گزارش برنا از احتمال بروز بیماری‌های نادر در پساکرونا؛

آیا مبتلایان به کرونا به بیماری های پارکینسون، قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند؟

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۵:۴۷:۳۸
کد خبر: ۱۰۸۲۵۴۷
کرونا بیماری ناشناخته که 8 ماه از ظهورش می‌گذرد. در حالی که هنوز بخش قابل توجهی از این بیماری ناشناخته است. هرچند این بیماری خطرناک می‌تواند با تبعات جبران ناپذیر همراه باشد که جای تامل و بررسی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از ابتدای شیوع کرونا همگان بر این باور بودند که این ویروس یک بیماری تنفسی است. هرچند بر اساس بررسی‌های انجام شده ابتلا به همین ویروس تنفسی، تبعات متعدد به‌دنبال دارد. در این راستا برخی مطالعات انجام شده بر روی بهبودیافتگان کرونا از بروز علائم پارکینسون خبر داده است.

کرونا در این روزهای پاییزی سیاه در مقایسه با گذشته بیشترین ابتلا و حتی تلفات را دارد و تبعات پسا کرونا بسیاری از افراد را نگران کرده است.

تمامی بهبودیافتگان کرونابه بیماری مبتلا نمی شوند/عوارض نادر کرونا

مسعود مردانی، عضو کمیته مبارزه با کرونا درباره بیماری‌های شایع افراد بعد از بهبودی کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: شاید از هزار بیمار مبتلا به کرونا یک نفر به بیماری‌هایی همچون پارکینسون،  قلبی و عروقی و ... مبتلا شوند. 

اوافزود: این بیماری‌ها جزو عوارض نادر  کرونا محسوب می‌شود. باید توجه داشت که تمامی افراد به این بیماری‌ها مبتلا نمی‌شوند. 

به احتمال فراوان کرونا برای بهبودیافتگان بیماری قلبی‌وعروقی به‌دنبال دارد

شروین شکوهی، متخصص عفونی درباره تاثیرات  کرونا بعد از بهبودی به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان از تاثیرات کرونا دانست، اما پارکینسون ریشه در بیماری‌های عصبی دارد و ربطی به ابتلای فرد به کرونا ندارد. 

او تصریح کرد: اطلاعات در زمینه بیماری‌های تهدید کننده در دوران پساکرونا اندک است. برای مثال افرادی که در ابتدا به کرونا مبتلا شده هم هفت تا هشت ماه از علائم آنها گذشته و هنوز کار علمی بزرگی در این باره انجام نشده است، چون هرگونه ادعا نیازمند بررسی‌ و پژوهش‌های گسترده است.

 این پزشک متخصص افزود: در روند بررسی باید چندین سال افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند تحت پایش قرار بگیرد و مشکلات زمینه‌ای و کم وکیف مصرف داروی این افراد بررسی شود. برای مثال در این پایش مشخص می‌شود که افراد بهبود یافته از کرونا در مقایسه با افرادی که به کرونا مبتلا نشده‌اند بیشتر به مشکلات قلبی‌وعروقی دچار می‌شوند یا خیر.

 شکوهی تصریح‌ کرد: کرونا با حضور در جداره عروق، باعث ایجاد مشکلات ایمنی می‌شود. همچنین کرونا باعث لخته شدن جداره عروق و افزایش میزان لخته می‌شود.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی‌توان درباره افزایش لخته‌پذیری اندام‌ها اظهار نظر کرد، ادامه داد: به احتمال فراوان کرونا برای بهبودیافتگان بیماری قلبی‌وعروقی به‌دنبال دارد، اما هنوز بررسی‌های علمی قابل قبولی در این باره انجام نشده است. 

فیبروز ریه در انتظار کرونایی‌ها

این پزشک عفونی درباره تاثیرات کرونا بر ریه گفت: برخی از مبتلایان که در روند ابتلا ریه آنها درگیر شده، طبیعتا قسمتی از ریه آنها خراب شده که به اصطلاح به فیبرز ریه دچار می‌شوند. تغییرات ریه در این افراد بازگشت پذیر نیست.

شکوهی ادامه داد: برای افرادی که ریه آنها به کرونا مبتلا شده اکسیژن  به شکل مناسب مبادله نمی‌شود و ممکن است در زمان‌های طولانی حتی تا آخر عمرشان برای تنفس به اکسیژن اضافه نیاز داشته باشند.

او درباره عوارض دیگر کرونا بر روی ریه افزود: لخته‌های ایجاد شده در صورت انتشار منجر به تغییرات ماندگار در عروق ریه می‌شود. البته برای برخی از افراد که قسمتی از ریه‌شان پاره شده به‌دلیل ایجاد هوا در فضا مشکلات تنفسی به‌دنبال دارد.

 کرونا می‌تواند بر روی تمامی اندام‌ها تاثیرگذار باشد

این پزشک عفونی از دیگر تاثیرات کرونا بر روی کبد، کلیه و دیگر اعضا و جوارح بدن گفت: تمامی اندام‌های بدن جداره عروق داشته و کرونا باعث افزایش لخته‌پذیری در جداره عروق می‌شود. با این تفاسیر می‌تواند بر روی تمامی اندام‌ها تاثیرگذار باشد.  

کرونا همچنان ناشناخته است

با توجه به اینکه هنوز علم پزشکی به شناخت کامل از کرونا نرسیده و با توجه به تلاش های کادر درمان در دنیا هنوز واکسنی نیز تولید نشده است. هر یک از افراد در شرایط فعلی ممکن است به اشکال خفیف یا شدید به کرونا مبتلا شوند. در این شرایط فقط می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی از شیوع بیماری و تبعات جبران ناپذیر آن جلوگیری کرد. 

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز