باقلا برای این افراد مناسب نیست

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۲۱:۳۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۷۸۴۶۲
باقلا برای این افراد مناسب نیست
باقلا یکی از محبوب‌ترین حبوباتی است که در هر فصلی از سال به نحوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این خبر به برخی مزایا و معایبش می‌پردازیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از محبوب‌ترین حبوبات خوشمزه در ایران باقلاست. این گیاه در فصل بهار یافت می‌شود و اکثرا در مناطق سرد کشور به دست می‌آید؛ علاوه بر مناطق سردسیر باقلا در مناطق گرمسیر از جمله خوزستان هم کشت می‌شود. استفاده از این گیاه به سالیان قبل برمی گردد.

در شرایط کنونی باقلای معمولی که به طور خام یا پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقلای لوبیا در ایران کشت می‌شود که نوع دوم باقلا مختص به استان گیلان و ریز و لطیف است، اما به طور خام خورده نمی‌شود بلکه به عنوان خوراک محلی موسوم به باقلا قاتق شناخته می‌شود.

باقلا حاوی کلسیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین زیادی است که موجب جلوگیری از پوکی استخوان و متعادل ساختن فشار خون می‌شود؛ این گیاه همچنین به علت وجود آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسید فولیک فراوان برای افراد مبتلا به کم خونی مناسب است.

تاکید می‌شود افرادی که به این دانه حساسیت دارند از مصرف باقلا پرهیز کنند. بر اساس نظر طب سنتی باقلا تازه طبعی سرد و باقلای خشک دارای طبعی گرم و خشک است که نوع خشک شده دارای ارزش غذایی بیشتر، اما نوع تازه حاوی ویتامین‌C بیشتر است؛ علاوه بر خود دانه باقلا گل‌های آن نیز دارای خواص زیادی است. استفاده از نوشیدنی گل آن موجب درمان میگرن، رماتیسم، نقرس و درد مفاصل می‌شود.

تقویت بینایی، تقویت هوشیاری، کاهش خستگی جسمی و رفع خستگی روحی و ضعف اعصاب، کاهش درد مفصل ها، سیاتیک،کاهش ورم پروستات، افزایش قوای بدن در دوران نقاهت، رفع لکه‌های پوستی، جلوگیری از سفیدی مو و شادابی پوست از جمله دیگر خواص مصرف باقالی محسوب می‌شود.

مضرات باقلا را بشناسید

- مصرف باقلا همراه با همراه با ماست مضر بوده و باعث ایجاد دل‌پیچه می‌شود.

- استفاده از باقلا هنگام شب موجب بی خوابی خواهد شد.

- مصرف مداوم و بیش از حد این دانه موجب نفخ یا سنگینی معده می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در مصرف آن افراط و تفریط نشود.

توصیه می‌شود قبل از مصرف باقلا در هنگام بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنید. افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل کلسترول خون بالا، تصلب شرایین، فشار خون بالا، اسیداوریک بالا، افسردگی، نفخ، دل درد، سنگ اورات و خارش پوستی در مصرف این خوراکی خوشمزه زیاده روی نکنند.

نظر شما