فلوشیپ طب مادر و جنین مطرح کرد:

افزایش خطر برای مادر و جنین به‌دلیل تمایل به زایمان در تاریخ رند / خطر کرونا در پی اصرار بر زایمان در تاریخ رند

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۱۱:۵۴:۰۴
کد خبر: ۱۰۸۶۱۰۲
افزایش خطر برای مادر و جنین به‌دلیل تمایل به زایمان در تاریخ رند / خطر کرونا در پی اصرار بر زایمان در تاریخ رند
سولماز پیری گفت: درسال‌های اخیر تمایل در گروهی از والدین ایرانی ایجاد شده که خواستار تولد فرزندشان در یک تاریخ رند یا مناسبت خاص هستند. این مقوله هیچ پایه علمی ندارد و یک خواسته غیر علمی است که می‌تواند مشکلات متعدد برای سلامتی مادر و جنین به دنبال داشته باشد.

به گزارش برنا؛ طی سال‌های اخیر شاهد بروز برخی جشن‌ها و رفتارهای نوپدید هستیم. جشن هایی همچون جشن تعیین جنسیت یا تولد نوزاد در یک زمان خاص. این در حالی است که تولد نوزاد باید بر اساس زمان مشخص از سوی پزشک متخصص انجام شود و هر گونه اعمال تغییرات در این زمان می‌تواند مشکلات متعدد را به‌دنبال داشته باشد. در روزهای آینده به دلیل 9/9/99 میزان تمایل والدین برای تولد فرزندشان در این روز افزایش پیدا می کند، غافل از اینکه هرگونه اقدام مبنی بر زایمان دیر هنگام یا زودتر از موعد می‌تواند خطرات متعدد برای مادر یا جنین به دنبال داشته باشد.

چگونگی مشخص کردن زمان زایمان

سولماز پیری، فلوشیپ طب مادر و جنین درباره تعیین زمان زایمان به خبرنگار برنا گفت: به‌طور علمی از اولین روز آخرین عادت ماهانه تاریخ بارداری از سوی پزشک یا فردی که مسئولیت مراقبت از خانم باردار را دارد، تعیین می‌شود. به شرطی که آن خانم پریودهای منظم حداقل در سه ماهه قبل از بارداری داشته باشد که 40 هفته به این تاریخ افزوده و به این شکل زمان زایمان مشخص می‌شود. اگر خانم بارداری پریودهای منظم نداشته باشد تاریخ زایمان او با توجه به سونوگرافی تعیین می‌شود.

این پزشک افزود: زایمان ممکن است از 37 هفته به بعد به طورطبیعی انجام شود. در این ایام در صورت زایمان فقط یک درصد امکان انتقال نوزاد به دستگاه وجود دارد و در 99درصد زایمان‌ها مشکلی بروز نمی‌کند. البته در صورتی که مشکل زمینه‌ای برای مادر و جنین وجود نداشته باشد.

تعیین زمان زایمان در یک روز و ساعت دقیق امکان پذیر نیست

او تاکید کرد: تعداد اندکی از زنان هستند که حتی در 40 هفته هم علائم زایمان بروز نمی‌کند و بر اساس راهنمای کشور به این زنان بین یک هفته تا 10 روز فرصت زایمان داده می‌شود.

پیری ادامه داد: بنابراین تعیین زمان زایمان در یک روز و ساعت دقیق امکان پذیر نیست. در مورد زنانی که به هر دلیل باید زایمان سزارین انجام دهند هم پزشک در این افراد تاریخ سزارین را مشخص می‌کند. معمولا بر اساس این تاریخ در هفته 39 بارداری جنین کاملا رشد یافته است.

اصرار بر تولد جنین در یک تاریخ خاص پایه علمی ندارد

به گفته او در سال‌های اخیر تمایل در گروهی از والدین ایرانی ایجاد شده که خواستار تولد فرزندشان در یک تاریخ رند یا مناسبت خاص هستند. این مقوله هیچ پایه علمی ندارد و یک خواسته لوکس است. در حالی که سلامت مادر و جنین در زایمان باید در اولویت قرار بگیرد.

 پیری تصریح کرد: به هیچ وجه نباید زمان زایمان بر این اساس تعیین شود. بی‌شک دست اندرکاران در زمینه مراقبت‌های بارداری این موارد را به مادران باردار بازگو می‌کنند.

او ادامه داد: بهتر است مادران باردار به عنوان افراد تحصیل کرده و آگاه جامعه به سلامت خود، جنین و توصیه‌های پزشک معالج توجه کرده و اصراری به زایمان فرزندشان در یک تاریخ رند نداشته باشند.

این پزشک افزود: مسئله رشد و تکامل جنین در زایمان مطرح است. از سوی دیگر در تاریخ‌های خاص اتاق‌های زایمان شلوغ شده و همین قضیه برای سلامت مادر و جنین چندان مناسب نیست. 

درخواست برای تولد نوزاد در یک تاریخ خاص به صلاح نیست

این فلوشیپ طب مادر و جنین تاکید کرد: در دوران شیوع کرونا و حتی پس از کرونا نباید زنان بر روی تولد فرزندشان در یک تاریخ خاص تاکید کنند متاسفانه در سال‌های گذشته چنین تقاضاهایی افزایش یافته است.امیدواریم تقاضا برای سلامتی در اولویت باشد.

زایمان دیرهنگام چه مشکلاتی به‌دنبال دارد؟

این فلوشیپ طب مادر و جنین گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اگر زمان تولد جنین بیش از دو هفته تا 10 روز دیرتر از زمان تعیین شده انجام شود، بندناف ممکن است تحت فشار قرار گیرد که به نوبه خود درصدی مرگ داخل رحم جنین را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر جنین هم درشت‌تر شده و زایمان هم دشوارتر می‌شود. باید دانست هریک از تاریخ‌های تعریف شده برای زایمان بر اساس یافته‌های علمی است.

زایمان زودرس و بروز مشکلات متعدد برای جنین

او درباره مشکلات در زایمان زودرس افزود: زایمان زودرس به زایمان زودتر از 37 هفته بارداری اطلاق می‌شود. نوزاد حاصل از سزارین نسبت به نوزاد حاصل از زایمان طبیعی احتمال اینکه به دستگاه رفته و نیاز به مراقبت‌های تنفسی پیدا کنند، افزایش می‌یابد. به همین دلیل جنین باید به موقع و بر اساس صلاح دید متخصص زنان متولد شود.

//انتهای پیام: 5

نظر شما