معاون کل وزارت بهداشت:

ایران جزو اولین کشورهای دریافت کننده واکسن کرونا است

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۱۲:۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۰۸۷۴۰۵
ایران جزو اولین کشورهای دریافت کننده واکسن کرونا است
ایرج حریر چی گفت:ایران جزء اولین کشورهای دریافت کننده واکسن کرونا است.

به گزارش برنا؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در برنامه «در انتهای الوند» درباره تعطیلات ساعتی صنف ها و واکسن کرونا گفت: ایران جزو اولین کشورهایی است که در صورت تایید واکسن تولید شده، آن را دریافت خواهد کرد. 

او با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان و احتمال استفاده از بیمارستان‌ها یا نقاهتگاه‌های سیار در کشور افزود: امیدواریم به این مرحله نرسیم، اما تجربه ما و کشورهای دیگر نشان داده که بیماران مبتلا به کرونا به اکسیژن نیاز دارند که در شرایط نقاهتگاه قابل فراهم کردن نیست و تا جایی که بتوانیم از این روش استفاده نخواهیم کرد.

حریرچی در خصوص اثر گذاری تعطیلی ساعت 6 عصر تصریح کرد: هیچ اقدام منفردی وجود ندارد که تمام مشکلات را حل کند. تعطیلی ساعاتی از شبانه روز خصوصا ساعت اوج یک تجربه موفق جهانی است که در اکثر کشورها اجرا شده است. در مورد تاثیرگذاری هر اقدامی حداقل به یک هفته نیاز دارد. در مورد کاهش بستری دو الی سه هفته و در مورد کاهش مرگ حدود چهار هفته زمان می‌خواهیم. توجه کنید که گاهی موارد بستری و مرگ در حال اوج گیری و صعود است و اقداماتی باید در جهت جلوگیری از صعود آن انجام شود.

معاون وزیر بهداشت در خصوص ایجاد ازدحام جمعیت در حمل و نقل عمومی و ایجاد ترافیک در راستای این طرح ادامه داد: بخشی از اقدامات ممکن است تا حد کمی نتیجه خوب ندهد. مردم نیز باید ساعت خودشان را تنظیم کنند. ما در شرایط غیر کرونا هم شاهد آن بودیم که صبح‌ها حرکت به سمت تهران یا مرکز شهر بسیار زیاد بود. این تعطیلی ممکن است مقداری موجب تراکم شود اما نفی آن نیز بسیار بیشتر از روند قبلی خطرناک است.

او بیان کرد: مرگ و میرهای کرونایی ممکن است دو برابر شود و این پیش بینی مهم ترین موضوع در شرایط کرونایی است. اما مهم‌ترین عملی که در این شرایط می‌توان پیش گرفت، تعطیل کردن است. البته موارد دیگر مثل بهداشت فردی، استفاده از ماسک و تست و قرنطینه کردن بیماران و مبتلایان نیز تاثیرگذار است. تعطیلات به این شرط می‌تواند تاثیرگذار باشد که مردم به سفر، دید و بازدید و دورهمی و حتی پارک نروند و از تردد جلوگیری کنند.

حریرچی در خصوص تعطیلی دو هفته ای گفت: روسای دانشگاه‌ها در نامه‌ای مشترک این پیشنهاد را مطرح کردند. البته این پیشنهاد همراه با منع سفر، منع خروج و منع تردد خواهد بود ولی تا تصمیم‌گیری نهایی نشود و توسط رئیس محترم ستاد مقابله با کرونا یا دکتر رئیسی اعلام نشود صرفا گمانه‌زنی است.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: در زمینه افزایش تست‌‌های تشخیصی در وضعیت بسیار خوبی هستیم. دانشمندان و تولیدکنندگان اقدامات بسیار خوبی انجام دادند و امیدواریم محصولات تولید شده تا هفته بعد وارد سیستم بهداشتی و درمانی شود. این تست سریع همان ته حلق است  که با تست خون و سرم تفاوت دارد و دارای حساسیت بسیار بالایی است. نتیجه تست نیز در کمتر از 25 دقیقه مشخص می‌شود. همچنین سامانه‌هایی طراحی شده که به تمام مراکز اطلاع رسانی می‌کند و اگر کسی تستش مثبت شد، نمی‌تواند سوار قطار یا هواپیما شود.

او در خصوص خرید واکسن افزود: ما همراه 140 کشور دیگر متحد شدیم و ستاد مبارزه با کرونا مبلغی را پرداخت کرده است. سازمان بهداشت جهانی این واکسن را برای 20% مردم جهان تولید کرده که ایران جزء آنها است. همچین اعلام شده شرکت دیگری نیز با همین تکنولوژی واکسنی را معرفی خواهد کرد اما علی‌رغم حضور این دو واکسن در کشورها، ممکن است ما چند سالی درگیر این بیماری باشیم و هیچ راه حلی به جز مراقبت منظم و همیشگی نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز