رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت مطرح کرد:

سرعت بالا اصلی‌ترین عامل تصادفات در کشور/ کاهش ۱۴درصدی مرگ و میر بر اثر سوانح رانندگی در دوران کرونا/ ۵۵ درصد قربانیان تصادفات، راکبان موتورسیکلت‌ها هستند/ خدمات رسانی در زمینه سوختگی مناسب نیست

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۱۱:۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۰۸۸۵۳۴
سرعت بالا اصلی‌ترین عامل تصادفات در کشور/ کاهش ۱۴درصدی مرگ و میر بر اثر سوانح رانندگی در دوران کرونا/ ۵۵ درصد قربانیان تصادفات، راکبان موتورسیکلت‌ها هستند/ خدمات رسانی در زمینه سوختگی مناسب نیست
علیرضا مقیثی گفت: از ابتدای شیوع کرونا 14 درصد مرگ و 25 درصد مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی کاهش یافته که این مقوله به دلیل کاهش تردد ها است.

به گزارش برنا؛ نشست علیرضا مغیثی، رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت به مناسبت هفته یادواره قربانیان ترافیکی با موضوع یک دهه اقدام برای پیشگیری از حوادث ترافیکی به صورت آنلاین برگزار کرد.

مغیثی در ابتدای این نشست گفت: از 2011 تا 2020 اقدامات برای ایمنی راه ها انجام شد. روزانه مرگ یک میلیون و 300 نفر در جهان بر اثر مخاطرات جاده ای ثبت می‌شود و هشتمین عامل مرگ و میر در جهان و برای کودکان و نوجوانان است.

او افزود: 55 درصد قربانیان راکبان موتورسیکلت، دوچرخه و عابران پیاده هستند. افزایش تلفات رانندگی در میان عابران پیاده سالمند را شاهد هستیم. این مقوله نیامند بررسی است. بر اساس آمار پزشکی قانونی شاهد کاهش مرگ در حوادث رانندگی هستیم.

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت تصریح کرد: برای جلوگیری از حوادث ترافیکی باید راه ایمن را ایجاد کنیم بیماری های غیر واگیر که 81 درصد مرگ کشور را شامل می شود می تواند آن را کاهش داد. راه های ایمن می تواند شامل فعالیت های بدنی، استفاده از دوچرخه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که می‌تواند و به کاهش بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی نیز بیانجامد.

به گفته او راه های ایمن می تواند استمرار داشته باشد از ابتدای شیوع کرونا 14 درصد مرگ  و 25 درصد مصدومیت حوادث ترافیکی کاهش یافته که این مقوله به دلیل کاهش تردد ها است.

این مقام مسئول افزود: بعد از کرونا ترددها کاهش داشته و هم اکنون فرصتی است که بتوان از فعالیت های انجام شده حفاظت کرد و در دوران پساکرونا زیر ساخت ها را ایجاد کرد.

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت درباره برنامه پیشگیری از حوادث گفت: چندین شهر است که درباره جامعه ایمن اقدامات لازم را انجام می دهند. اما نمی توان از آنها به عنوان شهر ایمن را نام برد. 

او درباره قطع عضو بر اثر سوانح رانندگی در سیستان و بلوچستان بیان کرد: بنده آماری از نقص عضو ندارم  و این یک مسئله محلی است و در قالب شهر ایمن و جامعه ایمن این اولویت ها هم در نظر گرفته می شود. در صورت نیاز به همکاری برای مداخله اقدامات اساسی در این باره انجام می شود.

او اخلال در امدادرسانی به دلیل کرونا در این شرایط را مهمترین مشکل دانسته و افزود: در 5 محور در دهه گذشته اقدامات مناسبی انجام شده و برنامه تقویت تمامی محورها برای 10 سال آینده در دستور کار است. امدادرسانی اورژانس کشور متولی امداد رسانی پس از حادثه است و یکی از دستاوردهای 10 سال کاهش زمان امدادرسانی به مصدوم است. اینکه در کرونا چه مشکلی دارند را مسئولان اورژانس باید پاسخ گو باشند. 

مغیثی با اشاره به اینکه بالا بودن سرعت بیشتر دلیل بروز تصادفات است گفت:به ازای هر یک درصد افزایش سرعت ، 4 درصد خطر مرگ در تصادف افزایش پیدا می‌کند. البته خطاهای راننده هم تاثیر دارد اما افزایش سرعت بیشترین دلیل در بروز تصادفات است.

مغیثی ادامه داد: بر اساس آمار تصادفات که از سوی پزشکی قانونی درج می شود در سال 98، 16 هزار و 996 مرگ ثبت شده که درمقایسه با امسال میزان تصادفات کاهش یافته است. 

او با بیان اینکه در ایران تصادفات سومین دلیل مرگ است، افزود: در دهه آینده ایمنی راه های از اولویت ها احداث راه ها بوده است. هدف آن این است که 75 درصد تردد ها باید در راه های ایمن انجام شود. هم اکنون راه ها یکی از دلایل بروز تصادفات است. 25 درصد ایرانی ها ساکنان روستاها هستند که 45 درصد مرگ و میر ها به خود اختصاص داده اند. یکی ازاهداف جامعه ایمن شناسایی این گروه ها  و توانمندی آنها در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر است.

 این مقام مسئول با بیان اینکه در چندین سال اخیر غرق شدگی ها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: 4 دانشگاه شمالی کشور در این زمینه فعال بود. از سال گذشته برنامه ها به کل کشور تسریع یافت. برای مثال در سال 98 در استان اصفهان در فصل برنج کاری غرق می شدند که فعالیت ها در این زمینه افزایش یافته است. 

به گفته او 45 درصد مصدومان حوادث دچار سوختگی می شوند که در آتش سوزی ‌های خانگی اتفاق می افتد. در مرحله بعد سقوط از ارتفاع در بین جوانان و سالمندان را شاهد هستیم.

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با بیان اینکه  تلفن همراه 4 برابر تصادفات را افزایش می دهد، گفت: در صورت ارسال پیام در هنگام رانندگی 25 برابر احتمال تصادفات بیشتر می شود. این در حالی است که مردم به این مقوله توجه ندارند. 

مغیثی با بیان اینکه 25 درصد مصدومیت های تصادفات در کرونا کاهش یافته افزود: بعد از کرونا باید برای ایمنی در سفر اقدام کرد.

او با اشاره به اینکه 54 درصد مرگ های حوادث ترافیکی در گروه افراد عابر پیاده، راکبان دوچرخه و موتور در شهرها به وقوع می پیوندد، گفت: 15 کیلومتری شهرها بیشترین آمار تصادفات را به دنبال دارد. تصادفات در خارج شهر به مرگ و در داخل شهر منجر به مصدومیت می شود. 

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت تاکید کرد: جاده های جدید باید استاندارد داشته باشند و 75 درصد جاده های قدیمی هم باید ایمن باشند.

مغیثی در خصوص کاهش آمار مصدومیت های کودکان و الزام برای نصب صندلی کودکان در خودرو ها به خبرنگار برنا گفت: بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی کودکان هستند و باید برای ایمنی آنها تلاش کرد. بر اساس آمار اگر کودکان درون ماشین در صندلی مخصوص قرار گیرند 60 درصد احتمال مرگ در تصادفات شدید کاهش می یابد. برای کمربند ایمنی قانون داریم و یکی از نتایج مثبت آن تاثیر بر اجرای بهتر و بیشتر کمربند ایمنی در کشور بوده است. در این مورد علاوه بر کمربند ایمنی برای کودکان باید کمربندی مناسب طراحی یا صندلی کودک به شکل اجباری استفاده شود.

او در پاسخ به سوال دیگر برنا خصوص نا مناسب بودن خدمات پوشش بیمه ای سوختگی  افزود: خدمات رسانی ها در زمینه سوختگی مناسب نیست، اما سازمان های مردم نهاد در این زمینه فعال هستند و امید است اقدامات مناسب در این باره  در دستور کار قرار گیرد.

مغیثی درباره تاثیر نقاط حادثه خیز در بروز تصادفات تاکید کرد: بروز تصادف یک عامل واحد ندارد بلکه خودرو،راننده و جاده در این اتفاق دخیل هستند و اینکه چقدر از یکدیگر تفکیک کنیم باید حادثه را بررسی کرد  و میزان خطای راننده، ایمنی خودرو، ایمنی راه و ... از موارد مهم این بررسی است 20 درصد نقاط حادثه خیز در بروز تصادفات دخیل هستند اما سرعت بالا عمده ترین عامل در بروز تصادفات هستند.

او ادامه داد: حوادث ترافیکی در گروه ضعیف و از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پایین تر بروز می کند چون تعداد زیادی از افرادی که قربانی حوادث ترافیکی سامل می‌شوند مردان در گروه سنی جوان و مولد و تنها نان آور خانواده هستند. در این شرایط اگر خانواده نان آور خود را از دست دهد سرنوشت تک تک اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. که این افراد بعد از حوادث رانندگی باید مورد توجه حمایت سازمان های متولی و حمایت گر قرار بگیرند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما