معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری:

اخذ حق سرویس صرفاً در هتل ها و مهمانسراها مجاز است/هزینه اقامت کودکان تا ۲ سال رایگان است/نرخ هتل در ایام پیک نباید بیشتر از نرخ مصوب باشد

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۵:۵۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۸۳۰۲۰
اخذ حق سرویس صرفاً در هتل ها و مهمانسراها مجاز است/هزینه اقامت کودکان تا ۲ سال رایگان است/نرخ هتل در ایام پیک نباید بیشتر از نرخ مصوب باشد
اسماعیل برات گفت: در صورت تنظیم نرخ نامه تاسیسات گردشگری به تفکیک ایام پیک و غیرپیک سفر، بازه زمانی ایام پیک باید به صورت کاملاً مشخص با قید تاریخ در متن نرخ نامه لحاظ شود و این نرخ به هیچ عنوان نباید از نرخ مصوب اعلامی فراتر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هر ساله در فصل پاییز شاهد افزایش قیمت سالانه واحدهای صنفی بوده که امسال به واسطه شیوع کرونا این حوزه شاید تا حدودی حساس تر به نظر برسد و نگرانی های زیادی را برای شهروندانی که از این تاسیسات استفاده می کنند، ایجاد می کند و حتی بعضا واحدهای صنفی خواهان افزایش قیمت های بیشتر به علت رکود ماه های اخیر هستند.

اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: سقف افزایش نرخ تاسیسات گردشگری که موفق به اخذ گواهینامه کیفیت استاندارد خدمات نشده اند، حداکثر 30 درصد نسبت به سال گذشته خواهد بود.

او افزود: مرجع تعیین نرخ خدمات تاسیسات گردشگری مستند به ماده 12 آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری مصوب 1394 هیأت وزیران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و بر اساس ماده 6 دستورالعمل نرخ گذاری، نرخ تاسیسات گردشگری از مهر ماه هر سال جهت اجرایی شدن به تاسیسات گردشگری ابلاغ شده و برای مدت یک سال شمسی دارای اعتبار است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه اخیر معاون وزیر، سقف افزایش نرخ آن دسته از تاسیسات گردشگری مشمول طرح تطبیق شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، سفره خانه سنتی، اقامتگاه بوم گردی، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر و واحد پذیرایی بین راهی که در چرخه ارزیابی قرار گرفته اند اما تاکنون موفق به اخذ گواهینامه کیفیت نشده اند و همچنین سایر تاسیسات گردشگری فاقد ضابطه، با توجه به شاخص نرخ تورم اعلام شده حداکثر 30 درصد نسبت به سال گذشته خواهد بود.

برات در خصوص تاسیساتی گردشگری که وارد چرخه ارزیابی نشده اند، گفت: نرخ آن دسته از تاسیسات گردشگری مشمول طرح تطبیق که بدون داشتن عذر موجه در چرخه ارزیابی قرار نگرفته و یا در محدوده زمانی تعیین شده اقدام خاصی در این زمینه به عمل نیاورده اند، هیچ گونه افزایشی نخواهد داشت لیکن در صورتی که با نظر تشکل حرفه ای مربوطه و تائید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان دلایل عدم اقدام جهت ورود به چرخه ارزیابی موجه تشخیص داده شود، حداکثر افزایش نرخ 15 درصد خواهد بود.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در خصوص تاسیسات گردشگری دارای گواهینامه کیفیت گردشگری بیان کرد: تاسیسات گردشگری که گواهینامه کیفیت گردشگری در هریک از آنها دارای اعتبار است، نرخ توسط بهره بردار پیشنهاد شده، پس از بررسی توسط تشکل حرفه ای گردشگری و با تایید اداره کل استان، نرخ نامه از سوی تشکل به واحد گردشگری ابلاغ خواهد شد. 

برات افزود: ارائه پیشنهاد، بررسی اولیه و صدور نرخ نامه تاسیسات گردشگری از سوی تشکل های بخش خصوصی، صرفاً از سوی آن دسته از تشکل های حرفه ای گردشگری که در چارچوب دستورالعمل ماده 25 آیین نامه تشکیل شده اند، مجاز است. در صورت فقدان تشکل مرتبط، نرخ نامه توسط اداره کل استان تهیه و ابلاغ می شود.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص دریافت حق سرویس گفت: بنابر آئین نامه دریافت حق سرویس مصوب 1376، دریافت حق سرویس صرفاً در هتل ها و مهمانسراها و واحدهای زیر مجموعه آن ها تا سقف 15 درصد مجاز بوده و اخذ آن در سایر تاسیسات گردشگری فاقد وجاهت است.

برات ادامه داد: هزینه اقامت کودکان تا 2 سال رایگان و 2 تا 12 سال در صورت عدم استفاده از سرویس اضافه نیم بها محاسبه می شود.

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در خصوص نرخ اتاق برای میهمانان افزود: نرخ اتاق برای میهمانان ایرانی و خارجی یکسان و بر مبنای ریال بوده، در صورت لزوم بر اساس نرخ رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی در سامانه الکترونیک www.sanarate.ir تعویض صورت خواهد گرفت. 

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در پایان تاکید کرد: نحوه اعلام شکایت مهمانان از نرخ خدمات تاسیسات گردشگری باید در نرخ نامه به صورت مشخص درج شود. در صورت تنظیم نرخ نامه تاسیسات گردشگری به تفکیک ایام پیک و غیرپیک سفر، بازه زمانی ایام پیک باید به صورت کاملاً مشخص با قید تاریخ در متن نرخ نامه لحاظ شود. در هر حال این نرخ به هیچ عنوان نباید از نرخ مصوب اعلامی فراتر باشد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما