سخنگوی وزارت بهداشت:

زمانبری ۴ ساله ورود واکسن کرونا به چرخه درمانی کشور/ در صدد خرید تست‌های سریع تشخیص کرونا هستیم/ قاچاق اعضای بدن افراد کرونایی صحت ندارد/ ورامین و دماوند در وضعیت بحرانی

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۱۱:۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۰۷۸۷۵۱
زمانبری ۴ ساله ورود واکسن کرونا به چرخه درمانی کشور/ در صدد خرید تست‌های سریع تشخیص کرونا هستیم/ قاچاق اعضای بدن افراد کرونایی صحت ندارد/ ورامین و دماوند در وضعیت بحرانی
سیما سادات لاری در خصوص تولید واکسن کرونا گفت: هند و روسیه به دنبال کار آزمایی بالینی هستند. اگر واکسنی هم تولید شود 4 سال طول می کشد تا وارد چرخه درمانی کشور شود پس لازم است همچنان پروتکل های بهداشتی انجام شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری سیما السادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

زمانبری 4 ساله ورود واکسن کرونا به چرخه درمانی کشور

لاری در این نشست با تبریک ماه ربیع اول گفت: در کشور 7 تا 8 شرکت در زمینه واکسن کرونا فعالیت می کنند. مرحله تست حیوانی بر روی میمون ها مناسب بوده است. هند و روسیه به دنبال کار آزمایی بالینی هستند. اگر واکسنی هم تولید شود 4 سال طول می کشد تا وارد چرخه درمانی کشور شود پس لازم است همچنان پروتکل های بهداشتی انجام شود.

توزیع 250 هزار دوز واکسن آنفووآنزا میان کادر درمان در سال گذشته

 او درباره واکسن آنفلوآنزا گفت: سال گذشته 250 هزار دوز در بین کادر درمان توزیع شده اما امسال  ایم مقدار افزایش داشت و  همکاران ما به دنبال رفع مشکلات ارزی هستند. در اوایل پاییز میزان بیماران، مرگ و میر افزایش یافت و نگران اسفند ماه هستیم. بهترین رعایت استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دست ها است.

صد بیماران کرونایی در نرم افزار ماسک

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با افزایش تست اگر برنامه ای برای کرونا مثبت ها در جامعه نباشد قادر به مقابله با آن نخواهیم بود. وزیر بهداشت طی  مذاکراتی که با وزیر ارتباطات داشته، سامانه سیب راه‌اندازی شده که در زمینه درج اطلاعات بیماران عمل می کند و 5 هزار و 500 نفر از طریق نرم افزار ماسک رصد می شود این بررسی ها در پیشگیری از بیماری تاثیر گذار است.

جزئیات جریمه متخلفین پروتکل‌های بهداشتی

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان  درباره جریمه گفت: اداره ویروس فرا وزارتخانه ای است و بعد از 8 ماه بحث های اقنایی انجام شده است. ما به اندازه کافی به مردم گفتیم و باید از سوی قانون حمایت هایی انجام شود. رانندگان تاکسی 100 هزار تومان، مسافران تاکسی 20 هزار تومان جریمه می شود. اما چون ما مسئول این قضیه نیستم نمی دانم چه اقداماتی انجام شده است. این گونه اقدامات در کشور ما کند است. بیانات رهبری در این باره کارگشا است. البته برای اولین بار کمیته نظارت ملی در این باره تشکیل شده است.

او ادامه داد: در این روند تمامی سازمان ها باید به گزارش عملکرد در این باره بپردازند. بر اساس فرمایشات رهبری باید قرارگاهی در روند انجام فعالیت های ستاد ملی تشکیل شود.

 ورامین و دماوند در وضعیت بحرانی

لاری درخصوص پیش خرید واکسن کرونا از شرکت کوئکس گفت: به دلیل مشکلات ارزی مشارکت های عملیاتی انجام می شود.

او تعطیلی تهران بر اساس گفته های رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: سیاست وزارت بهداشت بر اساس رنگ بندی ها و اعمال محدودیت ها انجام می شود. هم اکنون نیز به این نتیجه رسیدیم که استان های بحرانی را شناسایی کنیم. هم اکنون 43 شهرستان شناسایی شده که قرار است محدودیت های در آن اعمال شود. تمامی مشاغل به جز مشاغل تغذیه ای  در این شهرستان ها بسته می شود. در تهران ورامین و دماوند بحرانی است. 

سازمان های که توان دورکاری 50 درصد کارمندان را ندارند چه کنند؟

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: دکتر زالی پیگیری دورکاری بودند. این مقوله به شرطی است که ضرری برای مردم به دنبال نداشته است. اگر سازمانی توان 50 درصد دورکاری کارمندان را نداشته باشد باید ذکر شود تا با در نظر گرفتن شرایط با 30 درصد ظرفیت فعالیت کنند.

او گفت: هر 10 میلی گرم غلظت آلودگی  باعث افزایش مرگ و میر های ناشی از کرونا می شود. بار ویروس را افزایش داد. محیط زیست به قانون هوای پاک توجه داشته باشد.

7 هزار پرستار جذب می شوند

لاری تصریح کرد: با تغییر فصل این بیماری شیوع پیدا می کند. این بیماری سرایتش بیشتر شده است. اگر این روال ادامه داشته باشد باید دوباره ریکاوری دیگری انجام شود. آمارهای فوتی های تکان دهنده است. امید است با وحدت و همدلی بتوان همبستگی را افزایش داد. مردم در خانواده های خود فوتی ها را شاهد هستند. با نظارت محدودیت های جدی امید است بتوان کنترل بهتری داشت، چون در غیر این صورت وضعیت مناسب نخواهد بود.

او درباره استخدام نیروها افزود: تمهیدات لازمه انجام شده و در آبان 98 چهار هزار نیرو  و  در ماه گذشته دو هزار نفر آزمون داده اند. برای هر تخت یک و نیم پرستار نیاز است اما در ای سی یو هر تخت به سه پرستار نیاز دارد.7 هزار پرستار جذب می شوند.

25 درصد پرستاران به کرونا مبتلا شده اند

لاری گفت: 25 درصد پرستاران به کرونا مبتلا شده اند. طرح همکاران ما تمدید شده است. نیاز به منابع مالی و نیروی انسانی برای رفع کم و کاستی ها هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: 694 بیمارستان درگیر این بیماری است که از این تعداد 26 هزار 969 تخت ویژه 5 هزار تخت ایزوله اختصاص داده شده است. تخت های کرونایی 78/31 درصد از ظرفت بیمارستان ها را در بر گرفته است و عامل انسانی بیش از تخت های بیمارستانی از اهمیت ویژه برخوردار است.

کمبود تعداد تست‌ها در کشور در مقایسه با دیگر کشورها

 به گفته او در این بیماری مدل سازی کار بیهوده ای است و به عوامل مختلف بستگی دارد. دانشگاه هاروارد مدل سازی می کند که در ماه های آتی فوتی های کشور به دو برابر می رسد. برای مثال بعد از سفر تعداد مبتلایان افزایش می یابد.

او بیان کرد: مردم و مسئولان بدانند با نظارت جدی می توان به مهار این ویروس پرداخت. میزان تست ها در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا اندک است. در کل نباید پیش بینی کرد. باید مردم را به رعایت به مسائل بهداشتی ترغیب کرد.

در صدد خرید تست های سریع تشخیص کرونا هستیم

لاری در خصوص ورود کیت های سریع تشخیص کرونا به کشور به خبرنگار برنا گفت: وارد کردن کیت های سریع یکی از سیاست های ما است. اگر 80 درصد قدرت تشخیص صحیح تست پی سی ار را داشته باشد تست مناسبی است. آمریکا و کره جنوبی این کیت ها را تولید کرده اند و ما در حال توسعه کیت ها هستیم. هم اکنون 48 ساعت طول می کشد تا زمان تست پاسخ داده شود. و افزایش سرعت تست باعث می شود تا فرد زود به وضعیت بیماری خود اشراف داشته باشد.

قاچاق اعضای بدن افراد کرونایی صحت ندارد

او درباره قاچاق اعضای در افراد کرونایی اظهار کرد: این مقوله صحت ندارد. در شرایط کنونی نباید بیش ازپیش سلامت روان افراد را دستخوش قرار داد. این مسئله نشان از فعالیت های استکبار دارد. و لازم است رسانه ها بیش از بیش در خصوص اطلاع رسانی صحیح کوشا باشند.

50 درصد از یک میلیارد بودجه وزارت بهداشت اخذ شده است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تخصیص یک میلیارد یورو گفت: بیمه بیکاری باید از این بودجه کسر شود. از این یک میلیارد یورو اختصاص داه شده به وزارت بهداشت تا کنون 464 میلیون یورو آن اخذ شده و اگر مبلغ بیمه بیکاری از آن کسر شود 50 درصد مبلغ به وزارت بهداشت ارائه شده و از این بودجه کارانه افراد تا سال 97 پرداخت می شود. هم اکنون تاخیر در پرداخت 5 تا 4 ماه است. اضافه کار از کارانه جدا شده است. ماهانه فرد اضافه کار را دریافت می کند. در این باره طرح هایی نوشته می شود تا بتوان مشکلات را جبران کرد.

او درباره فعالیت مراکز 16 ساعته و24 ادامه داد: هنوز در روند درمان مردم ما سردرگم هستند. هزار و 47 مرکز 16 ساعته و 24 ساعته فعال هستند. افراد آسیب پذیر و سالمندان رایگان تست انجام می دهند در حال حاضر رتبه 110 را از لحاظ گرفتن تست در میان کشورهای جهان داریم. رئیس جمهور در این باره دستوری برای تهیه کیت های داخلی و خارجی دارند. زیرا در حال حاضر هر خانواده برای یک فرد مشکوک، باید تست 700 هزار تومانی پرداخت کند اما در پی این مقوله هستیم تا با کمک بیمه سلامت تست هایی با مبلغ 250هزار تومانی را ارائه دهیم.

لاری افزود: به طور هوشمند باید بتوان بیماران را از طریق کد ملی و تلفن هوشمند ردیابی کرد تا ملزم به قرنطینه شده و دیگران را مبتلا نکنند.

نباید راهپیمایی 13 آبان برگزار شود

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص برگزاری راهپیمایی در آبان ماه بیان کرد:  قطعا نباید راهپیمایی 13 آبان برگزار شود. درباره راهپیمایی بیعت در مشهد بنده هم متاسف هستیم و هنوز ما خودمان هم نفهمیدیم کدام سازمان مجوز داده است. هم اکنون 43 شهرستان تعطیل می شود و افراد روز مزد زندگیشان مختل می شود. از سوی دیگر هزار نفر به دلیل کار غیر ضرور حاضر شوند.

هزینه های میلیونی بستری بیماران کرونایی

لاری تصریح کرد: متوسطه هزینه بیمار بستری شده در بخش عمومی 4 میلیون، ای سی یو  به غیر از تزریق رمدیسیون 17 میلیون و هزینه لباس 230 هزار تومان است. براساس بررسی های انجام شده داروها مطرح به ویژه رمدسیویر تاثیر گذار نیست. بر اساس باور کمیته علمی دگزامتازون کمک کننده تامین اکسیژن است. داروی گران به بیماران توصیه نشده است. رمدسیویر یک داروی بیمارستانی است و به صورت فردی و شخصی تجویز نمی شود.

مدعیان طب سنتی در خصوص کرونا باید کارآزمایی بالینی انجام دهند

او درباره استفاده از طب سنتی در درمان کرونا به خبرنگار برنا گفت: دو دهم هیات علمی طب سنتی می خوانند و منعی در استفاده از آن وجود ندارد. هر فردی در این باره مدعی است باید کارآزمایی بالینی انجام دهد. هنوز داروی موثر از طب سنتی برای ویروس کرونا نداریم. نباید مردم را به دلیل استفاده چند نفر از یک داروی گیاهی به خطر انداخت.

حضور دلالان دارو در بیمارستان ها را به وزارت بهداشت اطلاع دهید

لاری درباره حضور دلالان دارو بر بالین بیماران بستری در بیمارستان ها به خبرنگار برنا گفت: برای بیمار بستری در مراکز درمانی تمامی کارها انجام می شود. شاید چند دارو برای فرد تجویز شود در آخر هم مشخص نشود که چه دارویی درروند درمان موثر است. بنابرین لازم است خانواده بیماران گول این افراد و داروهای پیشنهادی با قیمت گزافشان را نخورند. کارشکنی ها را به وزارت بهداشت اطلاع رسانی کنید.

تاثیر پلاسما درمانی ثابت نشده است

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان گفت: نزدیک 9 هزار لیتر پلاسما از بیماران بهبود یافته دریافت شده است. باید تعداد آن به 40 هزار لیتر افزایش یابد. مطالعات هنوز در تاثیر پلاسما درمانی اثبات نشده است. وقتی بیمار بدحال است پلاسما های متعدد دریافت می کند. آزمایشات هم هنوز نتایج قطعی نداده است. به هر حال از مردم می خواهیم که بهبودیافتگان بعد از 28 روز مراجعه و پلاسمای خود را در اختیار قرار دهند. هرچند هنوز تاثیرگذاری پلاسما تایید نشده است.

ایمنی گله ای در دستور کار وزارت بهداشت نیست

 او درباره ایمنی گله ای اظهار کرد: 66 درصد جامعه بر اساس این مقوله باید به بیماری مبتلا شوند. ایمنی گله ای در توزیع واکسن مطرح است. 88درصد مبتلایان سالمند و مبتلا به بیماران زمینه ای هستند.در حالی که بسیاری از مبتلایان جوان  و سالم بوده اند. در این شرایط غیر انسانی است که بگذاریم تمامی افراد به این بیماری مبتلا شوند. اولین سیاست این است که بیمار نشویم در مرحله بعد نگذاریم این بیماری شدید شود. درصورت مراجعه به ای سی یو نیز باید اقدامات در راستای نگهداری فرد انجام شود.

کمبودها در زمینه انسولین برطرف می‌شود

 به گفته او فعلا در زمینه داروها کمبود وجود ندارد و همکاران هم در جهت تامین دارو تلاش می کنند. کمبودها در زمینه انسولین برطرف می شود. افراد با نصب سامانه تی تک می توانند نزدیک ترین داروخانه ها را شناسایی کنند افراد می توانند با دردست داشتن کارت ملی  به نزدیک ترین داروخانه مراجعه و انسولین خود را دریافت کنند.

تشریح نحوه اعلام وضعیت قرمز کرونا در شهرهای کشور

لاری درباره کم و کیف اعمال محدودیت های در 43 شهرستان گفت: بر اساس تقسیم بندی های انجام شده برای اعلام وضعیت قرمز از هر 1000 نفر 5 نفر درگیر کرونا می شوند. هم اکنون شهرستان های فوق قرمز از هر هزار نفر 4 نفر به کرونا مبتلا هستند و محدودیت ها به این شکل اعمال شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت از مردم درخواست نظارت بر اجرای پروتکل ها از طریق کیوآکد را داشت و افزود: نهادهای نیز باید در راستای رعایت پروتکل های اقدامات مناسب را در دستور کار قرار دهند و مسئولان امر را از روند رعایت پروتکل ها مطع کنند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز