رویدادهای نجومی هفته پایانی آبان ۹۹

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۱۲:۰۷:۲۰
کد خبر: ۱۰۸۶۶۸۱
رویدادهای نجومی هفته پایانی آبان ۹۹
بارش شهابی ثوری شمالی، هم‌نشینی ماه و ناهید، رسیدن ماه به حضیض زمینی، ملاقات سیاره ناهید با ستاره بی‌ژوبین، بارش شهابی اسدی و هم‌نشینی ماه و مشتری از مهم‌ترین رویدادهای نجومی آخرین هفته آبان ۱۳۹۹ هستند.

به گزارش برنا؛ مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح امروز (۲۲ آبان ۹۹ ) بارش شهابی ثوری شمالی به اوج می رسد، نبود نور ماه و تاریکی آسمان بامدادپنج شنبه فرصت خوبی برای مشاهده شهاب های این بارش ایجاد می کند.

مسعود عتیقی افزود: در این بارش حداکثر ۱۰ شهاب مشاهده می شود و کانون بارش بسیار نزدیک به خوشه زیبای ستاره ای پروین در صورت فلکی گاو (ثور) قرار دارد.

او ادامه داد: هم نشینی ماه و ناهید هم ساعت یک بامداد جمعه ۲۳ آبان ماه جاری رخ می دهد، سیاره ناهید در ۳.۱ درجه جنوب هلال صبحگاهی قرار می گیرد و چه بسا آخرین دیدار با ماه پیش از رسیدن ماه به وضعیت ماه نو در این بامداد باشد.

این اخترشناس توضیح داد: ماه و ناهید پس از ساعت چهار بامداد جمعه از افق شرق همراه با صورت فلکی سنبله (دوشیزه) طلوع می کند و همراهی آنها سوژه جالبی برای عکاسان نجومی است.

به گفته عتیقی، ۱۵ دقیقه بعد از نیمه شب جمعه ۲۳ آبان، زمان رسیدن سیاره تیر به کمترین فاصله با ماه است اما سیاره تیر در افق صبحگاهی و بسیار نزدیک به طلوع خورشید قرار دارد و امکان مشاهده این هم نشینی نیست.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران همچنین گفت: ساعت ۱۵ و ۱۸دقیقه بعدازظهر شنبه ۲۴ آبان، کره ماه به حضیض زمینی و در کمترین فاصله با این سیاره خاکی در ۳۵۷ هزار و ۸۳۹ کیلومتری قرار می گیرد. روز یکشنبه ۲۵ آبان ساعت هشت و ۳۷ دقیقه صبح هم ماه نو می شود و دوره ۲۹.۵ روزه خود را به گرد زمین کامل می کند.

عتیقی ادامه داد: ساعت۱۶ و ۵۷ دقیقه روز دوشنبه ۲۶ آبان سیاره ناهید ۳.۶ درجه شمال ستاره «بی‌ژوبین» (سماک اعزال) قرار  می گیرد اما چون ناهید در افق صبحگاهی است بامداد این تاریخ و قبل از روشنی آسمان فرصت مناسبی برای مشاهده این هم نشینی خواهد بود.

او یادآور شد: ماه ساعت سه و ۳۷ دقیقه بامداد سه شنبه ۲۷ آبان هم به گره نزولی می رسد و برای دو هفته آینده پایین تر از مدار زمین خواهد بود؛ از سوی دیگر ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه (وضعیت نور روز) سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹ زمان اوج بارش اسدی امسال است و از آنجا که این بارش از بارش های مشهور سالیانه بوده و نور ماه نیز طی این شب ها مزاحم رصد شهاب ها نیست بهترین فرصت برای مشاهده شهاب های اسدی به دور از آلودگی هوا و نور شهرها در شبانگاه این تاریخ وجود دارد.

این اختر شناس خاطرنشان کرد: همچنین ساعت ۱۲ و ۲۴ دقیقه ظهر روز پنج شنبه ۲۹ آبان (وضعیت روز)  زمان هم نشینی مه و مشتری است و سیاره برجیس با جدایی ۲.۵ درجه شمال ماه قرار دارد و در ساعت ۱۸ و ۲۷ دقیقه شامگاه همین روز لحظه رسیدن ماه به نزدیکی سیاره حلقه بر گردن کیوان (زحل) است که با جدایی ۹.۲ درجه شمال هلال ماه خواهد بود.

عتیقی افزود: شبانگاه پنج شنبه ۲۹ آبان فرصت خوبی برای مشاهده و حتی عکاسی از هم نشینی کمان ابروی آسمانی و سیارات برجیس و کیوان در زمینه صورت فلکی «کمان» است. هرچند «پلوتو» نیز در همان نزدیکی است اما به علت درخشش بسیار پایین با چشم یا در عکاسی ثبت نمی شود و به یک تلکسوپ قدرتمند ۱۰ اینچ و بالاتر برای مشاهده این سیاره کوتوله نیاز است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز