مدیر پایگاه چغازنبیل در پی احتمال تاسیس کارخانه در حریم یک اثر ثبت جهانی؛

پیگیر جا به جایی تاسیس کارخانه قند هستیم/حفاری تا این لحظه صورت نگرفته است/بازدیدها از چغازنبیل به صفر رسیده است

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۰۵:۴۳:۴۳
کد خبر: ۱۰۸۷۴۳۳
پیگیر جا به جایی تاسیس کارخانه قند هستیم/حفاری تا این لحظه صورت نگرفته است/بازدیدها از چغازنبیل به صفر رسیده است
عاطفه رشنویی با بیان اینکه پیگیر جدی جا به جایی تاسیس کارخانه قند هفت تپه از محل فعلی هستیم، گفت: میراث فرهنگی از استاندار مطالبه کرده است که دستور جا به جایی محل ساخت کارخانه قند را صادر کند.

به گزارش برنا؛ معبد چغازنبیل که یکی از برجسته ترین زیگورات های جهان است در جنوب شهرستان دزفول و در منطقه هفت تپه واقع شده است. اثری باستانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است.  در این میان بررسی‌ ها حکایت از آن دارد که ساخت یک کارخانه‌ قند در حریم زیگورات چغازنبیل از برخی دستگاه‌های متولی مجوز گرفته که این خبر می تواند منجر به خروج این اثر تاریخی از ثبت جهانی شود.  گرچه تاکنون هیچ پروانه‌ای از سوی وزارت میراث فرهنگی و پایگاه جهانی چغازنبیل صادر نشده است اما طبق برخی شنیده ها فرآیند ساخت کارخانه قند نزدیک به ۲ سال است که پیگیری می‌ شود. برپایه‌ ضوابط پایگاه‌های جهانی ساخت هرگونه کارخانه و کارگاه‌های آلاینده‌ی محیط زیست در اطراف آن ها ممنوع است.

خواستار جا به جایی محل احداث کارخانه هستیم

عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: ما با جدیت پیگیر جا به جایی تاسیس کارخانه قند هفت تپه از محل فعلی هستیم. میراث فرهنگی نیز از استاندار مطالبه کرده است که دستور جا به جایی محل ساخت کارخانه قند را صادر کند.

او افزود: استاندار هنوز واکنشی نشان نداده و  نظر ایشان رسما به ما اعلام نشده است. باید دقت کرد که در میراث فرهنگی، یک لایه به نام عرصه وجود دارد که جز آثار بلافصل است و در کنار این عرصه ها، حریم ها هستند که تاثیر مستقیم بر عرصه های تاریخی دارند. حریم ها یا حفاظتی هستند و یا تاثیر مستقیم در حفظ اصل بنا دارند.

محل احداث کارخانه قند در حریم درجه یک چغازنبیل قرار دارد

این مقام مسئول در پایگاه جهانی چغازنبیل خاطرنشان کرد: محل احداث کارخانه قند در حریم درجه یک چغازنبیل قرار دارد. حریم درجه یک چغازنبیل یک بستر تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که در آن دوران برای احداث یک شهر مذهبی بزرگ در نظر گرفته شده بود. این بستر شامل گونه های خاص طبیعی و جانوری می شود که مختص این منطقه هستند. این منابع طبیعی در کنار این آثار تاریخی بوده که هویت این منطقه را شامل شده است.

رشنویی ادامه داد: بنابراین نباید در این منطقه که یک هویت تاریخی دارد با ساخت کارخانه منظر تاریخی و طبیعی آن را خدشه دار کرد. تا این لحظه نیز حفاری برای ساخت این کارخانه صورت نگرفته است و امید است تصمیم در خصوص جا به جایی این کارخانه قطعی شود.

مدیر پایگاه جهانی زیگورات چغازنبیل اظهار کرد: نخستین دغدغه ما حفاظت از آثار موجود و مکشوفه است. بنابراین تمام هدف پایگاه فعلا معطوف به آثار کاووش شده است. تا یک سال آینده برنامه ای برای کاوش های جدید وجود ندارد و فعلا در این زمینه تصمیم گیری نشده است. 

تامین اعتبار در حوزه حفظ و نگهداری آثار تاریخی ضرورت دارد

او افزود: میراث فرهنگی امروز نیاز به نگاه و سیاست گذاری ویژه دارد. در شرایطی قرار گرفته ایم که به علت شیوع کرونا تعداد گردشگران ورودی به کشور به شدت کم شده است و نیاز است تا مجلس توجه ویژه ای به میراث فرهنگی کشور داشته باشد. تامین اعتبار در حوزه حفظ و نگهداری آثار تاریخی بسیار اهمیت دارد.

این مقام مسئول در پایگاه جهانی چغازنبیل در پایان گفت: از ابتدای سال 99 تعداد بازدیدکنندگان از سایت چغازنبیل به عدد صفر رسیده است. به علت شیوع کرونا از ابتدای سال 99 سفر به خوزستان بسیار کم شده است و به همین علت هیچ بازدیدی از چغازنبیل صورت نگرفته است. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز