ایهام در خصوص یک تناقض زیست محیطی؛

فعالیت در دو واحد متناقض حوزه محیط زیست/ عضویت در صندوق ملی محیط زیست و کارخانه سیمان!

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۵:۲۸:۳۶
کد خبر: ۱۰۸۸۱۲۱
فعالیت در دو واحد متناقض حوزه محیط زیست/ عضویت در صندوق  ملی محیط زیست و کارخانه سیمان!
فعالیت همزمان یک شخص به عنوان عضو هیات رئیسه صندوق ملی محیط زیست و عضو هیات مدیره کارخانه سیمان، شائبه هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش برنا؛ به دنبال خبر برخی رسانه ها مبنی بر اینکه یکی از اعضای هیات رئیسه صندوق ملی محیط زیست همزمان رئیس هیات مدیره یک کارخانه سیمان در جنوب کشور است، شائبه های زیادی در این خصوص مطرح شد. انتصاب دو شغل به صورت همزمان که هر دو در مقابل یکدیگر قرار دارند، عملا یک امر متضاد است. مقوله ای که به هیچ وجه از نظر عرف نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرد و سوالات زیادی را برای دوستداران محیط زیست و شهروندانی که سلامتی آن ها به این آلاینده ها گره خورده است، به وجود آورده است. سوالی که در این میان مطرح می شود این است که چگونه می توان همزمان رئیس هیات مدیره صندوق محیط زیست و رئیس هیات مدیره کارخانه سیمان بود؟ و از منافع هر دو قسمت به خوبی دفاع کرد؟ صندوق ملی محیط زیست که با هدف کاهش میزان آلایندگی واحدهای صنعتی راه اندازی شود و پس از کش و قوس های فراوان به مرحله اجرا رسید و امید بود تا وجود چنین صندوقی به وضعیت نابسامان تولید آلاینده در کشور سامان داده شود.

متخصص محیط زیست: فعالیت در دو واحد متناقض «گرین واش» است

حسین آخانی، متخصص حوزه محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: یک اصطلاحی در محیط زیست وجود دارد که عده ای از مخربین محیط زیست خود را وارد حوزه های محیط زیست می کنند تا تخلفات خود را پنهان کنند که اصطلاحا گرین واش نامیده می شود.

او افزود: این بزرگ ترین آسیب اشتغال یک فرد محیط زیستی در یک واحد آلاینده است. این امر مثل این می ماند که شخصی که در حساب های مالی اش متهم به تخلفاتی است، در حوزه های خیریه فعالیت و سرمایه گذاری کند. 

آخانی تاکید کرد: این اتفاق عموما در مواردی رقم می خورد که تخلف نیز در آن بستر وجود دارد. باید توجه داشت که کارخانه های سیمان جز آلوده ترین مجامع صنعتی هستند. اگر در حقیقت یک شخص همزمان یک سمت در محیط زیست داشته باشد و هم در یک واحد آلاینده فعالیت کند، بسیار مسئله غم انگیزی است.

حقوقدان: تناقض در رفتار از لحاظ عرفی پذیرفته نیست

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: به علت اینکه این کارخانه سیمان جز بخش خصوصی است نمی توان به آن ایراد حقوقی گرفت. 

او افزود: باید توجه داشت که اشتغال همزمان در یک سمت محیط زیستی و یک واحد آلاینده یک پارادوکس و تناقض در عملکرد شخص است. چگونه می شود یک نفر وظیفه مراقبت از محیط زیست را برعهده داشته باشد و همزمان در یک واحد آلاینده رئیس هیات مدیره باشد.

خرمشاهی خاطرنشان کرد: قطعا این اقدام از نظر عرف قابل پذیرش نیست. از هر منظری نگاه شود این اقدام قابل قبول نیست و محل اشکال است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:بی اطلاعم

شهرام احمدی فارسانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم و این موارد اداری است. ما فارغ از این که چه شخصی مدیر کارخانه باشد، آلایندگی آن را مورد سنجش قرار می دهیم.

او افزود: محیط زیست نمی تواند در حیطه ورود کند اما باید گفت قطعا موارد قانونی رعایت می شود و تخلفی در این حوزه تا این لحظه رقم نخورده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این کارخانه جز کارخانه هایی است که به صورت آنلاین مورد پایش قرار می گیرد. هیچ شخصی در خصوص این کارخانه اعمال نفوذ نکرده است و تا به این لحظه این کارخانه تخلفی نداشته است.

احمدی فارسانی گفت: کارشناسان ما در مراجعه به کارخانه ها طبق ضوابط عمل می کنند. من نیز از سمت ایشان در این کارخانه و محیط زیست اطلاعی ندارم.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز