توقف هزینه کَردهای غیرضروری در شهر؛ کمی هم به فکر مردم باشیم!/ پروژه‌های بزرگ مقیاس، صرفا برای رزومه سازی‌های شخصی صورت گرفتند

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۱۲:۵۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۸۱۲۳۹
توقف هزینه کَردهای غیرضروری در شهر؛ کمی هم به فکر مردم باشیم!/ پروژه‌های بزرگ مقیاس، صرفا برای رزومه سازی‌های شخصی صورت گرفتند
معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران کانال شهرما در گزارشی به اعمال سیاست های شورای پنجم در قبال جلوگیری از هدر رفت هزینه های شهر پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تهران؛ شاید به شهری بدل شده که یکی از شاخصه ها و عوامل شناسایی اش ساخت و سازهای بی قواره، برج های غول پیکرنا متجانس و پل های طویل و عظیم است. شهری که روزگاری با باغات انبوه و هوای مطبوع، شهره ی عام و خاص بود.

ساخت و سازها و کلنگ زنی های انبوه، هزینه های گزافی را هم متحمل شده اند. مثلا همین پل صدر که در واقع یکی از افتخارات دوره مدیریت شهری گذشته در زمان محمدباقر قالیباف(رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی) است، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان( بنا به آخرین اطلاعات) هزینه تا اتمامِ‌ ساخت به خود اختصاص داد و این در حالی بود که هزینه نهایی برای ساخت این پل بحث برانگیز، بسیار بیشتر از آنچه بود که برآورد شده بود.

همه این ها در حالی ست که پس از اتمام ساخت پل در آذر ۹۲، بسیاری از کارشناسان گفتند که به دلیل نداشتن توجیه علمی، می بایست منتظر تخریب این پل در ۱۰ سال آینده باشیم. ضمن این که تاثیری هم در کاهش بار ترافیکی نداشته  در حالی که چندین هزار میلیارد تومان هم از جیب مردم برای ساخت آن هزینه شده است. به گفته کارشناسان، هزینه ساخت پل صدر می توانست به اندازه هزینه ساخت خطوط ۶ و ۷ مترو کفایت کند. 

در کنار پل صدر، تونل نیایش و اتوبان های تهران هم  از دیگر مصادیق زیاده روی در ساخت و ساز و صرف هزینه بی مورد برای ساخت پروژه های بزرگ مقیاس بوده است. به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران دوره پنجم، ساخت اتوبان در تهران، در دوره گذشته، بیشتر از آن چه بوده که در طرح ها و برنامه ها مشخص شده است. ساخت و  سازهای اضافه و هزینه کردهای  بی موردی که هنوز دلیل مشخص و توضیح قانع کننده ای نداشته است. آقای هاشمی همواره نسبت به شهرفروشی، صدور مجوزهای بی رویه بلند مرتبه سازی و تراکم فروشی انتقاد داشته است.

مردم چه می خواهند؟

تجربه نشان داده هر چند که ساخت پروژه های بزرگ مقیاس که ظاهر چشم پُرکنی داشته و می توانند رزومه به ظاهر سنگینی برای مدیران شهری و نیز نشانه هایی برای توسعه یافتگی شهری باشند، درعدم توانایی برقراری ارتباط با مردم با نیازهای روزمره آنها و برآورده شدن شان هم در منافات است.

اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران می گویند که رویکردهای متفاوتی نسبت به دوره ی گذشته شورا و مدیریت شهری داشته اند. در واقع آن ها اعلام کرده اند که تحمیل هزینه های غیر ضروری و زاید بر شهر کاهش یافته و تمام تلاششان را کرده اند که از کلنگ زنی پروژه های غیر اولویت دار خودداری کنند. 

سیاست گذاری ها، تدوین و تصویب برنامه توسعه شهری و مشخص شدن اولویت های کمیسیون های تخصصی شورا در حیطه وظایف قانونی، اقداماتی بوده اند که شورای پنجم به آن ها ورود کرده است.

باید گفت که این مدیریت شهری با شعار مردم محوری و شهر انسان محور، تلاش کرده با بهره برداری از ۱۰۰۰ پروژه کوچک مقیاس در خدمت مردم شهر و حل مشکلات و مسائل مربوط به زیست شهری آن ها باشد. پروژه هایی که با هزینه های اندک اما بسیار اثر گذار در کسب رضایت شهروندان، گام برداشته اند.

همین طور، توسعه و تکمیل حمل و نقل همگانی با اولویت مترو و اتوبوسرانی و نیز بحث های محیط زیستی، در صدر برنامه های اساسی شورای پنجم قرار گرفته اند.

تلاش برای اجرایی شدن مصوبات اثرگذار

اعضا شورای شهر تهران می گویند که در دوره فعالیتشان کارهای خوبی انجام شده و بخش زیادی از بدهی ها و مشکلات گذشته رفع شده است. شفاف سازی هایی هم صورت گرفته که البته هنوز هم ادامه دارد. در واقع بسیاری از پروژه های عمرانی نیمه تمام، تکمیل شده اند و بخش زیادی از آن ها نیز تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری خواهند رسید.

البته که این اعضا با مشکلاتی هم مواجه بوده اند. یکی از آن ها، مشکل، در اجرای طرح ها و برنامه هاست. به این معنا که اجرا نشدن مصوبات شورا می تواند در ناقص ماندن امور و عدم تکمیل و بهبود طرح ها اثرات قابل توجهی بگذارد. 

تهران را نجات می دهیم

تهران شهریست که برج و باروهایش نمی گذارند درخت هایش به خوبی نفس بکشند. باغاتی که در دوره ی پیشین با هدف ساخت و ساز یا همان شهر فروشی نابود شدند. آلودگی هوا بیشتر خود را به شهروندان نشان داد و نفس ها را به شماره انداخت و مردم به کلی یادشان رفت که می خواهند در این شهر زندگی کنند و مثل پدران و مادران خود با در و دیوار این شهر هم خاطره بسازند.

اعضای شورای شهر تهران نمی خواهند برای خود رزومه جمع آوری کرده و یا قصد کاندیداتوری درانتخاب ریاست جمهوری را ندارند و اگر آن ها هم در این دوره هم تعلل می کردند، دیگر چیزی از باغات و کوچه و محله های با اصالت، خیابان های قدیمی و شهروندان آرام و سرزنده، باقی نمی ماند.

آن ها معتقدند که هنوز هم شهر را می شود نجات داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز