دقیق‌ترین و جدیدترین تصویر واقعی از ویروس کرونا+عکس

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۲:۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۰۸۵۶۱۱
دقیق‌ترین و جدیدترین تصویر واقعی از ویروس کرونا+عکس
دانشمندان اخیرا به روزترین تصویر از ویروس کرونا را که تاکنون ساخته شده منتشر کرده‌اند که در آن هم ساختار خارجی و هم ساختار داخلی ویروس را نقشه برداری کرده‌اند.

به گزارش برنا؛ تصویر از طریق یک مدل سه بعدی و ترکیب آخرین داده‌ها در مورد ساختار کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که باعث همه‌گیری کووید-۱۹ شده است، ایجاد شده است. کارشناسان دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله در عربستان سعودی این مدل را ایجاد کرده‌اند و امیدوارند که این روش بتواند به توسعه درمانی برای کووید-۱۹ کمک کند. در این ویدئو محققان از مدل خود رونمایی کردند. این مدل شامل ساختار میخ مانند پروتئینی در سطح ویروس و همچنین مواد ژنتیکی است که درون غشای ویروسی پیچیده شده‌اند.

"اوندرج استرناد"(Ondřej Strnad) محقق این مطالعه گفت: مدل سه بعدی ما ساختار پیشرفته فعلی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را در سطح اتمی نشان می‌دهد و جزئیاتی از ویروس مانند چگونگی اینکه پروتئین‌های نوکلئوکپسید درون آن یک ساختار طناب مانند تشکیل می‌دهند را که قبلاً دیدن آن غیرممکن بود، نشان می‌دهد. رویکردی که ما برای توسعه این مدل استفاده کردیم می‌تواند تحقیقات بیولوژیکی را به سمت مسیرهای جدید و امیدوار کننده برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ هدایت کند زیرا می‌تواند به دانشمندان کمک کند به سرعت اطلاعات تازه کشف شده را در این مدل بگنجانند و در نتیجه یک ساختار به روز از ویروس ارائه دهند. محققان برای ایجاد این مدل با کمک میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی تصاویر با وضوح بالا از سطح ویروس گرفتند. در این تصاویر ظاهر خاص سطح ویروس، پروتئین‌ها و گیرنده‌های بیرون زده از سطح آن مشخص هستند.

در این تصاویر پروتئین میخ مانند ویروسی که به گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین برخی سلول‌های انسانی متصل می‌شود نیز وجود دارد. این پروتئین میخ مانند سلول گیرنده را فریب می‌دهد تا راهی به درون سلول پیدا کند و پس از پیدا کردن به ویروس کرونا اجازه می‌دهد تا از سیستم دفاعی عبور کرده و فرد را آلوده کند. تاکنون پروتئین میخ مانند هدف اصلی بسیاری از تحقیقات واکسن و درمان، به ویژه گیرنده دومین اتصالی(RBD) بوده است. برای مثال واکسن شرکت فایزر/بایو ان تک که گفته شده بیش از ۹۰ درصد موثر است، این منطقه خاص را مورد هدف قرار می‌دهد.

پروفسور "ایان جونز"(Ian Jones)، استاد ویروس شناس از دانشگاه ریدینگ گفت: از بین واکسن‌هایی که اکنون در حال تولید است، به نظر می‌رسد واکسن بایو ان تک کاربردی‌تر است و ارزش استفاده دارد زیرا کاملاً روی بخشی از ویروس که به سلول انسانی و گیرنده دومین اتصالی متصل است، تمرکز می‌کند. محققان این مطالعه گفتند: مدل ما نمونه کامل فراساختار ویروسی را نشان می‌دهد. موسسه تحقیقاتی اسکریپس، ایالات متحده ، محتمل ترین فرضیه را برای به تصویر کشیدن فضای داخلی این ویروس بر اساس داده‌های فعلی در اختیار ما قرار داده است. اگر این فرضیه، ثابت نشود و اشتباه از آب درآید ما به راحتی می‌توانیم مدل مذکور را به روزرسانی کنیم.

61776001

نظر شما
پرونده ویژه