گزارشی برنا از خرید و فروش نوزادان در بیمارستان؛

پایان تجارت پُرسود دلالان/ ماجرای مادران مجرد بارداری که نوزادان خود را به حراج می‌گذارند

۱۳۹۹/۰۸/۱۳ - ۰۴:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۹۴۸
پایان تجارت پُرسود دلالان/ ماجرای مادران مجرد بارداری که نوزادان خود را به حراج می‌گذارند
داستان خرید و فروش نوزاد در بیمارستان‌ها معضلی است که سالهاست وجود دارد و اکنون اعلام شده با اجرای تدابیر اندیشه شده به صفر رسیده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درد را از هر طرف بخوانی درد است. حکایت نوزادانی که پس از به دنیا آمدن فروخته می‌شوند تا دل رهگذران را به درد آورند و پولی نصیب کسی کنند که نوزاد را به همراه دارد یا اگر نوزاد خیلی خوش شانس باشد به دست خانواده‌ای برسد که بچه دار نمی‌شوند و او را با دل و جان نگه دارند اما اگر از سرنوشت نامعلوم کودک بگذریم، درد اینجاست که چه اتفاقی میفتد که یک مادر حاضر می‌شود جگرگوشه خود را حتی ندیده در بیمارستان بفروشد و از نوزادی که 9 ما با خودش حمل کرده به این راحتی بگذرد؟

نوزادانی که خرید و فروش می‌شوند حاصل روابط نامشروع هستند/گدایی با نوزاد مرده برای تامین پول مواد

فاطمه دانشور، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته برای اولین بار از خرید و فروش نوزاد توسط مادرها پرده برداشت و در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا علت اصلی این موضوع را فقر و بارداری‌های نامشروع نامید و گفت: اکثر زنان مجردی که از راه نامشروع باردار می‌شوند نوزاد خود را می‌فروشند و دیگر برایشان مهم نیست سرنوشت کودک چه می‌شود؛ آیا کودک کار می‌شود؟ آیا به دست خانواده‌ای که بچه دار نمی‌شود می رسد و... به هرحال بارداری‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی، روابط نامشروع و اعتیاد مادر علت اصلی فروش نوزاد توسط مادر است که این روزها تبدیل به یک معضل شده است.

او افزود: وقتی عضو شورای شهر بودم بارها به ماموران شهرداری تاکید کردم متکدیانی که بچه شیرخوار بر دوش دارند را دستگیر کنند اما آن زمان گفته می‌شد اجازه دادستانی می‌خواهد و مقام قضایی هم  ابتدا چنین اجازه‌ای را نمی‌داد اما با اصرار و استمرار خواسته، در نهایت دستور صادر شد که متکدیان از بستر شهر جمع و دستگیر شوند.

دانشور در ادامه به گدایی کردن یک زن با نوزاد مُرده اشاره کرد و گفت: یک اتفاق، جرقه‌ای شد تا به کودکان مادران معتاد، توجه بیشتری شود و فکری برای ساماندهی و جمع‌آوری آنها صورت گیرد. آن اتفاق  این بود که  یک روز به من اطلاع داده شد، زنی متکدی در شهر گرفته شده است که دو روز پیش از دستگیری، بچه شیرخواری در آغوشش جان داده اما او بعد از گذشت دو روز با جنازه بچه، گدایی می‌کرده است.

رئیس بنیاد خیریه مهرآفرین عنوان کرد: این ماجرا زمانی تکان‌دهنده‌تر شد که متوجه شدم آن زن معتاد،  بچه را 150 هزار تومان خریده بود تا در گدایی موفق‌تر باشد! کودک زمان خرید زنده بود، یک ماه با آن بچه در آغوش از مردم گدایی کرد و پول گرفت ولی به دلیل اینکه به کودک رسیدگی نمی‌کرد در نهایت نوزاد از گرسنگی جان باخت، حتی به جنازه کودک هم رحم نکرد، به خاک نسپارد و با کودک مرده در آغوش باز در شهر می‌گشت و با سوءاستفاده از حس ترحم مردم پول می‌گرفت و خرج موادش می‌کرد.

فقر؛ عامل اصلی فروش نوزاد است/دلالان، فروش نوزاد را تبدیل به تجارت کردند/شرایط فرزندخواندگی باید تسهیل شود

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی درگفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به خرید و فروش نوزاد توسط پدر و مادرها گفت: یکی از پدیده هایی که در کشور با آن مواجه هستیم خرید و فروش نوزادان و کودکان است البته گرچه این پدیده به بحران تبدیل نشده اما نمی توان چشم‌ها را به روی آن بست و بگوییم چنین پدیده‌ای در کشور نداریم.

او افزود: اصلی ترین عامل خرید و فروش نوزادان، فقر و نیاز مالی خانواده است و از آنجایی که نظام حمایت اجتماعی و تامین اجتماعی کشور به گونه‌ای نیست که پوشش فراگیر و اثربخشی برای حمایت از افراد نیازمند داشته باشد اینگونه خانواده‌ها به فروختن فرزند خود روی می‌آورند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: نمی توان نقش واسطه ها و دلال ها را در خرید و فروش کودکان کتمان کرد و از آنجایی که خرید و فروش نوزادان می تواند درآمدهایی برای واسطه‌ها داشته باشد، دلال‌ها به این پدیده دامن می زنند و اجازه نمی‌دهند از بین برود چون از این تجارت پول هنگفتی را به جیب می‌زنند.

موسوی چلک با بیان اینکه خرید و فروش نوزاد همیشه وجود داشته است، گفت: موضوع خرید و فروش نوزادان، موضوع زمان حاضر نیست بلکه همیشه بوده اما گاهی آن را پُر رنگ و رسانه ای می کنیم به همین دلیل بیشتر به چشم می‌آید و از طرفی گسترش فضای مجازی باعث شده مردم به همه اطلاعات دسترسی داشته باشند و از هر اتفاقی که در هر شهری از این کشور میفتد، مطلع شوند.

او با اشاره به سرنوشت نوزادانی که فروخته می‌شوند، افزود: بچه‌هایی که به خانواده فروخته می‌شوند به مراتب وضعیت بهتری دارند اما بچه‌هایی که به گروه‌های برده داری فروخته می‌شوند و آنها را مجبور به تکدی گری می‌کنند، وضعیت اسفناکی دارند و آنها نگرانی‌ فعالان اجتماعی را دوچندان کرده‌اند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر تسهیل قوانین فرزندخواندگی گفت: متاسفانه خرید و فروش نوزادان از سوی خانواده‌های ناباروری که نتوانسته اند از راه قانونی حضانت بچه ای را بر عهده بگیرند هم انجام می شود در حالی که خانواده‌هایی که برای حضانت فرزند، راه های غیرقانونی را انتخاب می کنند بعدا گریبانگیر مشکلات حقوقی می شوند.

موسوی چلک اظهار کرد: توصیه ما این است که یا از راه های قانونی برای حضانت فرزند استفاده کنند یا اینکه می توانند از طرح های دیگر سازمان های اجتماعی برای سرپرستی موقت فرزندان دیگر استفاده کنند.

فقر، بارداری حاصل از رابطه نامشروع، اعتیاد و کارتن خوابی زنان از عمده دلایلی است که باعث می‌شود یک زن نوزاد خود را نخواهد و بفروشد اما مشکل اینجاست که به ادعای برخی این خرید و فروش در بیمارستان انجام می‌شود و سالهاست این معضل وجود دارد و نهادهای بسیاری از جمله بهزیستی به صورت جدی ورود پیدا کردند تا جلوی این معضل را بگیرند و دیگر راهِ بازی در بیمارستانها برای فروش نوزاد وجود نداشته باشد.

با خرید و فروش نوزاد در بیمارستان قاطعانه برخورد می‌کنیم/بهزیستی تمام آگهی‌ها را پیگیری می‌کند/اگر به خانواده‌ای کودک نمی‌دهیم حتما صلاحیت ندارند

حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درگفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره خرید و فروش نوزاد در بیمارستان گفت: در حال حاضر همه مادران در بیمارستان‌ها احراز هویت می‌شوند و افراد مختلفی مانند نماینده بیمه بر این امر نظارت می‌کندتا اگر چنین اتفاقی در بیمارستانی رخ داد، برخورد قاطع قضائی صورت گیرد.

او افزود: جلسات متعددی با دست‌اندرکاران بیمارستان‌ها داشتیم تا با افرادی که تلاش دارند از بیمارستان‌ها خرید و فروش کودک را انجام دهند، برخورد قاطعانه و قضائی صورت گیرد چراکه اینگونه اتفاقات تمام سیستم را زیر سوال می‌برد و نهادهای انتظامی و اطلاعاتی به این‌گونه موارد کاملا حساس هستند و پیگیری قاطعانه در مورد آن انجام می‌دهند.

مسعودی فرید با اشاره به تبلیغات خرید و فروش نوزاد در بیمارستان‌ها تصریح کرد: همه تبلیغات مربوط به خرید و فروش کودک را قاطعانه از طریق پلیس فتا پیگیری می‌کنیم چرا که آگهی‌های مربوط به خرید و فروش نوزاد حتی در سایت‌های معروف هم مشاهده شده است. گاهی با شماره تماس‌های مندرج در آگهی‌ها تماس می‌گیریم و اگر متوجه شویم آگهی واقعی است تا مرحله آخر آن را پیگیری می‌کنیم البته بسیاری از این آگهی‌ها هم تقلبی هستند و وقتی زنگ می‌زنیم اصلا گوشی را برنمیدارند.

او در ادامه گفت: به مددکاران یا پرستاران اطلاع دادیم که اگر در بیمارستان ها با موارد مشکوک خرید و فروش کودک روبرو شوند، حتما آن را به مامور مستقر در بیمارستان اطلاع دهند و حتی اگر این مورد مسجل شود یا حتی مشکوک به آن باشد، طی صورت جلسه ای کودک به مرکز بهزیستی منتقل می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تماس با اورژانس اجتماعی برای گزارش خرید و فروش کودک را تایید کرد و افزود: اینکه می‌گویند خانواده‌هایی که بچه دار نمی‌شوند و بهزیستی هم بخاطر قوانین سختگیرانه به آنها کودک نمی‌دهد پس اقدام به خرید نوزاد از بیمارستان می‌کنند، درست نیست چراکه اگر بهزیستی به خانواده‌ای بچه نمی‌دهد حتما آنها صلاحیت نگه داری کودک را ندارند چراکه ما موظف هستیم کودکی که در مراکز ما نگه داری می‌شود را به نحواحسن نگه داری کنیم و اگر بخواهیم به فرزندخواندگی بدهیم، او را به خانواده‌ای تحویل دهیم که صلاحیت نگه داری از او را داشته باشد و دچار مشکل نشود.

مسعودی فرید در پایان ضمن بیان راه حل از بین بردن این معضل گفت: به طور کلی با ارائه خدمات بیشتر به زنان کارتن خواب، معتاد و بی خانمان می توان آمار خرید و فروش کودکان را کاهش داد حال چه این اتفاق در بیمارستان یا در هر محل دیگری رخ دهد.

آمار خرید و فروش نوزاد در بیمارستان‌های تهران به صفر رسیده است

چندی پیش محمود عباسی، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه میزان خرید و فروش نوزاد در بیمارستان‌ها به صفر رسیده است، در گفتگو با یکی از رسانه ها گفت: جمع‌آوری نوزادان رها شده در خیابان وظیفه سازمان بهزیستی است. در زمانی شاهد اتفاق شگفت‌آوری در برخی از استان‌ها بودیم؛ برخی از افرادی که فرزند نداشتند و در جستجوی فرزند بودند، ممکن بود با یک زن باردار تبانی کرده و در موقع زایمان، مادر باردار به نام زنی که قصد داشت، کودک را خریداری کند در بیمارستان زایمان کند و بچه که متولد شد، نوزاد به خانواده خریدار تحویل داده می‌شد و شناسنامه نوزاد نیز به نام پدر و مادر خریدار تنظیم می‌شد که خوشبختانه در تهران با اجرای یک طرح پایلوت، استانداری تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند در بیمارستان‌های تهران این آمار را به صفر برسانند.

او افزود: در حال حاضر اطمینان‌ خاطر داریم در تهران کسی نمی‌تواند از این طریق فرزندفروشی کند، مگر اینکه به صورت غیرقانونی در یک مرکز خصوصی یا توسط ماما چنین اتفاقی بیفتد که البته آن هم جرم بوده و قابل تعقیب کیفری است.

عباسی تصریح کرد: این طرح حدود یکسال است که به صورت پایلوت اجرای آن در تهران شروع شده است و در جلسه‌ای با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نتایج این طرح ارزیابی و توسط وزیر بهداشت به سراسر کشور ابلاغ شد که در همه مراکز درمانی و بیمارستان ها به اجرا گذاشته شود. امیدوارم بتوانیم از این طریق جلوی فجایعی که در این زمینه ممکن است اتفاق بیفتد را بگیریم.

دست زنان آسیب دیده را بگیریم

حتی اگر بساط خرید و فروش نوزادان در بیمارستان‌ها جمع شود باز هم خرید و فروش نوزاد در جامعه تمام نمی‌شود و آنطور که مشخص است و کارشناسان اذعان دارند، زنانی که مجبور می‌شوند فرزند خود را بفروشند تحت تاثیر انواع آسیب‌های اجتماعی هستند درواقع  یا اعتیاد دارند، یا جای خواب ندارند و کارتن خواب هستند یا فرزندشان نامشروع است و نمی‌توانند او را نگه دارند یا حتی اصلا توانایی و امکانات نگه داری از فرزندشان را ندارند به همین دلیل مجبور می‌شوند جگرگوشه خود را با قیمت‌های متفاوت که حتی 100 هزار تومان هم شنیده می‌شود، بفروشند بنابراین کمک‌های کمیته امداد و بهزیستی به این زنان آسیب دیده قطعا می‌تواند کمک حال آنها شود و از بروز چنین معضل و آسیبی جلوگیری کند.

//انتهای پیام: 7

نظر شما