تغذیه نا مناسب شدت بگیرد احتمال ابتلا پوکی استخوان بیشتر می شود.

شیوع کمبود ویتامین دی در همه دنیا بالا است

استوار در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر کاهش سن پوکی استخوان عنوان کرد: تحقیقی در این رابطه صورت نگرفته تا بیان کند سن پوکی استخوان کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کمبود ویتامین دی و کاهش دریافت کلسیم از دیگر عوامل خطر است. شیوع کمبود ویتامین دی در همه دنیا بالا است و در کشور ما هم شیوع دارد از این رو تشخیص میزان ویتامین دی اهمیت دارد. در بانوان بالای 50 سال بایستی با اقدام درمانی ساده آن را جبران کنند که از پوکی استخوان جلوگیری شود.

انجام آزمایش تشخیصی پوکی استخوان تحت پوشش بیمه

او در پاسخ به سوال دیگر برنا مبنی بر هزینه زیاد آزمایش پوکی استخوان گفت: انجام آزمایش تشخیصی پوکی استخوان تحت پوشش بیمه برای افرادی که نیاز دارند است.

استوار اضافه کرد: متاسفانه دو مشکل در این رابطه وجود دارد یکی آگاهی کافی برای مراجعه به مراکز درمانی برای پایش وجود ندارد و دیگر اینکه در افرادی که تشخیص پوکی استخوان داده می شود پایبندی به درمان نداریم و بیش از سه چهارم خانم هایی که درمان شروع می کنند، درمان را قطع می کنند و درمان آن طولانی مدت است.

لزوم تغذیه سالم کودکان در سنین رشد

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  افزود: هدف پویش ملی پیشگیری از پوکی استخوان این است که به مردم آگاهی برای تشخیص به موقع داده شود.

او در پایان بر لزوم تغذیه سالم کودکان در سنین رشد برای جلوگیری از پوکی استخوان تاکید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز