سخنگوی سازمان انتقال خون ایران:

چه زمانی می‌توان از فرد کرونایی پلاسما دریافت کرد؟/ سازمان انتقال خون در شرایط کرونایی به تمامی گروه‌های خونی نیاز دارد

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۰۹:۰۴:۵۱
کد خبر: ۱۰۸۰۴۸۹
چه زمانی می‌توان از فرد کرونایی پلاسما دریافت کرد؟/ سازمان انتقال خون در شرایط کرونایی به تمامی گروه‌های خونی نیاز دارد
بشیر حاجی بیگی تصریح کرد: افرا دارای گروه خونی A مثبت وAB مثبت اقبال بیشتری به اهدای پلاسما داشته باشند. در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی ماه‌های اخیر به‌دلیل شیوع کرونا برخی از افراد نسبت به قبل کمتر به اهدای خون تمایل دارند. همین قضیه باعث شد تا مسئولان این سازمان اخبار متعدد مبنی‌بر کاهش فرآورده‌های خونی و  مقایسه میزان اهدای خون در جامعه نسبت به سال گذشته بپردازند.

حدود 163 هزار نفر اهدا کننده اول در سال 99

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران درباره میزان اهدای خون به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در 7 ماهه نخست سال جاری یک میلیون و 376 هزار و 293نفر برای اهدای خون در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و 88 هزار و 266 واحد خون اهدا شده است. از این تعداد 163 هزار و 396 نفر برای بار اول اهدای خون انجام داده‌اند.

 او افزود: از اول فروردین تا پایان مهر بیشترین میزان خون اهدایی در کشور مربوط به استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران بوده است.

 سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: 15درصد خون اهدایی در کشور مربوط به استان تهران است.

زنان کدام استان ها بیشتر به اهدای خون تمایل دارند؟

حاجی بیگی درباره میزان تمایل زنان به اهدای خون تاکید کرد: بانوان استان‌های  خراسان جنوبی، کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان تمایل بیشتری به اهدای خون در هفت ماهه نخست سال جاری داشته اند. 

او گفت: اهدای خون بانوان در خراسان جنوبی 8 درصد بوده است و میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور 5 درصد است.

توزیع پلاسما و پلاکت در مراکز درمانی/ تهران بزرگترین مصرف کننده فرآورده های خونی 

این مقام مسئول با بیان اینکه در هفت ماهه سالجاری یک میلیون و 906هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده است، افزود: پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی سراسر کشور توزیع شده است. 

حاجی بیگی ادامه داد: از این تعداد 400 هزار واحد مربوط به استان تهران بوده است. تهران بزرگترین مصرف کننده خون و فرآورده‌های آن در کشور محسوب می شود. درضمن استان تهران دارای 160 بیمارستان و مرکز درمانی در کشور است.

کدام گروه‌های خونی بیشترین و کمترین میزان خون را اهدا می‌کنند؟

 به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران34  درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی O مثبت هستند که فراوان‌ترین گروه خون در کشور محسوب می‌شوند. همچنین یک درصد از اهدا کنندگان خون در کشور دارای  گروه خونی AB منفی هستند. 90درصد اهدا کنندگان در کشور هم دارای گروه خونی مثبت و تنها 10 درصد از اهدا کنندگان دارای گروه خونی منفی هستند. 

فقط دو درصد بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا می‌کنند 

حاجی بیگی تصریح کرد: از اول اردیبهشت تا 8 آبان 99 تاکنون 12 هزار نفر برای اهدای پلاسما به 25 مرکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که ازاین تعداد 10 هزار واحد پلاسما اهدا شده است. 

او افزود: بیشترین میزان مراجعه بهبود یافتگان از کووید 19 برای اهدای پلاسما مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و مازندران است. 

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: با توجه به آمار بالای بهبود یافتگان از کووید 19 در کشور تنها دو درصد از این افراد برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند. استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمر، لرستان، کردستان فاقد مراکز پلاسماگیری هستند.

 کرونا یک بیماری تنفسی است و ربطی به اهدای خون ندارد

حاجی بیگی با بیان اینکه کرونا ربطی به اهدای خون نداشته و یک بیماری تنفسی است، افزود: کلیه پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود. با اهدای پلاسما سیستم ایمنی کاهش نخواهد یافت، بلکه آنتی بادی به شکل مداوم در بدن ساخته می‌شود.

به گفته او در کشور ما از ابتدای شروع طرح جمع‌آوری پلاسمای بهبود یافتگان تنها دو درصد مردم برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند که آمار اندکی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به این سوال که بهبودیافتگان  از کرونا بعد از گذشت چه مدتی می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند، گفت: بهبود یافتگان از کووید 19 که 28 روز از زمان بهبودی‌شان گذشته می‌توانند به مراکز انتقال خون برای اهداف پلاسما مراجعه کنند.

 حاجی بیگی تصریح کرد: افراد دارای گروه خونی A مثبت  و AB  مثبت اقبال بیشتری به اهدای پلاسما داشته باشند. در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم.

او در پایان افزود: بهترین زمان اهدای پلاسمای مبتلایان به کرونا در 3 ماهه نخست پس از بهبود یافتگی است. 

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز