جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی کشور:

قاچاق چوب منبع درآمد برخی از مردم است/افزایش قیمت چوب، قاچاق آن را بیشتر کرد/ کمبود نیروی انسانی وجود دارد/حمل چوب درختان جرم است/۲۰ درصد جرائم حوزه منابع طبیعی مربوط به چوب است

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۵:۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۰۸۲۶۴۴
قاچاق چوب منبع درآمد برخی از مردم است/افزایش قیمت چوب، قاچاق آن را بیشتر کرد/ کمبود نیروی انسانی وجود دارد/حمل چوب درختان جرم است/۲۰ درصد جرائم حوزه منابع طبیعی مربوط به چوب است
حیدر ابراهیمی فر گفت: در برخی مناطق کشور، قاچاق چوب عملا به یک شغل برای افراد محلی تبدیل شده است و فرهنگ آن ها به این موضوع گره خورده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ روزانه و به صورت مکرر خبر کشف محموله های چوب قاچاق از نقاط مختلف کشور به گوش می رسد. پدیده ای که در شمال و غرب کشور با شدت بیشتری رخ می دهند و عده ای سودجو در این میان به جان منابع طبیعی کشور می افتند و زیست بوم منطقه را لگدمال می کنند. در این میان بسیاری بر این باور هستند که نبود نیروی انسانی کافی برای کنترل جنگل های کشور به عاملی بدل شده است تا نتوان از این عرصه های طبیعی به خوبی محافظت کرد. کمبودی که ضرورت دارد به واسطه تجهیز یگان های منابع طبیعی به ابزار مدرن تجهیز شود.

حیدر ابراهیمی فر، جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: حدود ده ها سال است که قاچاق چوب در کشور وجود دارد و ریشه آن به دلایل مختلفی باز می گردد.

او افزود: قاچاق چوب در برخی مناطق کشور، عملا به یک شغل برای افراد محلی تبدیل شده و فرهنگ آن ها به این موضوع گره خورده است. زمانی می توان با این پدیده مقابله کرد که شغل جایگزینی برای این افراد وجود داشته باشد تا بتوانیم مردم را ترغیب کرده تا دست از این اقدامات برداشته و به نحوی حتی حامی منابع طبیعی باشند.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: امروز افزایش قیمت چوب سبب شده است تا قاچاقچیان چوب بیشتر به قطع درختان و قاچاق آن ها بپردازند. در این راستا توقف بهره برداری از جنگل های شمال کشور اجرایی شد که این نیز عاملی در راستای گران شدن چوب شده است. 

ابراهیمی فر در خصوص اقدامات مقابله ای با این تخلف ادامه داد: گشت های یگان منابع طبیعی در راستای برخورد با قاچاقچیان چوب افزایش پیدا کرده است. این گشت ها به صورت شبانه روزی فعال است و با متخلفین نیز برخورد قانونی می شود اما ما نمی توانیم به صورت کامل با این پدیده برخورد کنیم.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی کشور تصریح کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی، منابع طبیعی نمی تواند یک پوشش سراسری برای مقابله با این پدیده ایجاد کند و در این عرصه با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. این موضوع سبب می شود تا سودجویان بتوانند راحت تر به قاچاق چوب بپردازند. افرادی که حامل چوب های قاچاق هستند نیز به علت معاونت در جرم و یا عامل بودن نیز برای آن ها پرونده قضایی تشکیل می شود.

او افزود: کشفیات در حوزه قاچاق و قطع چوب بسیار زیاد است و 20 درصد پرونده های تخلف در حوزه منابع طبیعی کشور را به خود اختصاص می دهد. تولید زغال نیز در این عرصه جرم است زیرا مجوز بهره برداری از جنگل های شمال وجود ندارد. افرادی نیز که در مستثنیات شخصی خود قصد قطع درخت و بهره برداری نیز دارند باید درخواست مجوز داده و پس از بررسی به آن ها اجازه این کار داده می شود.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: کشفیات ما در 7 ماه نخست امسال در حوزه قاچاق چوب تغییری نسبت به سال گذشته نکرده است و همچنان شمال و غرب کشور شاهد بیشترین تخلف در این حوزه هستند. مسائل اقتصادی و اجتماعی است که امروز سبب شده است تا قاچاق چوب افزایش پیدا کند و برای کنترل آن باید به معیشت مردم توجه بیشتری شود.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز