این باورهای غلط درباره کرونا جانتان را به خطر می‌اندازد

۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۰۸:۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۰۷۸۸۴۸
این باورهای غلط درباره کرونا جانتان را به خطر می‌اندازد
باور غلط را درباره ویروس کرونا که خطرات جبران ناپذیری هم به همراه دارد، بشناسید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فرضیات زیادی در مورد کووید ١٩ وجود دارد؛ ضروری است بدانیم چه گفته‌هایی در مورد این ویروس درست است و چه چیز‌هایی نادرست. وب سایت "Medical News Today" در گزارشی ۱۰ باور غلط را درباره ویروس کرونا برشمرده است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

۱. میزان مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش نیافته است

برخی معتقدند که تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافته، بدون آنکه میزان مرگ و میر ناشی از آن افزایش یافته باشد؛ همانطور که در ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاده است. اما این ادعا درست نیست؛ زیرا دلیل افزایش تعداد مبتلایان جدید و کاهش میزان مرگ و میر یا ثبات آن، افزایش تعداد آزمایش‌ها در مقایسه با تعداد آن در ابتدای همه گیری است و این موضوع به این معنی است که مسئولان بهداشتی به توانایی بیشتری برای رصد و درمان ناقلان ویروس دست یافته اند.

بر این اساس، ویروس از نظر "مرگ و میر" و خطری که برای سلامتی ایجاد می‌کند تغییری نکرده است، بلکه تعداد معایناتی که برای افراد حتی بدون علامت انجام می‌شود افزایش یافته و این همان چیزی است که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است.

۲. ویروس آنقدر‌ها هم که گفته می‌شود کشنده نیست

ویروس کرونا آنقدر‌ها هم که گفته می‌شود کشنده نیست و در مورد آن اغراق شده است!. این نظر نادرست است؛ زیرا تعداد زیادی از مرگ و میر‌ها نادیده گرفته شده است. محققان می‌گویند تخمین میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کار آسانی نیست، خصوصاً اینکه همه گیری هنوز تمام نشده است و تحولات همچنان روز به روز اتفاق می‌افتد.

۳. کرونا یک آنفلونزای عادی است

کرونا فقط یک آنفلوانزای عادی نیست؛ کارشناسان می‌گویند آنفلوانزا و کرونا با هم تفاوت زیادی دارند. کسانی که به آنفلوانزای فصلی مبتلا می‌شوند، بر عکس مبتلایان به کرونا، نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

بسیاری از کسانی که از ویروس کرونا بهبود یافته اند، تبعات مزمنی از جمله مشکلات تنفسی، اختلال در حس بویایی و موارد دیگر را گزارش کرده اند که تاکنون همراه آن‌هاست، این بدان معنی است که بیماری به همین سادگی که تصور می‌کنیم، نیست.

۴. به مصونیت گله ای نزدیک شده ایم

برخی معتقدند ما به مصونیت عمومی یا به اصطلاح "مصونیت گله ای" نزدیک شده ایم، به این معنی که بیشتر افراد به ویروس آلوده شده، بهبود یافته و مصونیت پیدا کرده اند اما این درست نیست، زیرا دسترسی به این ایمنی مستلزم آن است که نزدیک به ۷۰ درصد افراد آلوده شده و بهبود پیدا کنند تا مصونیت گله‌ای حاصل شود؛ یعنی در کشوری مانند ایالات متحده باید تقریبا ۲۰۰ میلیون نفر مبتلا شده باشند.

۵. فاصله گذاری اجتماعی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود!

استفاده از اصل فاصله اجتماعی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن ما می‌شود؛ این باور هم صحیح نیست. اجتناب از افراد بیمار یا مشکوک به بیماری اقدامی است که بشر از قرن‌ها پیش انجام داده است. سیستم ایمنی بدن ما با شرایطی که در آن قرار داریم سازگار می‌شود تا آماده انجام وظیفه خود باشد؛ بنابراین به دلیل آنکه با افراد زیادی در ارتباط نیستیم، سلامتی ما تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

۶. امواج شبکه ارتباطات نسل پنجم باعث افزایش شیوع ویروس می‌شود

در یک تئوری توطئه، برخی می‌گویند که امواج و فرکانس‌های شبکه ارتباطات نسل پنجم باعث افزایش شیوع ویروس می‌شود، در حالیکه این نظریه توسط هیچ نهاد تحقیقاتی یا علمی صادر نشده است و فقط توسط تریبون‌ها و طرفداران نظریه توطئه شایع شده است.

۷. ضرر استفاده از ماسک بیشتر از فایده آن است

برخی از افراد ابراز می‌کنند که ضرر ماسک بیش از فایده آن است اما متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که همیشه از آن استفاده کنید زیرا تأثیر آن در مهار شیوع ویروس تأیید شده و همین مزیت است که باعث می‌شود جراحان برای محافظت از بیمار از ماسک استفاد کنند.

۸. علم پزشکی می‌تواند بیماری کووید ۱۹ را درمان کند

هشتمین باور اشتباه این است که علم پزشکی در حال حاضر می‌تواند بیماری "Covid-۱۹" را درمان کند که این نیز نادرست است؛ زیرا کاری که پزشکان در حال حاضر انجام می‌دهند استفاده از دارو‌های مختص بیماری‌های دیگر است و تمام درمان‌ها موقتی بوده و منتظر هستند تا آزمایش‌های بالینی برای درمان ویروس کرونا به نتیجه برسد.

۹. شرکت‌های بزرگ دارویی نمی‌خواهند واکسن کرونا را توزیع کنند

باور نادرست دیگر این است که شرکت‌های بزرگ علی رغم موفقیت در ساخت واکسن کرونا، نمی‌خواهند آن را توزیع و تزریق کنند؛ غافل از آنکه آزمایشات بالینی مدت زیادی طول می‌کشد؛ زیرا باید از بروز هرگونه عوارض احتمالی واکسن یا دارو جلوگیری شود.

۱۰. داروی "استروئید"، داروی مؤثر برای مقابله با ویروس کرونا

آخرین باور اشتباه اینکه برخی داروی "استروئید" را به عنوان داروی صددرصد مؤثر در مقابله ویروس معرفی می‌کنند که این نیز غلط است. پزشکان تأیید می‌کنند که این درمان تاکنون نتایج دلگرم کننده‌ای را داشته است، اما اثر بخشی آن هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد. آنچه ما تا این لحظه در مورد این بیماری و راه‌های مقابله با آن می‌دانیم، هنوز محدود است.

نظر شما
پرونده ویژه