مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به برنا خبر داد؛

افتتاح خانه نیما یوشیج تا خرداد ۱۴۰۰ / تبدیل خانه نیما به خانه شعر و ادب

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۵:۴۵:۴۱
کد خبر: ۱۰۸۵۸۹۶
افتتاح خانه نیما یوشیج تا خرداد ۱۴۰۰ / تبدیل خانه نیما به خانه شعر و ادب
برزین ضرغامی در پایان گفت: این خانه تا پایان دوره پنجم شورای شهر و در خرداد ماه افتتاح خواهد شد و مقرر است تمامی طرح های در دستور کار مدیریت شهری تهران نیز تا آن تاریخ بخ بهره برداری برسد.

به گزارش برنا؛ در میان انبوه خانه های تاریخی شهر تهران، برخی رنگ و بوی متفاوتی دارند. این رنگ و بوی متفاوت بواسطه افرادیست که در آن ها زندگی کرده اند. یکی از همین خانه ها، خانه نیما یوشیج در منطقه شمیرانات است. در کوچه ای که خانه ها عقب نشسته اند و باغ ها به ساختمان های تنگ چند طبقه تبدیل شده اند. بساز و بفروش ها روزگاری منتظر بودند که این خانه هم به چنگشان بیفتد. خانه نیما با سقف شیروانی و هشت ستون آبی اش وسط ساختمان‌های یک شکل سنگی، خودنمایی می کند. ١٦ سال پیش بود که دیوار بیرونی این بنا تخریب شد اما با تلاش سیمین دانشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.  ثبتی که امیدها را در خصوص حفظ این خانه افزایش داد و با خریداری آن توسط شهرداری امیدها دو چندان شد اما آنچه که امروز در سالروز تولد نیما یوشیج باقی مانده است، همان خانه است بدون سرنوشتی مشخص.

برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: مرمت خانه نیما یوشیج آغاز شده است و وضعیت این خانه بهبود یافته است. از گذشته نیز اقداماتی در این خانه انجام شده است و امروز به دنبال تعویض سقف و مرمت قسمت شیروانی به صورت اساسی هستیم.

او افزود: در مرحله بعد نیز ستون ها مورد مرمت قرار خواهد گرفت و حیاط بزرگ این خانه نیز سر و سامان داده خواهد شد. مرمت این بنا آغاز شده است اما زمان بهره برداری از آن مشخص نیست.

این مقام مسئول در شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بازسازی این قبیل بناها که ارزش تاریخی نیز دارند با همکاری وزارت میراث فرهنگی انجام می شود و تلاش می شود تا ارزش های تاریخی خانه حفظ شود. کاربری خانه نیما یوشیج در حوزه شعر و ادبیات خواهد بود و در زمینه دیگری از آن استفاده نخواهد شد. 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: طرح احیا این خانه قطعا با نیما ارتباط خواهد داشت. به این شکل نخواهد بود که کاربری دیگری داشته باشد. همانطور که برای مثال خانه لرزاده به خانه معمار تهران بدل شد. امروز خانه مینایی نیز به گونه ای روایتگر خیابان ولیعصر است به این علت که در این خیابان واقع شده است. خانه نیما یوشیج نیز در همین راستا تبدیل به خانه شعر و ادب خواهد شد.

ضرغامی در پایان گفت: این خانه تا پایان دوره پنجم شورای شهر و در خرداد ماه افتتاح خواهد شد و مقرر است تمامی طرح های در دستور کار مدیریت شهری تهران نیز تا آن تاریخ به بهره برداری برسد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز