بیش از ۴۳ درصد زنان ایلامی اضافه وزن دارند

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۱۱:۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۸۴۹۸۲
بیش از ۴۳ درصد زنان ایلامی اضافه وزن دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در آخرین بررسی انجام گرفته در بین زنانی که در سطح استان از نظر الگوی تغذیه و شاخص های تن سنجی مورد ارزیابی قرار گرفته اند، ۴۳.۸۷ درصد چاقی و اضافه وزن دارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر این اساس ۱۶.۳۶ درصد زنان ایلامی مبتلا به اضافه وزن، ۹.۳۹ درصد مبتلا به چاقی و ۱۸.۰۳ درصد مبتلا به چاقی شکمی بوده‌اند.

او یادآور شد: سال گذشته ۴۹.۷ درصد مجموع مرگ‌های استان در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال مربوط به زنان بوده است.

صادقی‌فر به الگوهای نامطلوب غذایی در زنان اشاره کرد و افزود: در بین زنان استان ایلام، الگوی نامطلوب مصرف لبنیات ۶.۱۰ درصد، مصرف نامطلوب میوه و سبزیجات به ترتیب ۴.۴۱ و ۴.۶۹ درصد، مصرف مقادیر بالاتر از میزان مجاز نمک ۶.۳۱ درصد، مصرف فست فود و نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین و صنعتی ۳.۹۰ درصد و مصرف روغن ۱.۳۴ درصد است.

او کم‌تحرکی و فعالیت بدنی ناکافی را در بین زنان استان معادل ۱۰.۴۸ درصد عنوان کرد و از دیگر شاخص‌های سلامت مرتبط با سبک زندگی را افسردگی با ۰.۷۹ درصد افراد مبتلا، اختلال اضطرابی با ۰.۱۱ درصد، غربال مثبت فشار خون بالا با ۱.۲۴ درصد و کلسترول بالای خون با ۲.۹۵ درصد افراد مبتلا برشمرد.

صادقی‌فر افزود: یکی از سه علت اصلی مرگ و میر در ایلام بیماری‌های قلبی و عروقی است که در سال ۹۸ عامل ۳۷.۴ درصد از کل مرگ‌های زودهنگام بوده است و پس از آن، سرطان‌ها و تومورها با ۳۱ درصد و بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی با ۵.۹ درصد، رتبه‌های دوم و سوم مرگ و میر را در سطح استان به خود اختصاص داده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: با توجه به موارد گفته شده می‌توان با هم‌افزایی برنامه‌ها، توان اجرایی سازمان ها و همت مدیران زن به ارتقای بیش از پیش سلامت زنان امیدوار بود.

صادقی‌فر افزود: باید از هرگونه مرگ و میر بین زنان گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال (که مرگ زودهنگام نامیده می‌شود)، با توجه به والد و مولد بودن این گروه سنی پیشگیری کرد.

او با بیان اینکه حدود نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: این قشر از جامعه به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، نقش ویژه‌ای در رشد و پیشرفت جامعه دارند زیرا نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای ارتقای سلامت خانواده نیز بر عهده دارند.

صادقی‌فر یادآور شد: چنانچه مشکلاتی اعم از سوءتغذیه، کار طاقت‌فرسا و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر سلامت آنها نادیده انگاشته شود، سلامت خود و خانواده آنان و متعاقبا سلامت و نشاط جامعه، دچار آسیب جدی خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اگر چه در همه‌گیری کرونا، خطر مستقیم بیشتری سلامتی و حیات مردان را تهدید می‌کند اما تاثیر طولانی مدت این بحران بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان می‌تواند آسیب‌های جدی به زنان و در نهایت به خانواده و جامعه وارد کند.

صادقی‌فر تاکید کرد: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا در زنان، افزایش وظایف و مسوولیت‌های آنان در خانواده طی دوره همه‌گیری، پیشگامی این قشر برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف آنان برای اداره امور فرزندان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و آسیب‌های وارده بر آنان در درون خانواده و فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه‌ها از جمله عوامل متعددی هستند که آسیب‌های جدی به سلامت زنان وارد می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر این اساس زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه‌جانبه در خانواده و جامعه هستند، علاوه بر این سیاست‌گذاران، مدیران دستگاه‌های اجرایی و همه ارگان‌های موثر بر سلامت نیز نقش بسیار تعیین کننده‌ای در جهت حفظ سلامت جسمی و روانی زنان جامعه بر عهده دارند.

نظر شما