وزیر بهداشت:

خطر بیماری‌های غیر واگیر در کمین است/ آموزش تغییر سبک زندگی را باید از مدارس آغاز کرد/بلوکه شدن ۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۸:۳۶:۵۶
کد خبر: ۱۰۸۴۲۴۲
خطر بیماری‌های غیر واگیر در کمین است/ آموزش تغییر سبک زندگی را باید از مدارس آغاز کرد/بلوکه شدن ۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی
سعید نمکی گفت: کرونا و آنفلوانزا مهمان بشر است اما خطر واقعی که با آن مواجه هستیم بیماری های غیر واگیر است. امروز بخش قابل توجهی از مرگ و میر ها به دلیل پرفشاری خون است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست مشترک با حضور سعید نمکی، وزیر  بهداشت درمان و آموزش پزشکی و محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز 18 آبان در بستر شبکه  شاد برگزار شد.

وزیر بهداشت در ابتدای این نشست گفت: در دنیای پیشرفته در روزهای اول بچه ها را با مسائل اجتماعی آشنا می کنند. در حالی که از روزهای نخست ما اعداد خشن را در ذهن بچه ها می کاریم.

اوافزود: امروز انزوا در زندگی شهری در آپارتمان های کوچک و فعالیت در شبکه های اجتماعی افراد را از یکدیگر دور کرده است. برای مثال در خانواده هر یک از اعضا در کنار یکدیگر هستند و غرق در دنیای مجازی هستند. امروز باید به تربیت کودکان به عنوان جامعه محور کردن کودکان توجه کرد.

نمکی ادامه داد: بنده عاشق ادبیات هستیم و می خواهم مسائل را جامع تر از رشته خودم ببینم، چون معتقد تحول بنیادین نظام توسعه در شرایطی محقق می شود که آموزش و پرورش جدی گرفته شود.

او افزود: زمانی که بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم هزار میلیارد از سوی سازمان و هزار میلیارد نیز از سوی خیرین تهیه شد تا بتوان در زمینه نوسازی مدارس در مناطق محروم اقدامات اساسی انجام شد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: وقتی که این سمت را پذیرفتم خبر نداشتم که قرار است سیل، زلزله، کرونا و ... بیاید و ما نباید کاری کنیم که شرمنده شهدا شویم.

او با بیان اینکه در سال های گذشته کشور ما میان 22 کشور حوزه شرق مدیترانه رتبه اول را در مقابله با کرونا کسب کرده است گفت: این اقدام به دلیل پوشش واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، توسعه مراکز بهداشت، خانه های بهداشت ، کاهش مرگ کودکان زیر یک سال، کاهش مرگ زنان به دلیل عوارض بارداری و ... بوده که توانستیم شاخص های ارزشمند را با این اقدامات به دست آوریم. تولید و توزیع واکسن جزو وظایف و اختیارات وزارت بهداشت است. حرکت های توسعه در ابعاد دیگر نیز به ما کمک کرد. هرچند امروز عوامل مرگ ومیر متعدد و متفاوت از گذشته است. برای مثال امروز بسیاری از مرگ ها به دلیل شیوه و سبک زیستی مردم است.

وزیر بهداشت افزود: 30 سال پیش بنده اداره بیماری های غیر واگیر را ایجاد کرده ام. امروز اصلاح روش زندگی بسیار ارزشمند است و این مهم را کودک از مدرسه می آموزد. برای مثال امروزه بخش قابل توجهی از مرگ و میر ها به دلیل پرفشاری خون است. در هر دو دقیقه یک نفر به دلیل فشار خون فوت می کند. همان طور که احترام به حقوق شهروندی را می توان به کودک در مدرسه آموخت در آنجا میتوان لایف استایل مناسب را نیز آموزش داد.

نمکی گفت: باید در مدرسه کاری کرد که شیوه های آموزش باعث تغییر نحوه تغذیه شود. امروزه آموزش و پرورش کلیدی ترین وظیفه را در تغییر سبک زندگی دارد. جای بهداشت دهان و دندان در مدارس خالی است.

او ادامه داد: بنده 30 سال قبل عامل توزیع فلوراید در مدارس بودم. برای مثال در اردیبهشت 97 این اقدام درنمین آغاز شد. بسیاری از خانواده های مرفه وقت برای مسواک زدن صحیح برای فرزند صرف نمی کنند. در حالی که بسیاری از بیماری های قلبی و وعروق در حفره دهان نهفته است. ما در تلاش هستیم تا بتوان در راستای افزایش آگاهی کودکان در مقطع ابتدای و یادگیری الگوی زندگی اقدام کنیم.

وزیربهداشت و درمان افزود: کرونا و آنفلوانزا مهمان بشر است، اما خطر واقعی که با آن مواجه هستیم بیماری های غیر واگیر است. معلم عاشق فهیم می تواند به کودک نحوه زندگی سالم را بیاموزد.

نمکی ادامه داد: معلم در کلاس با ایجاد رابطه با دانش آموزان باید آموزش های متعدد را به او بدهد، چون ارتباط مستمر تاثیرگذار است. اینکه ما مراقب سلامت به مدارس بفرستیم چندان تاثیرگذار نیست.

به گفته او با تصور اینکه استخدام 50 هزار مراقب سلامت، تحول بزرگی در آموزش و پروش ایجاد می کند اشتباه است. چون باید دوره های انتقال سلامت در شبکه شاد ایجاد شود و معلمان تحت آموزش بهداشتی قرار گرفته و با زبان گفتمان مناسب این اطلاعات را به کودک منتقل کرد. باید از ظرفیت سامانه شاد استفاده شود تا نقشه راه ترسیم شود تا آموزگاران ابتدای بیاموزند که چگونه مسائل ابتدایی را به کودکان منتقل کنند.

 او افزود: در کرونا روزهای سختی را می گذرانیم در حالی که می شد این روزها راحت تر بگذرد. بنده در اوایل بهمن فریاد زدم در باید راه ها را بست، چون بر این باور بودن که اگر آتش به نیستان بیافتد همه افراد کابینه را هم درگیر می کند.

نمکی گفت: اولین گام در مقابله با کرونا سنگر آرایی بود و تجربه دفاع مقدس را بکار گرفتیم. در آن روزهای هیچ بیماری پشت در بیمارستان ها نماند.

وزیر بهداشت گفت: هم اکنون 5 میلیون واکسن آنفلوانزا در یکی از فرودگاه ها بلوکه شده است. هرچند در کمتر از دو ماه مرگ و میرها کاهش یافت و در فروردین و اردبیهشت روزهای طلایی را رقم زدیم  اما متاسفانه بعد از آن ما دچار رخوت و خود باوری شدیم. رفتار این ویروس مرتب دچار تغییر می شود.

او افزود: از 20 آبان طرحی آغاز می شود که بخشی از آن بر عهده آموزش و پرورش است. امروزه زمان فرزند سالاری است. معلمان می توانند به شکل مستقیم و غیر مستقیم در رفتارهای جامعه تاثیرگذار باشند. معلمان می توانند در فاصله گذاریی اجتمایی تاثیر داشته باشند.

نمکی اظهار کرد: تغییرات متعدد  کرونا در کودکان تاثیرات منفی به دنبال دارد. مدرسه فقط جای درس آموزی نیست بلکه جایی برای دوستی و دوست یابی است. انزوا و نامهربانی و گریز از دایره های محبت مشکلات ایجاد می کند که باید برای آن چاره اندیشی کرد. به دلیل رعایت پروتکل های خوراک آموزشی برای خانواده ها نداریم. این در حالی است که تلویزیون نیز برنامه مناسبی ندارد.

وزیر بهداشت گفت: هزار مدرسه در آذربایجان غربی سرویس بهداشتی ندارند  و باید کمک کرد تا مشکلات در این زمینه برطرف شود. باید به مجتمع های آموزشی توجه بیشتری کرد . 10 ها مدرسه یک کلاسه و 100 ها مدرسه کمتر از 10 دانش آموز در کشور وجود دارد باید اقدامات اساسی انجام داد تا بتوان مدارس را توسعه داد.

او در پایان درباره محدودیت های که قرار است از فردا برقرار شود گفت: نقش آموزش و پرورش در این زمینه موثر است.  سه و نیم میلیون سفیر سلامت در این زمینه آموزش دیده اند. در زمینه نوع نظارت‌ها باید گفت که با همکاری هلال احمر، بسیج و دیگر دستگاه ها نظارت ها را افزایش می دهیم و گزارش ها را به دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور منعکس می کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز