سخنگوی سازمان انتقال خون مطرح کرد:

نیاز مبرم به ذخایر خون در کشور

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۰۹:۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۸۸۴۱۹
نیاز مبرم به ذخایر خون در کشور
حاجی بیگی به کمبود خون برخی گروه‌های خونی در کشور اشاره کرده و افزود: به‌طور کلی فراوانی برخی گروه‌های خونی از جمله O و AB منفی در کشور کم است.

به گزارش برنا؛ حاجی‌بیگی گفت: ذخایر خونی در پایتخت به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته به گونه‌ای که اگر مردم دو روز خون اهدا نکنند شبکه خون‌رسانی دچار مشکل می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بالاترین سطح در مراکز اهدای خون رعایت می‌شود.

حاجی‌بیگی گفت: با کاهش مراجعه مردم به مراکز اهدای خون بیماران تالاسمی، دیالیزی، هموفیلی، مبتلایان به سرطان و افرادی که نیازمند عمل جراحی هستند دچار مشکل می‌شوند.

براساس اعلام سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، سالانه دو و نیم میلیون نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند که از این تعداد دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدا می‌شود، بنابراین کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون به این معنا است که ۲۰۰ هزار واحد خون در سال کمتر اهدا می‌شود که این عدد آمار بالایی است.

حاجی بیگی افزود: ما فعالیت شبکه خون‌رسانی کشور را افزایش داده‌ایم و با مدیریت پخش خون در کشور توانستیم اوضاع را مدیریت کنیم، یعنی از استان‌هایی که بیمارستان‌های کمتر دارند و مصرف خونشان پایین است به استان‌های پرجمعیت که بیمارستان‌های بیشتری دارند خون‌رسانی انجام می‌دهیم.برای مثال تهران با دارا بودن ۱۶۰ مرکز درمانی و بیمارستانی قابل مقایسه با استان‌های دیگر نیست.

۱۶ درصد از خون‌های اهدایی توسط تهرانی‌هاست، اما ۲۵ درصد از خون‌های اهدایی در کشور در تهران مصرف می‌شود.

او گفت: عمل‌های جراحی، بیماران تالاسمی، دیالیزی و افراد هموفیلی و همچنین بیماران مبتلا به سرطان بیشترین گروه مصرف‌کنندگان خون در کشور هستند.

حاجی بیگی افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی کاهش پیدا نکرده و این گروه مصرف کننده دائمی خون هستند.

با کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون این گروه از بیماران بیش از همه دچار مشکل می‌شوند.

 حاجی‌بیگی با اشاره به آمار بالای بیماران تالاسمی در استان‌های جنوبی و شمالی کشور گفت: استان‌های جنوبی شامل خوزستان، بوشهر، بندرعباس و سیستان و بلوچستان و استان‌های شمالی گیلان و مازندران و گلستان به دلیل آنکه آمار مبتلایان به تالاسمی در آن‌ها بالاست بیشترین مصرف‌کننده همیشگی خون هستند، باید میزان اهدای خون در این استان‌ها بیشتر شود، چون ۲۰ درصد خون اهدایی کشور به مصرف بیماران خاص و تالاسمی می‌رسد.

او همچنین به کمبود خون برخی گروه‌های خونی در کشور اشاره کرده و افزود: به‌طور کلی فراوانی برخی گروه‌های خونی از جمله O و AB منفی در کشور کم است.

 

جمعیت عمومی گروه خونی O منفی ۳ درصد و AB منفی زیر یک درصد است، طبیعتاً خون مورد نیاز این بیماران هم به سختی پیدا می‌شود؛ بنابراین درخواست می‌کنیم گروه‌های خونی منفی به‌خاطر اینکه میزان فراوانی‌شان در کشور کم است بیشتر برای اهدای خون مراجعه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز