یک کارشناس آموزش‌وپرورش تاکید کرد:

افت تحصیلی در دوران دبستان بیش از مقاطع دیگر / افت تحصیلی دانش‌آموزن در مدارس دولتی بیش از مدارس غیردولتی/ شاد آفلاین است/ زمین گیری آموزش در خانواده های چند فرزندی با درآمد پایین

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۵:۴۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۸۳۳۷۱
افت تحصیلی  در دوران دبستان بیش از مقاطع دیگر / افت تحصیلی دانش‌آموزن در مدارس دولتی بیش از مدارس غیردولتی/ شاد آفلاین است/ زمین گیری آموزش در خانواده های چند فرزندی با درآمد پایین
محمدرضا نیک‌نژاد با بیان اینکه در شرایط کنونی افت تحصیلی در دوره دبستان بیش از دیگر مقاطع تحصیلی است، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان وسیله هوشمند خاصی در دسترس ندارند. همچنین برخی از گوشی‌ها نیز چندان برای پوشش‌دهی امکانات مناسب نیست. در این شرایط اگر چند دانش‌آموز در خانه باشد به‌دلیل نبود وسایل و تجهیزات پیشرفته تنش‌ها و اختلالات روحی و روانی فراوان به خانواده و دانش‌آموز وارد شده و آموزش را زمین‌گیر می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کارشناسان و مسئولان آموزش به کررات این جمله را که آموزش‌‎های آنلاین نمی‌تواند جایگزین آموزش‌های حضور شود را ذکر کرده‌اند. از سوی دیگر در شرایط کنونی به‌دلیل شیوع کرونا آموزش‌های آنلاین منجر به ایجاد فضای جدید برای دانش‌آموزان و کادر آموزش شده است.

دانش آموزان روستایی در معرض افت تحصیلی

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌وپرورش درباره کیفیت آموزش‌های آنلاین به خبرنگار اجتماعی برنا گفت:  افت تحصیلی در هر یک از دوران تحصیلی با مقاطع دیگر متفاوت است. برای مثال افت تحصیلی در متوسطه اول و دوم به‌دلیل افزایش سن، سطح درسی پیشینه دانش آموز، خانواده‌ها و ... بروز می‌کند.

او افزود: بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی روستاها تحصیل می‌کنند، عموما خانواده‌های این افراد آن‌طور که باید و شاید از سواد مناسب برخوردار نیستند و در معرض افت تحصیلی هستند. همچنین در شهرها نیز خانواده‌ها به‌ویژه مادرانی که از سطح تحصیلات مناسب برخوردار نیستند و نمی‌توانند دانش آموزان را پشتیبانی کنند.

 نیک‌نژاد تاکید کرد: از سوی دیگر برخی مادران شاغل نیز نمی‌توانند به وضعیت تحصیل دانش‌آموزان رسیدگی کنند. در اصل آموزش‌های آنلاین در دبستان متکی به همکاری معلم، خانواده و دانش‌آموز است. در این شرایط اگر دانش‌آموز کمترین تاثیر داشته باشد به نسبت همکاری بین معلم و خانواده دشوار است.

آموزش‌های آنلاین و بازیگوشی‌های دانش آموز

به گفته او شاید خانواده سطح سواد لازم و اولویت‌های آموزش را نداشته باشد. همچنین شاید پدر یا مادر شاغل بوده و نتواند به امور تحصیل دانش‌آموز رسیدگی کند که این خود سبب افت تحصیلی می شود. برای مثال یکی از همکاران بنده مدیر مدرسه است و  فرزندش در خانه تلفن همراه هوشمند در اختیار داشته و به پیگیری آموزش می‌پردازد. این وضعیت بازیگوشی‌های کودک و خستگی‌های زودهنگام در کلاس‌های آنلاین را به دنبال دارد.

آموزش‌های افراطی برخی والدین در آموزش‌های آنلاین

نیک‌نژاد افزود: خانواده‌هایی با آموزش‌های آنلاین موافق هستند که مادران در روند کلاس در کنار فرزند حضور داشته و به روند آموزش نظارت دارند. از سوی دیگر شاهد آموزش‌های افراطی نیز هستیم. برای مثال برخی از مادران بیش از پیش در آموزش‌های آنلاین حساسیت و وسواس به خرج می‌دهند.

افت تحصیلی در دوران دبستان بیش از دیگر مقاطع تحصیلی/ آموزش‌های آنلاین و بروز مشکلات فراوان

او با بیان اینکه در شرایط کنونی افت تحصیلی در دوره دبستان بیش از دیگر مقاطع تحصیلی است، گفت: در دوره دبیرستان هم عموما خانواده‌ها تسلط لازم را بر روی دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان پسر ندارند. این افراد در حالت عادی به مدرسه رفته تا به نوعی وادار به درس خواندن شوند.

نیک نژاد ادامه داد: هرچند کلاس‌های آنلاین برای خانواده‌ها مشکلات را دوچندان کرده است، چون خانواده آنقدر که باید و شاید بر روی دانش آموز در مقطع دبیرستان تسلط ندارد و نمی‌تواند روند آموزش را پیش ببرد. از سوی دیگر از لحاظ سطح سواد هم خانواده‌ها نمی‌تواند کمک حال دانش‌آموز و کادر آموزش باشد.

 افت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس دولتی بیش از مدارس غیردولتی/آموزش در شاد آفلاین است

این کارشناس آموزش‌وپرورش با بیان اینکه افت تحصیلی در مدارس دولتی از مدارس غیردولتی بیشتر است، تصریح کرد: مدارس دولتی به آموزش‌ها در شبکه شاد متکی هستند. از سوی دیگر شبکه شاد هم توانایی لازم را در حمایت  و پشتیبانی از آموزش‌های مجازی، برخط و از راه دور را ندارد. در واقع آموزش در شاد آفلاین است یعنی ارتباط مستقیم بین دانش‌آموز و معلم وجود ندارد. البته برخی مدارس اندکی از دیگر ابزارها و اپلیکیش‌های آنلاین استفاده می‌کنند تا آموزش‌ها به شکل مستقیم و زنده بین مدرسه و دانش آموز برقرار شود. شبکه شاد در این باره چندان موفق نبوده و از سوی دیگر سرعتش نیز در بارگذاری اطلاعات اندک است. همین مقوله کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نیک‌نژاد گفت: نمی‌توان کیفیت آموزش‌های حضوری را با آموزش‌های آنلاین مقایسه کرد. هرچند کیفیت آموزش‌های آنلاین به شدت کاهش یافته است.

چند فرزندی، نبود تجهیزات الکترونیک برای آموزش و بروز تنش‌های روحی

 او با بیان اینکه اغلب در خانواده‌ها با سطح اقتصادی متوسط و ضعیف دانش آموز از تلفن همراه یکی از والدین برای انجام تکالیف درسی استفاده می‌کند، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان وسیله هوشمند خاصی در دسترس ندارند. همچنین برخی از گوشی‌ها نیز چندان برای پوشش‌دهی امکانات مناسب نیست. در این شرایط اگر چند دانش‌آموز در خانه باشد به‌دلیل نبود وسایل و تجهیزات پیشرفته تنش‌ها و اختلالات روحی و روانی فراوان به خانواده و دانش‌آموز وارد شده و آموزش را زمین‌گیر می‌کند.

نیک‌نژاد در پایان تصریح کرد: در خانواده‌هایی با وضعیت معیشتی متوسط رو به پایین به دلیل چند فرزندی معضل دسترسی به امکانات آموزشی را شاهد هستیم، بی‌شک این مقوله کیفیت آموزش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز