نماینده مجلس شورای اسلامی در پی موفقیت معاونت امور تعاون مطرح کرد:

تعاونی‌ها موتور پیشرفت اقتصادی کشور هستند/ فعالیت تعاونی‌ها می‌تواند جلوی گرانی موجود را بگیرد/جوان گرایی در مدیریت تنها راه تغییر کشور است/ باید از جوانان کاربلد استفاده کنیم

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۷:۲۱:۱۱
کد خبر: ۱۰۸۳۳۹۸
تعاونی‌ها موتور پیشرفت اقتصادی کشور هستند/ فعالیت تعاونی‌ها می‌تواند جلوی گرانی موجود را بگیرد/جوان گرایی در مدیریت تنها راه تغییر کشور است/  باید از جوانان کاربلد استفاده کنیم
روح الله ایزدخواه گفت: تعاونی‌ها می‌توانند یک کلید راه گشا و موتوری برای توسعه اقتصادی کشور باشند و فعالیت آنها جلوی گرانی‌های موجود در کشور را بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس نتایج اعلامی ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور وزارت تعاون، کار ‌رفاه اجتماعی سومین وزارت خانه برتر و در این وزارت خانه بر اساس شاخص‌های اختصاصی معاونت امور تعاون که محمد کبیری در راس آن قرار دارد در بین ۶ معاونت رتبه اول شد که این حاکی از به چرخه درآمدن چرخ‌های تعاونی‌ها در کشور است.

روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها در کشور گفت: طبق قانون اساسی، اقتصاد کشور ما به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می‌شود و در سیاست گذاری‌های کلی هم حوزه تعاونی بسیار پُررنگ دیده شده است تاجایی که گفته شده 26 درصد اقتصاد را باید تعاونی‌ها تشکیل دهند.

او افزود: ساختار اقتصاد کشورما در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدماتی به شکل خرده مالکی است و این ایجاب می کند، تعاونی‌ها شکل بگیرند تا صرفه اقتصادی را برای فعالین اقتصادی فراهم کنند چراکه ساختار اقتصاد یا باید عمده مالکی باشد مانند کشور آمریکا یا خرده مالکی مبتنی بر تعاونی باشد که کشور ما جزء این دسته است.

ایزدخواه تصریح کرد: به طور کلی تعاونی می تواند یک کلید راه گشا و موتوری برای توسعه اقتصادی کشور باشد بنابراین ما به تعاونی صرفا نگاه اجتماعی نداریم که فقط فقط و اقشار ضعیف را شامل شود بلکه علاوه بر آن نگاه اقتصادی و رشد محور هم داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر استفاده از سیستم‌های نو و نوآوری در بخش تعاونی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر در ساختار حقوقی و اجتماعی تعاونی‌ها عقب ماندیم و بیشتر به تقلید از کشورهای بلوک شرق پرداختیم و تعاونی‌های ما از ساختار قدیمی رنج می‌بردند؛ برای مثال وقتی یک تعاونی با 50 هزار نفر عضو 20 سال دست 5 مدیر قرار دارد، معلوم است که رانتی اداره می شود و منافع آن به جیب عده ای خاص می رود بنابراین نوسازی ساختار تعاونی‌ها امر ضروری است.

او افزود: باوجود تمام اقدامات صورت گرفته ما باید باز هم تلاش کنیم تا به سمت نوسازی حقوقی، اجتماعی و شبکه سازی تعاونی‌ها پیش برویم تا تعاونی‌ها در غالب زنجیره‌های اقتصادی با یکدیگر مرتبط باشند یعنی در طول یک زنجیره اقتصادی تعاونی‌های گسترده داشته باشیم که با هم ارتباط دارند و روابط پسین و پیشین اقتصادی را شکل می‌دهند؛ درواقع آن موقع است که می‌توانیم با افتخار بگوییم تعاونی‌ها کاملا احیا شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس به نقش تعاونی‌ها در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: تعاونی‌ها در صنعت هم بسیار اهمیت دارند برای مثال ما بیش از 10 هزار واحد تولیدی پلیمر در کشور داریم که می‌توانند به جای تامین مواد اولیه از بازار سیاه و دلالان آنها را از تعاونی‌ها تهیه کنند، درواقع چرا وقتی پتروشیمی و نفت در کشورمان داریم باید از چند دست بگذرد و با قیمت گزاف به دست واحدهای پلیمر برسد؟ چرا تعاونی‌ها نیایند همین کار را منظم و منسجم انجام دهند؟!

ایزدخواه افزود: ما اگر مواد اولیه را نداشتیم می‌گفتیم گرانی طبیعی است اما وقتی مواد اولیه را به وفور در کشورمان داریم دیگر گرانی توجیهی ندارد و فقط باید از طریق تعاونی‌ها توزیع آن را سامان بخشیم تا بساط بازار سیاه جمع شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر تعاونی‌ها را رونق دهیم قطعا بسیاری از مسائل و مشکلات کشور در حوزه مشاغل خانگی هم حل می‌شود و حتی 6 میلیون نفری که شغل غیررسمی دارند یا خوداشتغالی می‌کنند، می‌توانند در غالب تعاونی کار کنند.

ایزدخواه در پایان به جوان گرایی در بخش تعاونِ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: من معتقدم اگر جوان کاربلد باشد و اشراف کافی بر حوزه داشته باشد قطعا یک ظرفیت نابی برای پیشرفت کشور محسوب می‌شود. یکی از دلایلی که سیاست‌ها و برنامه‌ها در کشورمان نوسازی نمی‌شود، این است که میزان ماندگاری مدیران در سیستم مدیریتی بالاست برای مثال مدیری که 30 سال معاون وزیر است قطعا میلی به تغییر ندارد بنابراین اگر بخواهیم کشور را تغییر دهیم و بروکراسی کهنه را کنار بگذاریم باید از جوانان کاربلد استفاده کنیم.

//انتهای پیام:5

نظر شما