گزارش برنا در خصوص عدم توزیع داروخانه ای داروهای کرونایی؛

ناصر خسرو همچنان جولانگاه دلالان مرگ/ لزوم توزیع داروخانه ای داروهای کرونایی

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۰۵:۵۸:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۱۳۶۸
ناصر خسرو همچنان جولانگاه دلالان مرگ/ لزوم توزیع داروخانه ای داروهای کرونایی
برخی بر این باوند که در روزهای کرونا می توان کم و کاستی های بخش دارو را از طریق ناصرخسرو برطرف کرد اما غافل اینکه این خیابان پرحاشیه می توانند مرگ را به جای درمان برای بیماران به دنبال داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در موج سوم کرونا شاهد افزایش مرگ‌ومیرها و بیماری‌های ناشی از این بیماری هستیم. هم‌اکنون بسیاری از مراکز درمان از بیماران کرونایی پرشده و کادر درمان هم خسته‌تر از همیشه به خدمات‌دهی می‌پردازد.  در این شرایط  کرونا همچنان روند صعودی خود را داشته و مرگ و میرها بیش از هر زمان دیگر در کشور ثبت می‌شود. این در حالی است که به‌رغم تلاش‌های جهانی تاکنون واکسن یا دارویی ویژه‌ای برای درمان کرونا مورد تایید قرار نگرفته است و نمی‌توان به تاثیر یک داروی ویژه در درمان این ویروس اذعان داشت.

داروی خاصی برای درمان نداریم

در این راستا چندی قبل مینو محرز، عضو کمیته مبارزه با کرونا درباره روند درمان کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا گفته است که یک بیمار در صورت ابتلا به  کرونا از خدمات آی سی یو، داروهای متعدد، پلاسما درمانی و ... استفاده می‌کند در این شرایط نمی توان روش خاصی را مناسب در بهبود کرونا دانست.

بر این اساس در ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا داروهای خاصی برای کاهش شدت بیماری مورد استفاده قرار می گیرد که در برخی افراد موثر و در برخی دیگر غیر موثر بوده است. اما افراد مبتلا به کرونا در این ایام چگونه این داروها را تهیه می کردند؟

داروهای کرونا همچنان پر حاشیه هستند

در میان شلوغی یکی از مراکز درمانی در محدوده شهرک غرب یک مرد جوان سراسیمه به دنبال تهیه فاویپراویر است.  نسخه پزشک به دست دارد. مسئول داروخانه به او می گوید که فاویپراویر کمتر از تعداد تجویز شده در اختیار دارد و مردم برای اینکه بتوانند روند درمان را به شکل مناسب طی کنند باید به بازار آزاد مراجعه و چندین برابر قیمت هزینه  کنند.  او پس از اخذ دارو به مسیرش ادامه داد اما در حین مسیر، فردی از داروخانه او را صدا کرده و پیشنهاد خریداری قرص را چند برابر قیمت پرداختی را به او می‌دهد! 

این مرد جوان به خبرنگار اجتماعی برنا می گوید که «اغلب داروهای بیمارستانی را باید  از  داروخانه‌های مرکز درمانی تهیه کرد، چون این نوع داروها بیمارستانی بوده و در داروخانه‌ها هم چنین داروهایی یافت نمی‌شود. در حالی که در بسیاری از مراکز درمانی هم بیش از توجه به نیاز بیمار برخی از دلال‌ها به منافع خود می‌اندیشند. چندی قبل برای تهیه این قرص به ناصرخسرو رفتم و با قیمت 20 میلیون تومان قرص‌ها را دریافت کردم اما پدر و مادرم با مصرف این قرص‌ها با اینکه در سنین سالمندی هستند طی یک هفته کاملا بهبود پیدا کردند. » این ادعای یک فردی است که تمام اعضای خانواده اش مبتلا شده اند و تنها یکی از اعضای خانواده در بیمارستان بستری شده و دیگران در قرنطینه خانگی بوده و به دکتر متخصص مراجعه داشتند و به دلیل اینکه نسخه پزشک را برای درمان کرونا نمی توانسته از داروخانه دریافت کند به بازار آزاد ناصر خسرو می رود. بازاری که چرایی فعالیت آن همچنان باقی است.

امتنای برخی داروخانه‌ها و مراکز درمانی از توزیع رمدسیویر

سعید به کرونا مبتلا شده است. خانواده او به رغم تلاش‌های فراوان و در دست داشتن نسخه تاکنون نتوانسته‌اند این دارو را تهیه کنند. بالاخره برادرش در  ناصر خسرو با پرداخت 50 میلیون تومان توانست این دارو را تهیه کند. او به خبرنگار اجتماعی برنا گفت که «اگر داروی کرونا از طریق نسخه و روند وزارت بهداشت طی شود با قیمت مناسب به دست بیمار می‌رسد، البته رمدسیویر جزو داروهای گران محسوب می‌شود، اما در داروخانه‌ها به قیمت مناسب تهیه می‌شود.  در برخی داروخانه‌ها کم فروشی می‌شود و بیمار مجبور به تهیه این دارو از ناصر خسرو است. این دارو در ناصر خسرو با چندین برابر قیمت توزیع می‌شود. توزیع داروخانه‌ای آن،  مانع از ایجاد زمینه برای فعالیت بیش از پیش دلالان ناصر خسرو  و قاچاقچیان دارو خواهد شد.»

ناصرخسرو

حضور دلالان دارو در بیمارستانها را به وزارت بهداشت اطلاع دهید

سیما السادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: برای بیمار بستری در مراکز درمانی تمامی کارها انجام می شود. شاید چند دارو برای فرد تجویز شود در آخر هم مشخص نشود که چه دارویی در روند درمان موثر است. بنابرین لازم است خانواده بیماران گول این افراد و داروهای پیشنهادی با قیمت گزافشان را نخورند. کارشکنی‌ها را به وزارت بهداشت اطلاع رسانی کنید.

برای دریافت داروهای کرونایی باید به بیمارستان‌ها مراجعه کرد

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به خبرنگار برنا درباره چرایی عدم ارائه داروهای کرونایی در داروخانه‌های خاص گفت: توزیع داروی بیمارستانی بیرون از مراکز درمانی خلاف پروتکل‌های درمانی است. البته لازم است مراجع درمان در این زمینه اقدام کنند زیرا در توزیع این داروها مشکلی نداریم. مردم از مراجعه به ناصر خسرو ممانعت کنند.

او افزود: از روزهای اولی که رمدسیویر برای درمان کرونا مطرح شد بیماران برای تهیه دارو به ناصرخسرو مراجعه کردند. در حالی که داروهای به فروش رسیده رمدسیویر نبود، بلکه آنتی بیوتیک بود!

شانه‌ساز با بیان اینکه داروها بر اساس اصالت کالا باید قبل از مصرف بررسی شوند، گفت: با فرد متخلف در این باره برخورد جدی می شود.

ناصرخسرو1

یک خبر خوب؛ داروی فاویپیراویر توزیع داروخانه ای شد

فرامرز اختراعی، رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی درباره آخرین وضعیت توزیع فاویپیراویر به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: این دارو از روز گذشته در توزیع داروخانه ای قرار گرفته است. 

او افزود: فاویپیراویر از سوی شرکت های دارویی داخلی تهیه شده و کم و کاستی در زمینه این دارو در کشور وجود ندارد.

نهادهای مسئول به فکر خیابان پر حاشیه باشند

همه آدرس بازار آزاد ناصر خسرو را می دانند. نقل خیابان ناصر خسرو  به امروز و دیروز مربوط نمی شود، بلکه سال‌هاست این خیابان با اذعان کامل نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مسئول به توزیع انواع داروهای قاچاق، تقلبی و تاریخ مصرف گذشته می‌پردازد. در حالی که تاکنون عزم جدی برای مهار دلالان و قاچاقچیان این خیابان اندیشیده نشده است. خیابان ناصرخسرو یکی از کلونی‌های تجمع قاچاقچیان دارو است. با وجود اینکه همگان بر این امر مستحضر هستند، اما هنوز عزم جدی در زمینه مهار قاچاقچیان این خیابان پرحاشیه مشاهده نمی‌شود. این امر تدوین قوانین سفت و سخت از سوی مجلس و دیگر نهادهای مسئول را می‌طلبد چرا که در ایام کرونا نیاز مبرم به داروهای درمان کرونا وجود دارد و توزیع حساب شده این دارو آرامش را به جامعه باز می گرداند.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز