سنگ از آسمان می بارد

۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۸:۳۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۸۳۳۳۰
سنگ از آسمان می بارد
محققان سیاره ای کشف کرده اند که در آن سنگ از آسمان می بارد و اقیانوس های مواد مذاب در سطح آن وجود دارند. دمای بخشی از سیاره نیز ۵۴۰۰ درجه فارنهایت است.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  محققان سیاره ای رصد کرده اند که زندگی در آن بسیار سخت تر از زندگی روی زمین در ۲۰۲۰ میلادی است. K۲-۱۴۱b  یک سیاره بسیار داغ در فاصله چند صد سال نوری با زمین است که اقیانوس های آن از گدازه های مذاب هستند ، سرعت باد در آن از صوت هم بیشتر است و بارش های سنگی در آن رخ می دهد. ستاره شناسان معتقدند K۲-۱۴۱b یکی از عجیب ترین نمونه سیارات فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است.

طبق پژوهشی که در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده، محققان دانشگاه های مک گیل، یورک و موسسه علوم هندوستان جزئیات این سیاره را کشف کرده اند که در فاصله بسیار نزدیک به ستاره خود قرار دارد و بخش اعظم آن اقیانوس هایی از مواد مذاب است.

آنها متوجه شدند دمای اتمسفر این سیاره مشابه زمین بسیار عجیب است و به نظر می رسد سطح، اقیانوس ها و جو آن از یک عنصر مشترک یعنی سنگ تشکیل شده است.

محققان هنگام تحلیل الگوهای درخشندگی این سیاره متوجه شدند در دوسوم آن همیشه روز است. این امر نشان می دهد یک سمت سیاره همیشه رو به ستاره ای است که دور آن مدار می زند. در این بخش داغ از K۲-۱۴۱b دما بیش از ۵۴۰۰ فارنهایت است. در چنین دمایی نه تنها صخره ها ذوب بلکه تبخیر می شوند و در نتیجه اتمسفر آن غیر قابل سکونت است.

باقیمانده سیاره در تاریکی محض فرو رفته و دمای آن ۳۲۸- درجه فارنهایت می رسد. در  K۲-۱۴۱b سدیم، مونوکسید سیلیکون و دی اکسید سیلیکون به بخار معدنی تبدیل می شوند و بادهای مافوق صوت با سرعت ۳۱۰۰ مایل برساعت آنها را به قسمت تاریک سیاره می برند. در آنجا سنگ ها به اقیانوس مواد مذاب می بارند.

محققان امیدوارند پس از ارسال تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا در ۲۰۲۱ میلادی، مشاهدات بیشتری انجام دهند.

نظر شما