گزارشی از توزیع مکمل‌های تقلبی بین جوانان؛

فروش مکمل‌هایی با طعم مرگ در داروخانه‌ها از شایعه تا واقعیت!

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۶:۲۵:۱۳
کد خبر: ۱۰۷۸۴۲۶
فروش مکمل‌هایی با طعم مرگ در داروخانه‌ها از شایعه تا واقعیت!
سالیان سال است که مکمل های ورزشی و انرژی زا خرید و فروش می‌شود و در این میان صحبت‌هایی هم از مکمل‌های تقلبی می‌شود، مکمل‌هایی که به بهانه تقویت ماهیچه و ایجاد عضله، جان جوانان را می‌گیرد که اگر تا دیروز این جوانان از بین پسران بودند، این روزها دخترها هم به آن اضافه شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وزارت بهداشت و درمان تاکنون بارها نسبت به عوارض متعدد مکمل هایی که در بسیاری از باشگاه های بدنسازی برای جوانان تجویز و توصیه می شود هشدار داده  است و حتی رئیس سازمان غذا و دارو سال گذشته با بیان اینکه مکمل‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو فقط کمی بیشتر از 50 درصد ظرفیت بازار را در اختیار دارد و بقیه مربوط به فرآورده های غیرمجاز است، گفته بود که متاسفانه با وجود تلاش هایی که در زمینه تولید این مکمل ها و همچنین واردات قانونی آنها شده است همچنان بازار سیاه وسیعی در این بخش فعال است و افرادی فرصت طلب تجارت پرسودی را برای خود درست کرده اند و مکمل های تقلبی به ورزشکاران می دهند، مکمل هایی با طعم مرگ که جان می گیرند و اکنون خبرها حاکی از افزایش مرگ در اثر مصرف اینگونه مکمل هاست.

تاکنون آمار دقیقی از تعداد افرادی که براثر استفاده از این مکمل‌ها فوت کردند منتشر نشده است اما همه ما حداقل یکی را در اطرافمان داریم که یا براثر استفاده از این مکمل‌های تقلبی فوت کرده یا دست کم دچار عوارض متعددی شده است. این روزها این مسئله به اندازه‌ای جدیت پیدا کرده است که نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به آن واکنش نشان داده و درمورد فروش این داروهای تقلبی در باشگاه‌های بدنسازی و داروخانه ها تذکر داده است و از داروخانه‌ها خواسته از اعتماد مردم سوءاستفاده نکنند.

داروخانه‌ها از اعتماد مردم سوءاستفاده نکنند/ مصرف مکمل‌های تقلبی وارد ورزش بانوان شده است

معصومه پاشایی‌بهرام، عضو کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به مرگ و میر ناشی از مصرف مکمل‌های انرژی زای تقلبی گفت: از آنجایی که بنده سابقه کار در سازمان پزشکی قانونی دارم درخصوص این موضوع یعنی مصرف داروهای انرژی زای تقلبی و مرگ و میر ورزشکاران تذکر دادم و خواهان تشدید نظارت‌ها بر فعالیت باشگاه‌های ورزشی شدم.

او افزود: متاسفانه مصرف این داروها باوجود ایجاد نارسایی‌های کلیوی و مرگ و میر، وارد حیطه ورزش بانوان شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مسئولان در جلسه فراکسیون زنان گفتند که 70 درصد این داروها در داروخانه‌ها و 30 درصد در باشگاه‌های ورزشی توزیع می‌شود و شبکه مافیایی بسیار پیچیده‌ای بیخ گوش وزارت بهداشت در حال فعالیت است که برای مقابله با آن از نیروی انتظامی، دادستانی و وزارت اطلاعات درخواست کمک کرده‌ایم و حتی در سال گذشته 192 باشگاه متخلف را پلمب کردیم.

پاشایی بهرام با انتقاد از فروش این داروها در داروخانه‌ها گفت: اینکه 70 درصد داروهای انرژی‌زای تقلبی در داروخانه‌ها که مورد اعتماد مردم هستند و با سلامت مردم سروکار دارند به فروش می رسد، بسیار جای تاسف دارد و وزارت بهداشت باید با تشدید نظارت‌ها مانع خدشه دار شدن اعتماد عمومی مردم نسبت به این مراکز و سایر سیستم های درمانی شود‌.

توزیع 70 درصد مکمل‌های تقلبی در داروخانه‌ها کذب محض است/ اگر سند و مدرکی وجود دارد به قوه قضائیه ارسال شود

محمد بقایی، مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا درخصوص فروش مکمل‌های انرژی زای تقلبی در داروخانه‌ها گفت: همیشه شایعات مختلف و متعددی در رابطه با عرضه برخی از اقلام غیرمجاز از جمله مکمل‌های ورزشی و مکمل‌های تغذیه ای در سطح بازار وجود داشته و دارد و کسی هم نمی‌تواند این را انکار کند که بازار ما دارای این نوع مکمل‌ها نیست اما هدف قرار دادن داروخانه به عنوان یکی از معتبرترین نهاد محصولات سلامت محور، دارو و مکمل، امری ناصواب و ناصحیح است.

او با اشاره به سیستم کار داروخانه‌ها در ایران افزود: سیستم داروخانه در کشور ما، کاملا تحت پوشش، کنترل و نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد و به شکل مرتب مورد بازرسی قرار می گیرند و گزارشات بازرسی به صورت مشترک بین نهادهای مختلف دست به دست می شود و انتقال پیدا می‌کند و حتی گاهی به سازمان تعزیرات حکومتی هم می رود و در اختیار نهادهای نظارتی دیگر هم قرار می گیرد بنابراین این سیستم یک شبکه بسیار منظم و اصولی دارد.

بقایی تصریح کرد: من و همکارانم در سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان منکر احتمال بروز تقلب در سطح داروخانه‌های کشور نیستیم اما با اطمینان کامل می‌گویم بیش از 99.9 درصد داروخانه‌های کشور خدمات صادقانه ارائه می‌دهند چرا که جدا از بازرسی‌ها و نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد، یک نفر به عنوان مسئول فنی دکتری داروساز سوگند یاد کرده و در داروخانه‌ خدمت رسانی می‌کند.

مشاور هیات مدیره انجمن داروسازان با تکذیب فروش 70 درصدی مکمل‌های تقلبی در داروخانه‌ها گفت: اینکه 70 درصد از مکمل‌های تقلبی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، شایعه و کاملا نادرست است و در اثبات حرفم این مسئله را بازگو می‌کنم که داروخانه فقط کالاهایی را ارائه می‌دهد که با فاکتورهای رسمی خریداری شده و بارکد اصالت دارند به همین دلیل سیستم‌های توزیع کننده مکمل‌های قاچاقی اصلا نمی‌توانند محصولات خود به داروخانه عرضه کنند و حتی اگر داروخانه‌ای بخواهد هم نمی‌تواند چنین تخلفی را انجام دهد؛ چون در اولین بازرسی شناسایی می‌شود.

او افزود: بنده با اطمینان کامل می‌گویم که داروخانه‌های سراسر کشور ما بسیار سالم هستند حتی این را در یک گزارش میدانی می‌توان دریافت و متوجه شد که داروخانه تنها داروهای دارای بارکد اصالت را به فروش می‌رساند.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در ادامه به بعید بودن بروز چنین تخلفی در داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت در مجموعه خود، دانشگاه علوم پزشکی دارد که بازرسان آن حداقل هرماه داروخانه‌ها را تصادفی و بدون نوبت و سرزده بازرسی می‌کنند بنابراین در این شرایط آیا داروخانه‌ای میتواند چنین تخلف وسیعی انجام دهد؟ از طرفی دیگر کشفیات نیروی انتظامی یکی دیگر از منابعی است که با مطالعه آن می‌توان دریافت که آیا چنین تخلفی در داروخانه‌ها انجام می‌شود یا باشگاه‌های بدنسازی؟

بقایی با تاکید بر لزوم ارائه اسناد و مدارک به قوه قضائیه درخصوص تخلف داروخانه‌ها اظهار کرد: از نماینده محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهم اگر سند و مدرکی از فروش مکمل‌های تقلبی در داروخانه‌ها دارد به قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و نظارتی ارسال کند که اگر واقعا یک درصد هم چنین چیزی اثبات شود ما هم خواهان اشد مجازات برای داروخانه متخلف هستیم چرا که اگر مکمل تغذیه‌ای و ورزشی تقلبی باشد جان فرد را می‌گیرد و اینجا صحبت از جان جوانان است.

نهادهای نظارتی قوی‌تر وارد شوند

از آنجایی که این روزها مصرف مکمل‌های انرژی زا و ورزشی بسیار مورد استفاده جوانان قرار گرفته است و با گسترش شبکه‌های مجازی تب آن شدت گرفته، ضروری ست که قوه قضائیه و نهادهای نظارتی بر خرید و فروش این مکمل ها چه در داروخانه‌ها و چه در باشگاههای بدنسازی ورود پیدا کرده و جلوی توزیع تقلبی آنها بگیرند تا این بار شاهد از دست رفتن جوانان مان به بهانه هیکل و زیبایی اندام نباشیم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز