وزیر بهداشت:

ابتلای ۱۱ میلیون نفر بالای ۶۵ سال به بیماری زمینه‌ای/ کاهش هزینه‌های بیمه سلامت با تدوین ۶۰۰ گایدلاین/ هزینه ۲۵۰هزار تومانی تست‌های تشخیص کرونا/ واریز ۶۰۰میلیون یورو به حساب وزارت بهداشت

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۱۵:۵۲:۲۳
کد خبر: ۱۰۷۹۵۹۹
ابتلای ۱۱ میلیون نفر بالای ۶۵ سال به بیماری زمینه‌ای/ کاهش هزینه‌های بیمه سلامت با تدوین ۶۰۰ گایدلاین/ هزینه ۲۵۰هزار تومانی تست‌های تشخیص کرونا/ واریز ۶۰۰میلیون یورو به حساب وزارت بهداشت
سعید نمکی گفت: بیمه سلامت می تواند پوشش بیمه ای مراقبت در منزل را در دستور کار قرار دهد. امید است بتوان خدمات در منزل را با تعرفه در ایام کرونا افزایش داد زیرا در حال حاضر 11میلیون نفر بالای 65 سال مبتلا به بیماری زمینه ای هستنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گرامی داشت هفته بیمه سلامت با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت به صورت کنفرانس مجازی برگزار شد.

نمکی در این جلسه گفت: کارکرد اصلی همکاران ما در خانه بهداشت و وزارت بهداشت است. هفته بیمه سلامت را به مردم شریفی تبریک عرض می کنم که از این طریق توانستند به عنوان برخورداران از نظام سلامت خدمات بهتری را با پرداخت های اندک دریافت کنند.

او افزود: هیچ یک ازدولت ها به اندازه دولت تدبیر و امید اقدامات مناسب برای کاهش پرداختی از جیب مردم انجام نداد. کمتر دولتی در کشور این اقدامات را انجام داده است. در کنار آن بیمه سلامت با بدهی همراه بود. فاصله بین پرداخت و ارائه  خدمات و افزایش بدهی ها را به دنبال داشته است.

نمکی تصریح کرد: درکشور ما تعداد قابل توجهی از افراد بیمه خویش فرما را رها کرده  و زیر چتر بیمه سلامت بودند. در آن دوران 8 میلیارد بودجه به این بخش اختصاص داده شده بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان بیمه سلامت یک سازمان صرف و در اختیار دولت برای تحمیل خط مشی نیست. سازمان بیمه سلامت علاوه بر سازمان حمایت گر یک بنگاه اقتصادی است و با توجه به منطق اقتصادی از اهمیت برخوردار است.

نمکی اظهار کرد: بیمه سلامت وقتی پایدار است تکیه به گاید لاین ها بالینی، سیستم ارجا و پرونده الکترونیک سلامت مود توجه واقع شود. اولین قدمی که بنده در این باره برداشتم این بود که ریل گذاری اصلی یعنی تدوین پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کنیم. در یک دوره کوتاه پرونده الکترونیک سلامت را در قالب سیستم خانواده اقدامات مناسب انجام شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای روستا نشین ها اقدامات مناسبی انجام شده است. تدوین 600 گایدلاین حرکت دیگری بود که توانستیم هزینه های بیمه سلامت را کاهش دهیم. ساختاری دربیمه سلامت طراحی شده تا از هزینه گاید لاین ها بکاهد. البته با حذف دفترچه ای دوگانه باری بر اقتصاد کشور بودند و اعتلای کیفی مجموعه در این اقدامات از اهمیت برخوردار است.

به گفته او همیشه آرزو داشتم که فهم مشترک در بیمه سلامت واقعیت تاریخی را رغم زد و توانستیم در مدت کوتاهی نسخه پیچی الکترونیک را رقم بزنیم. برای سرعت در عملکرد راه را بهتر می پیماییم.

نمکی افزود: امروز سامانه های مناسب در مجموعه های بیمه سلامت وجود دارد که بسیار ارزشمند است و باید دکتر ناصحی در این زمینه اقدامات مناسب را انجام دهند.

وزیر بیان کرد: در 150 سال گذشته چنین روزهای سختی به یک وزارت خانه در کشور تحمیل نشده است. امروز وقتی می شنوم که 415 هموطن ناشی از کرونا فوت می کنند. خدا می داند که شب ها نمی خوابم که اکسیژن فلان بیمارستان در فلان استان دیر نشود.

به گفته نمکی از نظام سلامت خواستار یاری بیشتری هستیم. بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی باید بیش از پیش با نظام سلامت همراه باشد، چون اگر کرونا مزمن شود اقتصاد و روح و روان و... برای ما باقی نمی ماند.

او تاکید کرد: بر اساس تقسیم بندی مقام معظم رهبری درباره جایگاه وزارت بهداشت در مهار کرونا از جایگاه ویژه برخوردار بود. این مرد بزرگ تقسیم کار مناسب را در دستور کار قرار دادند،چون من به عنوان وزیر بهداشت مگر می توانم به دلیل نزدن ماسک در خیابان با کسی برخورد کنم.

نمکی ادامه داد: گفته های زیادی از متانت این بزرگ مرد دارم. امروز هم ساعت 6 و نیم در خدمت وزیر کشور به عنوان مسئول این قرار گاه هستم.

او اظهار کرد: بیمه سلامت باید بیشتر در کنار بیمارستان های دانشگاهی قرار گیرد.

وزیر بهداشت گفت: بیمارستان‌های دانشگاه به کمک های اقتصادی نیاز دارد. بیمه سلامت باید به یاری بیاید. برای مثال هر تعویض لباس پزشک 800 هزار تومان هزینه دارد.

او افزود: نیاز به افزایش کیت ها داریم. تست رپید را وارد کشور می کنیم. در آینده نزدیک تعداد تست ها افزایش می یابد. ما جیب خالی  و کم زور هستیم. منابع محدود در اختیار داریم. هر تستی برای ما 250 هزار تومان هزینه دارد. اگر این تست به روزانه به 5 میلیون افزایش یابد خودتان هزینه ها را محاسبه کنید. امروز قرار شد 600میلیون یورو را به صندوق وازیر کنند.

نمکی تاکید کرد: بیمه سلامت باید اقدامات مناسب را بردارد. این بیمه می تواند پوشش بیمه ای مراقبت در منزل را در دستور کار قرار دهد. امید است بتوان خدمات در منزل را با تعرفه در ایام کرونا افزایش داد. 11میلیون نفر بالای 65 سال مبتلا به بیماری زمینه ای هستنند. 88درصد مرگ ها در کرونا در بالای 60 سال و مبتلایان به بیماری زمینه ای است. هدف این است که 88 درصد از مرگ های ناشی از کرونا را برطرف کرد.

به گفته او قرار است خدمات دور و دورا پزشکی را تقویت کنیم. امید است در بیمه سلامت پرداخت تعرفه ها را ارتقا دهند. همچنین باید به پزشک خانواده توجه کرد.

وزیر افزود: بیمه سلامت نباید تافته جدا بافته باشد. خرید راهبردی نیز راه کار نجات بیمه ها است. در کشور موارد ارائه کننده خدمت محدود است. بخش خصوصی به شکل مناسب مدیریت نشده است.

نظر شما