سخنگوی سازمان مدیریت بحران:

هیچ خانواده‌ زلزله زده سرپل ذهابی در کانکس زندگی نمی‌کند/ درسی که از زلزله سرپل ذهاب گرفتیم

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۱۵:۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۶۳۷۴
هیچ خانواده‌ زلزله زده سرپل ذهابی در کانکس زندگی نمی‌کند/ درسی که از زلزله سرپل ذهاب گرفتیم
سخنگوی سازمان مدیریت بحران گفت: در حال حاضر تمام افرادی که در منطقه سرپل ذهاب از زلزله آسیب دیدند دارای مسکن هستند و از تسهیلات کم بهره و بلاعوض مختلفی استفاده کردند اما آن تعداد افرادی که اکنون در کانکس زندگی می‌کنند، ساکن سرپل ذهاب نبودند و بعدا وارد این منطقه شدند.

به گزارش برنا؛ علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به سالروز زلزله سرپل ذهاب و اقداماتی که بعد از وقوع این زلزله برای مردم این منطقه انجام شده است، گفت: پس از وقوع زلزله بزرگ کرمانشاه،  40 تیم ارزیاب و 12 تیم جستجو با ظرفیت 11 هزار نفر که شامل نیروهای امدادگر، هلال احمر ، ارتش و سپاه پاسداران بودند به منطقه اعزام شدند و برای رسیدگی به وضعیت مردم، از 43 فروند بالگرد استفاده شد.

او افزود: حدود 8717 نفر مصدوم از این منطقه منتقل شدند و  1798 عمل جراحی در بیمارستان ها بر روی افراد مصدوم صورت گرفت که متاسفانه 621 نفر فوت شدند و بر اثر این زلزله شدید از میان ما رفتند.

بختیاری تصریح کرد: از آنجایی که تمام خانه‌های سرپل ذهاب خراب شدند و این زلزله، پس لرزه‌های فراوانی داشت، 104 هزار تخته چادر به منظور اسکان اضطراری درنظر گرفتیم که البته 10 هزار تخته چادر با کمک نیروهای مردمی تهیه شد تا زلزله زدگان در سرما اسکان موقت داده شوند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران به توزیع کانکس میان زلزله زدگان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که زندگی در چادر ممکن نیست و ساخت خانه هم زمان زیادی می‌برد و 131412 واحد در این منطقه دچار خسارت شدند، مجموعاً 18800 کانکس تهیه کردیم که 5058 کانکس از طریق کمک‌های مردمی تامین شد و در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت.

او در ادامه با اشاره به بازسازی واحدهای خسارت دیده بیان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که مدیریت بحران وارد می‌شود بحث بازسازی واحدهای خسارت دیده است تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند  برای مثال پس از زلزله کرمانشاه بازسازی واحدهای صنفی، تجاری، دامی، فضاهای بهداشتی و درمانی، اماکن مذهبی، پروژه های عمرانی، فضاهای آموزشی مناطق زلزله زده که آسیب دیدند در دستور کار قرار گرفت و انجام شد و ریز این اقدامات هم اکنون قابل دسترس است.

بختیاری افزود: برای مثال در حوزه بازسازی فضای آموزشی  45000 بسته آموزشی، 1357 تبلت، 150 لپ تاپ به دانش آموزان مناطق زلزله زده اهدا شد و  در هزارمین روز زلزله  یعنی (25 مرداد 99)  هزار کلاس درس در مناطق زلزله زده به بهره برداری رسید درواقع 585 کلاس درس بیش از آنچه در قبل از زلزله موجود بود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران به ادامه دار بودن بازسازی‌ها در این منطقه اشاره کرد و گفت: تکمیل پروژه های نیمه تمام بازسازی در حوزه زیرساخت دستگاه های اجرایی، تکمیل واحدهای مسکونی احداثی که در سال 98 و 99 عملیات بازسازی آنان آغاز شده است، نوسازی و تکمیل تاسیسات و خدمات شهری در سه شهر سرپل ذهاب، ازگله و تازه آباد از برنامه‌هایی است که هم اکنون در دستور کار قرار دارد و توسط نیروهای مدیریت بحران انجام می‌شود.

او با تکذیب کانکس نشین بودن مردم منطقه سرپل ذهاب بیان کرد: در حال حاضر تمام افرادی که در منطقه سرپل ذهاب از زلزله آسیب دیدند دارای مسکن هستند و از تسهیلات کم بهره و بلاعوض مختلفی استفاده کردند اما آن تعداد افرادی که اکنون در کانکس زندگی می‌کنند، ساکن منطقه سرپل ذهاب نبودند یعنی بعدا به این منطقه آمدند و ساکن شدند که در مورد آنها هم تلاش‌هایی صورت گرفته تا بتوانند از مسکن ملی استفاده کنند و از کانکس بیرون بیایند.

بختیاری با اشاره به اقدامات مجموعه مدیریت بحران در حوزه زلزله پس از وقع این زلزله بزرگ گفت: سازمان مدیریت بحران براساس قانون شکل گرفته و اجزا کاملا مشخصی دارد و باید در حوزه آمادگی، مقابله، پیشگیری، پیش بینی، بازسازی و فرهنگسازی کار کند اما پس از زلزله سرپل ذهاب چندمورد بیشتر مورد توجه قرار گرفت که توسعه شتاب نگارها، توسعه لرزه نگارها، هماهنگی بین دستگاه‌ها به ویژه پژوهشگاه زلزله دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات مسکن از جمله اقدامات است تا بتوانیم با ایجاد یک وحدت رویه خصوصا درمورد کیفیت ساختمان‌ها شرایطی را ایجاد کنیم که هنگام وقوع زلزله آسیب کمتری وارد شود و شاهد خرابی شدیدی نباشیم.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز