رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

راهی جز جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی با برقی نداریم/ مصوبات هیات دولت در خصوص حمل و نقل عمومی باید اجرایی شوند

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۱۳:۲۸:۴۳
کد خبر: ۱۰۸۴۵۳۰
راهی جز جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی با برقی نداریم/ مصوبات هیات دولت در خصوص حمل و نقل عمومی باید اجرایی شوند
محسن هاشمی با بیان اینکه بهترین زمان برای جایگزینی اتوبوسهای دیزلی با برقی است گفت: تا کنون بر اساس مصوبات هیات دولت و هیات وزیران تخصیص های ارزی زیادی به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته اما اجرایی نشده است که نمونه آن دو میلیارد یورو برای تامین واگن کلان شهر ها و تامین 19 هزار اتوبوس و 46 هزار مینی بوس برای شهر ها است لذا تقاضای ما این است که از محل این مصوبات یک میلیارد دلار برای ساماندهی حمل و نقل عمومی تهران در این شرایط کرونایی تخصیص دهند و اجرایی شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن هاشمی در حاشیه دویست و چهل و هفتمین جلسه شورا  صحن و در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: امروز موضوعات مختلفی در صحن شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت از جمله این موضوعات تصویب یک فوریت لایحه تأسیس سازمان مدیریت آب‌های سطحی پایتخت بود که این موضوع می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. البته جهت رسیدگی بیشتر این مسأله کمیسیون‌ها به صورت تخصصی موضوع را بررسی می‌کنند.

او افزود: همچنین در صحن امروز شورای شهر کارشناسانی برای شورای سازمان‌های شهرداری تهران انتخاب شدند و تعدادی نامگذاری نیز برای معابر و خیابان‌ها داشتیم که 60 درصد نامگذاری‌های جدید به نام شهدا بود. همچنین بنا به درخواست وزارت بهداشت تعدادی از نامگذاری‌ها نیز به نام پزشکان مدافع سلامت انجام گرفت. در ای جلسه همچنین موضوع حسابرسی سال 93 مربوط به معاونت حل و نقل و ترافیک نیز در دستور قرار گرفت و ادامه این موضوع به جلسات بعدی شورا موکول شد.

هاشمی در ادامه و در خصوص تعطیلی جلسه بعدی شوراگفت: همانطور که می دانید  تا کنون 6 نفر از اعضای شورای شهر مبتلا به کرونا شده‌اند و چند مورد فوتی‌ هم در شورای شهر از میان کارکنان داشته‌ایم و با توجه به اینکه تعداد دستورات مورد بررسی در جلسات بعدی چندان  زیاد نبود جلسه بعدی را با رای اعضا تعطیل کردیم.

او با اشاره به اینکه جلسات شورای شهر در زمان تعطیلی به صورت مجازی برگزار می‌شود گفت: ما اجازه نمی دهیم خدشه ای به فعالیت های شورا وارد شود و لذا در زمان تعطیلی جلسات، برگزاری جلسات به صورت مجازی را در دستور خواهیم داد البته اینکه در این جلسات مصوبه داشته باشیم یا نه روی آن بحث شد و برخی از اعضا معتقدند که می توان در این جلسات رای گیری کرد و مصوبات داشت و برخی از اعضا هم معتقدند که بر اساس قانون، مصوبات شورا باید در محل جلسات شورا باشد لذا  بنا داریم در جلسات هم‌اندیشی این مسأله را به بحث بگذاریم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: صبح امروز نیز جلسه هم‌اندیشی درباره ساختار شورا میان اعضای شورای شهر تشکیل شد که نتایج این قضیه مورد بررسی قرار می‌گیرد و امروز بررسی‌ها به صورت کامل به سرانجام نرسید.

هاشمی همچنین درباره تخصیص یک میلیارد دلار از سوی دولت برای ساماندهی حمل و نقل عمومی شهر تهران  گفت: البته به حمل و نقل عمومی تهران تخصیص هایی بیش از این داده شده است. همچنان که بر اساس مصوبات دولت دو میلیارد یورو مجوز برای تامین واگن برای کلیه کلانشهرها داریم که اجرایی نشده است. همچنین  مصوبه ای برای تأمین 19 هزار اتوبوس و 46 هزار مینی بوس برای شهر های کشور که  مصوبه هیأت وزیران هم بوده وجود دارد. این موضوع مصوبه شورای اقتصاد هم دارد و به همه دستگاه ها نیز ابلاغ شده است اما  متاسفانه کمبود ارز و ریال مانع اجرایی شدن این مصوبات شده است و درخواست ما این است که این مصوبات حداقل در حد یک میلیارد دلار اجرایی شود.

او  همچنین در خصوص ورود اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: ورود اتوبوس برقی کار پیچیده ای نیست، ما اتوبوس ساز های خوبی داریم و می توانیم با کمک تکنولوژی که در شرکت مپنا برای موتور های برقی و باطری های برقی وجود دارد تولید اتوبوس های برقی را شروع کنیم ولی متاسفانه انگیزه ای در این زمینه وجود ندارد.

هاشمی افزود: در حال حاضر قیمت باطری ها و موتورهای برقی به دلیل تولید انبوه بسیار نسبت به قبل پایین آمده و تولید این اتوبوس ها توجیه اقتصادی دارد چرا که قبلا قیمت این باطری ها و موتور ها دو برابر موتورهای دیزلی بود. لذا دیگر زمان استفاده از اتوبوس های دیزلی نیست و به طور حتم باید به سمت استفاده از اتوبوس های برقی برویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز