رئیس سازمان غذا و دارو:

فروش ماسک بالای ۱۳۰۰ تومان گران فروشی است/ تخلفات به سامانه ۱۹۰ گزارش داده شود/ باید برای دریافت داروهای کرونایی به بیمارستان‌ها مراجعه کرد/ اظهار تاسف در خصوص اخبار کذب خروج دارو به عراق

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۱۰:۴۰:۴۹
کد خبر: ۱۰۸۰۵۳۴
فروش ماسک بالای ۱۳۰۰ تومان گران فروشی است/ تخلفات به سامانه ۱۹۰ گزارش داده شود/ باید برای دریافت داروهای کرونایی به بیمارستان‌ها مراجعه کرد/ اظهار تاسف  در خصوص اخبار کذب خروج دارو به عراق
محمد رضا شانه ساز درباره داروهای بیمارستانی کرونا گفت: توزیع داروی بیمارستانی بیرون از مراکز درمانی خلاف پروتکلهای درمانی است. البته لازم است مراجع درمان در این زمینه اقدام کنند زیرا در توزیع این داروها مشکلی نداریم. خواهش می کنم مردم از مراجعه به ناصر خسرو ممانعت کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو امروز صبح به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

بیماران نگران تامین دارو نباشد

شانه ساز در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت تامین ارز برای دارو در کشور گفت: از نیمه دوم شهریور با تخصیص ارز نگرانی ها از تامین دارو کاهش یافت. در این اقدام بسیاری از داروها که تولید داخل ندارند به ذخایر داروی ما بازگشت و داروهایی که تولید داخل ندارد نیز تامین می شود. بیماران نگران تامین دارو نباشد. 

او افزود: با تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی میزان تامین دارو افزایش می یابد. هم اکنون برای تامین نیازهای کادر درمان کمبودی وجود ندارد. اغلب اخباری که برای تامین دارو به گوش می رسد از سوی محافل غیر بیمارستانی است. برای مثال برخی از بیماران برای تامین داروهای کرونا به شکل خود خواسته، با مشکل  رو به رو می شوند. 

توزیع ماسک با قیمت مصوب در داروخانه‌ها

این مقام مسئول درباره توزیع ماسک تاکید کرد: ماسک 1300 تومانی با کیفیت در تمامی داروخانه های توزیع شده است. تامین اکسیژن در زمینه تولید از سوی معاونت دارو پیگیری و قیمت آن از سوی کمیسیون قیمت گذاری دارو تهیه شده و مشکلات برطرف شده است. 

جلوگیری از قاچاق پین انسولین

او درباره قیمت پن انسولین افزود: قیمت پن انسولین در کشور ما بیش از دیگر کشورها توزیع می شود و در پی کاهش قیمت آن هستیم. حواشی بسیاری در زمینه کمبود انسولین وجود دارد اما در زمینه تامین پن بیش از سال گذشته ارز تخصیص داده و از قاچاق این محصول از سوی سامانه تی تک  و گمرک جلوگیری شده است.

داروهای کشف شده در عراق،ایرانی نبودند

شانه ساز انتشار اخبار در زمینه پن انسولین را شیطنت رسانه ای از سوی شبکه های معاند دانست و  افزود: این شبکه ها بسیاری از پیشرفت های دارویی را منعکس نمی کنند، اما اخبار کذب را در زمینه داروهای ایرانی را منتشر کردند. 19 کامیون دارو در کشور عراق ایرانی نبوده اند اما شبکه های معاند خارجی همچنان بر روی مخاطبان ساده لوح جو خبری ایجاد می کنند.

توزیع ۲.۷ میلیون دز واکسن آنفلوانزا در کشور

او در ادامه با اشاره به وضعیت واکسن آنفلوآنزا گفت: یک میلیون و 700 هزار دز واکسن آنفلونزا توزیع شده است که برای گروه های حساس در نظر گرفته شده است.

فروش ماسک بالای 1300 تومان گران فروشی است

شانه ساز در پاسخ به برنا درباره نبود ماسک 1300 تومانی در داروخانه ها گفت: هم اکنون به دلیل نظارت های انجام شده و کنترل های صورت گرفته قیمت فروشگاه ها کاهش یافته است. برخی از داروخانه ها بر این باورند که چون گران خریده اند، گران هم می فروشند. این اقدام خلاف است و گروه های بازرسی نظارت کرده  و در صورت گران فروشی تعزیرات با آن مراکز برخورد می کنند. هم اکنون تولیدات ماسک افزایش یافته  و روز به روز نیز بر میزان آن افزوده می شود. در صورت مشاهده تخلفات اطلاع رسانی شود.

برای دریافت داروهای کرونایی باید به بیمارستان‌ها مراجعه کرد

این مقام مسئول درباره سوال دیگر خبرنگار برنا مبنی بر چرایی عدم ارائه داروهای کرونایی در داروخانه های خاص گفت: توزیع داروی بیمارستانی بیرون از مراکز درمانی خلاف پروتکلهای درمانی است. البته لازم است مراجع درمان در این زمینه اقدام کنند زیرا در توزیع این داروها مشکلی نداریم. خواهش می کنم مردم از مراجعه به ناصر خسرو ممانعت کنند.

او افزود: از روزهای اولی که رمدسیویر مطرح شد همکاران پزشک ما بیماران را به ناصرخسرو مراجعه دادند در حالی که داروهای به فروش رسیده رمدسیویر نبود، بلکه آنتی بیوتیک بود و فقط برگه آن را کنده بودند.

شانه ساز با بیان اینکه داروها بر اساس اصالت کالا باید قبل از مصرف بررسی شود، گفت: با فرد متخلف در این باره برخورد جدی می شود.

توزیع رمدسیویر بر اساس دستور العمل

این مقام مسئول درباره داروی رمدسیویر ایرانی گفت: هم اکنون 4 کمپانی به تولید رمدسیور نایل شده اند و مشکلی برای تامین این دارو در کشور نداریم. البته بر اساس دستورالعمل این دارو توزیع می شود.

تامین شیرخشک با ارز نیمایی

شانه ساز درباره تامین شیرخشک گفت: شیرخشک از طریق ارز نیمایی تهیه می‌شود و قیمت ها هم مشخص است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره جایگاه ایران در حوزه دارو گفت: بیش از 98درصد نیاز دارویی کشور در داخل تامین می شود. این مقوله در زمان کرونا به جهانیان اثبات شد. این یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در صنعت دارو سازی است. در حوزه عرضه  و داروخانه هم شاهد کمترین تنش ها هستیم. 

شانه ساز درباره نایاب شدن شیرخشک های رژیمی در کشور افزود: برخی از اقلام وارداتی است کمبود وجود دارد. در درصدی از شیرخشک های متابولیک و بیماران خاص در تامین و انتقال ارز با مشکل مواجه بودیم امیدواریم این نگرانی به زودی برطرف شود و شیرخشک تامین و به روال عادی برگردد.

او درباره قیمت بالای داروهای کرونا گفت: هیچ فردی به دلیل نداشتن هزینه از درمان جدا نمی شود و به دارو دسترسی خواهد داشت. از لحاظ ریالی مشکلی برای تامین دارو وجود ندارد.

افزایش تست های تشخیصی کرونا

شانه ساز درباره افزایش تست پی سی آر گفت: در مورد تولید کیت به سرعت ظرفیت افزایش یافته و متقاضی صادرات هستیم. این اتفاق در دو سه  ماه گذشته با همکاری سازمان های مربوطه انجام شده است. 

او تاکید کرد: ظرفیت افزایش تعدادی بالای کیت مطرح شده و نگرانی در این باره وجود ندارد. بخشی از ارز تامین شده و نگرانی ها کاهش یافته است. استمرار تولید و تخصیص ارز ضامن خدمات رسانی است. امید است با همکاری بانک مرکزی تخصیص ها و تامین ها انجام شود تا کمبودی در خدمات رسانی ها وجود نداشته باشد.

داروی ای وی آی جی در درمان کرونا تاثیر ندارد

معاون وزیر بهداشت درباره کمبود ای وی آی جی افزود: این دارو در روند درمان کرونا در پروتکل نیامده است. دربهترین شرایط این شرکت می تواند 20درصد از نیازها را برطرف کند. بدون هیچ منعی  همکاران این دارو را تجویز می کنند. در حالی که داروهایی همچون فاویپرامیر و رمدسیویر در درمان کرونا تاثیردارند اما در  ای وی ای جی تاثیر در درمان کرونا ندارد، اما در ماه های اخیر بیش از پیش تجویز شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در این میان برخی از افراد سودجو این دارو را چند برابر قیمت در اختیار بیماران قرار می دهند.باید به پزشکان درباره کم و کیف این دارو اطلاع رسانی شود.

 او درباره تولید انسولین تاکید کرد: یک شرکت خارجی در کشور ما خواستار تولید است. هرچند اصرار دارد که این دارو سه برابر قیمت به فروش برسد. البته این نوع تولید سوددهی اقتصادی ندارد. در این شرایط از ظرفیت واردات استفاده کرده ایم. پن انسولین ارزبری دارد. به رغم اینکه در کشور مشکلات ارزی برطرف نشده میزان مصرف ریالی افزایش یافته که همین قضیه سازمان های بیمه گر را با مشکلات متعدد مواجه می کند.امید است قیمت ارزی و قیمت ریالی این دارو به نصف تقلیل پیدا کند.

رییس سازمان غذا و دارو درباره اظهارات ارتش عراق درباره داروهای ایرانی گفت: بنده دستگاه تامین دارو در ایران هستیم. با اطمینان خاطر می گویم که هیچ یک از داروها کشف شده در عراق، ایرانی نبوده است. باید این موضوع کالبد شکافی شود.

او عنوان کرد: سازمان های مربوطه در این باره اطلاع رسانی می کنند و بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم اظهار نظر کنم.

کاهش قاچاق دارو

شانه ساز در واکنش به قاچاق داروی ایرانی ادامه داد: در کشورهای همسایه کیفیت و قیمت داروی ایرانی از اهمیت برخوردار است اما امسال به دلیل کاهش حجم مسافرت ها میزان خروج دارو نیز کاهش یافته است.

او درباره اقدامات برای کاهش قاچاق دارو اظهار کرد: از طریق سامانه تی تک می توان درباره صحت  و سلامت دارو اذعان کرد. این اتفاق در کمتر کشور در دنیا رخ داده است. این اقدام باعث شده تا همکان به عنوان بازرس سازمان غذا و دارو به تمامی اطلاعات راجب یک دارو دسترسی داشته باشند. این اقدام در 10 سال اخیر در حوزه های مختلف مانند لوارم آرایشی، بهداشتی، دارو و مکمل های دارویی اتفاق افتاده است.

وجود ظرفیت های مناسب در طب سنتی

این مقام مسئول درباره طب سنتی  و تاثیرات آن در درمان کرونا گفت: تایید یک دارو به عنوان یک کالای سلامت محور زمانی صورت می‌گیرد که اثربخشی آن در مطالعات بالینی مورد توجه قرار گرفته باشد. در کشور ما سازمان غذا و دارو متولی این امر است. این داروها فرآیند علمی خود را هنوز طی نکرده اند. از لحاظ علمی تعداد قابل توجهی از داروها به نتیجه نرسیده است. در سازمان غذا و دارو برای داروهای طبیعی تا الان سه دارو گیاهی با طی کردن مراحل علمی تاییدیه گرفته اند. خود ما هم بر این باور هستیم که در طب سنتی ظرفیت وجود دارد. 

او افزود: برخی از افراد مدعی باید خود را به مراکز دانشگاهی وصل کرده تا صحت ادعای خود، سلامت و تاثیر بخشی دارو را اثبات کند.

شانه ساز درباره نسخه پیچی الکترونیک گفت: هم اکنون برخی از دستگاه ها اصرار به نسخه های ورقه ای دارند. در بحث خدمات الکترونیک داروخانه ها پیشرو هستند. از طریق سامانه تی تی ای سی نسخه پیچی الکترونیک  آغاز می شود. هرچند داروخانه ها مخالف این اقدام هستند. اگر مقوله هزینه ها تامین شود

اهمیت بالای غذا نسبت به دارو

شانه ساز درباره اقدامات وزارت بهداست در زمینه غذا تصریح کرد: بنده غذا را مهمترین ابزار سلامت می دانم به باور بنده هیچ دارویی به اندازه غذا از اهمیت بالای برخوردار نیست، چون اگر تغذیه مناسب وجود داشته باشند نیازی به تامین دار و نیست.

۶۵ دانشگاه در حال بررسی سلامت کارخانه های تولید مواد غذایی

او افزود: ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی بررس کارخانه های تولید مواد غذایی را بر عهده دارد. کار جدید در این زمینه شناخت برندهای اصلی و مهم است. صنعت غذایی کشور در زمینه ارز اوری اقدامات مناسب می تواند انجام دهد، اما هم اکنون با جایگاه اصلی فاصله داریم. 

این مقام مسئول افزود: صدور پروانه کارخانجات بر اساس خود اظهاری کارخانه است و رصد کیفیت غذاها در بازار مدنظر قرار گرفته است. به این ترتیب تولید کنندگان می توانند به سرعت پروانه دریافت کنند اما درصورت نبود کیفیت بر اساس ادعای کارخانه پیگیری های تعزیراتی انجام می‌شود.

شانه ساز درباره غنی سازی آرد ادامه داد: مقوله آرد کامل و سبوس دار و پروانه آن به کارخانه های تولید کننده  به سرعت ارائه می شود.

او درباره وضعیت تجهیزات پزشکی در کشور گفت: در سال گذشته ۴۷ درصد تجهیزات پزشکی و  ۵۳ درصد سازمان غذا و دارو ارز دریافت کرده است. در زمینه تجهیزات پزشکی کمبودی وجود ندارد.

هیچ احتکار انسولینی صورت نگرفته است

شانه ساز درباره احتکار انسولین قلمی و اقدامات سازمان غذا و دارو در این زمینه بیان کرد: تاکنون احتکاری در این باره انجام نشده است. محموله ای از انسولین برای شرکت های تولید کننده به دلیل انحراف دمایی خواستار عودت به شرکت سازنده بود که تحت بررسی های کارشناسی قرار گرفت.

واکس کرونا ایرانی در مرحله تست انسانی

این مقام مسئول درباره واکسن کرونایی ایرانی گفت: 4 شرکت ایرانی در این زمینه فعال هستند در این میان 3 شرکت در مراحل پیشرفته هستند. برخی از واکسن ها مراحل انسانی را آغاز کرده اند. در زمینه وادارت واکسن کرونا نیز اقدامات لازم انجام شده است.

این مقام مسئول درباره فروش پک هایی برای مقابله با کرونا در داروخانه ها گفت: تاکنون مجوزی به داروخانه ها در زمینه فروشی این پک ها داده نشده است. بنده خریداری این پک ها را تایید نمی کند.

اجازه تست بالینی واکسن بر روی مردم را نمی‌دهیم

شانه ساز درباره تامین واکسن کرونا از طریق کو وکس افزود: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم مردم ما تحت مطالعات بالینی قرار گیرند. ما عمدتا بر روی محصولات تولیدی داخل ورود می کنیم. 

او درباره گران فروشی پن انسولین افزود: گران فروشی از کارخانه های تولیدی نداشتیم. پن باید متناسب با قیمت های بین المللی توزیع شود. مردم ما باید به بهترین داروها و با مناسب ترین قیمت تامین کنند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز