نماینده مجلس شورای اسلامی:

۵ میلیون نفر بخاطر کرونا بیکار شدند/بیکارانِ بدون بیمه حمایت می‌شوند/نیم میلیون از شغل‌‌هایی که کرونا ازبین برده قابل بازگشت نیست

۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۰۵:۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۰۸۲۷۳۷
۵ میلیون نفر بخاطر کرونا بیکار شدند/بیکارانِ بدون بیمه حمایت می‌شوند/نیم میلیون از شغل‌‌هایی که کرونا ازبین برده قابل بازگشت نیست
علی اصغر عنابستانی گفت: با شیوع کرونا در کشور حدود 5 میلیون نفر بیکار بدون بیمه شناسایی شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تامین اجتماعی؛ پوششی حمایتی است که جامعه را در برابر پریشانی‌های اجتماعی و اقتصادی حفاظت می‌کند و در نتیجه آثار مواردی همچون بیکاری، بیماری، ازکارافتادگی، سالمندی، فوت و... را کاهش می‌دهد و از فروپاشی واحدهای اجتماعی جامعه جلوگیری می‌کند. بر اساس همین نوع نگاه است که گستردن چتر تامین اجتماعی بر سر تمامی شهروندان در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و البته در کشور ما هم تا اینجای کار تمامی مسئولین در مجلس شورای اسلامی، دولت و... در یک جبهه قرار دارند؛ آن هم حمایت از شهروندان اما باتوجه به ساختارهای اجتماعی، سیاسی و البته وضعیت اقتصادی که اکنون در کشور ما وجود دارد رسیدن به تامین اجتماعی همگانی به تعویق افتاده است و نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم.

علی اصغر عنابستانی، رییس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با تاکید بر اینکه نظام به دنبال تامین اجتماعی همگانی است، گفت: همانگونه که رهبر انقلاب تاکید بر عدالت بیمه‌ای در جامعه دارند، نظام جمهوری اسلامی به دنبال تامین اجتماعی همگانی است و ما هم باید اقداماتی انجام دهیم تا آحاد جامعه از حداقل بیمه همگانی در جامعه برخودار شوند و زیر چتر تامین اجتماعی قرار گیرند.

او با اشاره به تعداد شاغلین، حقوق بگیران و بیکاران افزود: در جلسه‌ای که با رییس سازمان تامین اجتماعی و معاون وزارت کار داشتیم درمورد اجرای دستور رهبر انقلاب مبنی بر بیمه این گروه از بیکارانِ بدون بیمه برنامه‌ریزی کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در این جلسه‌ای که در کمیسیون اجتماعی تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم حدود 3 میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، حدود4/3 درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که از بیمه بیکاری هم برخوردارند، 3/6 درصد بیمه شده پردرآمد داریم، 5/4 درصد هم جزء شاغلین حقوق بگیر هستند بنابراین 6 میلیون نفری که باقی می‌ماند شاغلین غیررسمی هستند که از این تعداد 4 میلیون نفر بیمه شده شناسایی شده است اما هنوز 2 میلیون نفر آنها شناسایی نشده‌اند.

عنابستانی با اشاره به تعداد افرادی که به دلیل کرونا در کشور بیکار شدند، گفت: با شیوع کرونا در کشور حدود 5 میلیون نفر بیکار بدون بیمه شناسایی شدند و همچنین طبق بررسی‌ها 5/1 میلیون شغل به دلیل کرونا از بین رفته است که حدود 1 میلیون آن قابل بازگشت و نیم میلیون اصلا به چرخه اقتصادی باز نمی‌گردد بنابراین ضروری است در این شرایط جامعه را به سمت ایجاد مشاغل جدید پیش ببریم.

او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان بیکارها را شناسایی کرد، افزود: شناسایی بیکارها غیرممکن نیست چراکه یا شاغلین بیمه شده از قبل بودند یا بدون بیمه هستند بنابراین شناسایی آنها از طریق بیمه سرپرست خانوار، بیمه کارمندی، دانشجو بودن و ... ممکن است و به راحتی می‌توان این کار را انجام داد.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تامین منابع مالی بیان کرد: برای کمک به بیکارانِ بدون بیمه که به خاطر کرونا بیکار شدند، تامین منبع مالی بسیار اهمیت دارد چرا که ما نمی‌توانیم همه آن را به تامین اجتماعی تحمیل کنیم بنابراین تامین محل پوشش مالی این موضوع بسیار اهمیت دارد که خودِ سازمان تامین اجتماعی پیشنهاداتی در نظر گرفته است تا اجرایی کند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز