نماینده مجلس شورای اسلامی در پی موفقیت معاونت امور تعاون:

بانک توسعه تعاون جهت ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها بیشتر تقویت شود/کمیسیون اقتصادی مجلس تقویت تعاونی‌ها را در دستور کار ِخود دارد

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۰۷:۳۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۸۸۲۴۵
بانک توسعه تعاون جهت ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها بیشتر تقویت شود/کمیسیون اقتصادی مجلس تقویت تعاونی‌ها را در دستور کار ِخود دارد
محمد صفایی دلوئی گفت: برای تقویت تعاونی‌ها لازم است که بانک توسعه تعاون جهت ارائه تسهیلات ارزان قیمت و حمایت از تعاونی‌ها، تقویت شود.

به گزارش برنا؛ بر اساس نتایج اعلامی ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور وزارت تعاون، کار ‌رفاه اجتماعی سومین وزارت خانه برتر و در این وزارت خانه بر اساس شاخص‌های اختصاصی معاونت امور تعاون که محمد کبیری در راس آن قرار دارد در بین ۶ معاونت رتبه اول شد که این حاکی از به چرخه درآمدن چرخ‌های تعاونی‌ها در کشور است.

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به نقش مهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور گفت: قانون اساسی سه بخش را در حوزه اقتصاد معرفی کرده است که بخش خصوصی، تعاونی و دولتی از جمله آنهاست که پیرو آن خوشبختانه در دهه دوم انقلاب اسلامی وزارت تعاون تشکیل شد که اقدام بسیار موثر و خوبی بود.

او افزود: متاسفانه بعد از تشکیل این وزارتخانه توجه خوبی به تعاونی‌ها نشد و این حوزه سالیان سال مورد غفلت قرار گرفته بود.

صفائی دلوئی درمورد ضعف فرهنگی در بخش تعاونی‌ها تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شده تاکنون تعاونی‌ها مورد توجه قرار نگیرند، ضعف فرهنگی است یعنی اگرچه پتانسیل‌هایی به لحاظ مدنی وجود دارد اما به لحاظ کار جمعی با آسیب‌های فرهنگی مواجه هستیم برای مثال مردم ما به یک ضرب المثلی اعتقاد دارند که می‌گوید:« شریک اگر خوب بود خدا شریک می‌گرفت.» درصورتی که خداوند متعال صریحا عنوان کرده است: « تعاونوا علی البر والتقوی» یعنی  در نیکی با یکدیگر مساعدت کنید بنابراین برای اینکه در تعاونی‌ها به سمت فرهنگسازی برویم باز هم باید مانند این روزها کار کنیم تا تعاونی‌های موفقی در کشور به وجود بیاوریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با عنوان یک مثال در حوزه تعاونی‌ها گفت: پسته یک محصول کشاوری در کشورماست که قیمت جهانی خوبی دارد و  از لحاظ مالی برای کشاورز پُرسود است دلیلش هم این است که اوایل انقلاب اسلامی تعاونی مخصوص این موضوع تشکیل شد تا از تولید و صادرات، این محصول را مدیریت کند و برای باغدار و کشاورز سود داشته باشد و به اقتصاد ملی کشور نیز کمک کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حضور تعاونی‌ها در اقتصاد بیان کرد: بنده نه تنها موافق حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد هستم بلکه وجود این مهم را بسیار ضروری می‌بینم بنابراین معتقدم باید مشوق‌هایی را برای تعاونی‌ها درنظر بگیریم تا فعالیت و حضور آنها تسهیل شود.

او با اشاره به اهمیت توجه به بانک توسعه تعاون افزود: بانک توسعه تعاون تشکیل شد تا با ارائه تسهیلات ارزان قیمت، تعاونی‌ها را برای فعالیت تشویق کند و انصافا هم تاکنون نسبت به بانک‌های دیگر فعالیت خوبی داشته است اما ضروری است به این بانک که چنین هدف مشخص و خوبی دارد بیشتر توجه و منابع آن را تقویت کنیم تا بتواند بخش تعاونی‌ها را تقویت کند.

صفائی دلوئی درمورد رویکردِ خوب این کمیسیون به تعاونی‌ها اظهار کرد: ما تاکنون در سه حوزه اساسی از جمله مسائل مربوط به مالیات و اصلاح نظام بانکی به صورت جدی ورود پیدا کردیم که این دو موضوع مهم، در بنیاد خود تعاونی‌ها را نیز تقویت می کند اما درهر صورت جدا از این دو موضوع،  تقویت تعاونی‌ها در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز