وزیر بهداشت:

غفلت در محدودیت‌ها، مرگ و میرهای کرونایی را ۴ رقمی می‌کند/ ۵۱ درصد عوامل بروز بیماری به دلیل دورهمی است/ لزوم قاطعیت در اجرای پروتکل های بهداشتی

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۰:۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۰۸۹۰۵۱
غفلت در محدودیت‌ها، مرگ و میرهای کرونایی را ۴ رقمی می‌کند/ ۵۱ درصد عوامل بروز بیماری به دلیل دورهمی است/  لزوم قاطعیت در اجرای پروتکل های بهداشتی
سعید نمکی گفت : ویروس کرونا یکی از پیچیده ترین مخلوقات عالم است و نمی دانیم با چه تاوانی باید هزینه آن را پرداخت کنیم. این ویروس با ویروس وهان چین متفاوت است.

به گزارش برنا؛  جلسه امروز ستاد کرونا استان اصفهان با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت برگزار شد.

 سردارها را در کرونا از دست دادیم

وزیر بهداشت در ابتدای این نشست گفت: جهان هر 150 سال یکبار با این پدیده‌های همه گیر ( کرونا) مواجه است. به قول مقام معظم رهبری، شهید آوینی دیگری باید این حماسه را به تصویر بکشد. باید نسل های آینده بدانند پدران خود در این شرایط تحریم چه اقداماتی را انجام دادند.

او افزود: بنده به عنوان سرباز کوچک و ولایت و جمهوری اسلامی آمده ام دست تک تک زحمتکشان را بوسیده و از افراد در ستاد استانی تشکر کنم، چون کار به زیبایی اداره شده است. 

نمکی تاکید کرد: در دفاع مقدس خیلی سرباز از دست داده ایم اما در کرونا اغلب سردار از دست داده ایم.

او افزود: ترامپ یک فرد رذل و بی مروت است ما را در شرایطی قرار داد که با هر جای جهان مراوده می کردیم تا نصف شب منتظر ارسال دارو و تجهیزات بودیم اما جلوی ارسال ها گرفته می شد.

صادرات ماسک و ونتیلاتور

نمکی گفت: در دوران کرونا بسیاری از پزشکان به عنوان سرداران بر بالای سر مریض می رفتند تا پرستاران جرات رفتن بر بالین بیمار را پیدا کنند. این بیماری در بدترین شرایط اقتصادی کشور به وقوع پیوسته است.

او افزود: ما برای ابتلای بیماری در هیچ جای دنیا خوشحال نمی شویم. 

وزیر بهداشت و درمان گفت: در 55 روز از یک وارد کننده ماسک و شوینده به تولید کننده و صادر کننده و از وارد کننده ونتیلاتور به صادر کننده آن تبدیل شدیم. 

نمکی تاکید کرد: حمایت های مقام معظم رهبری در کرونا بی بدیل بود.

وزیر بهداشت گفت: دستاوردهای متعددی در زمینه کرونا داشتیم اما بعد از گذشت مدتی کرونا نادیده گرفته شد و این بی توجهی باعث مشکلات متعددی شد. فکر کردن به تمام شدن اقدام نادرستی است.

ویروس کرونای امروز با ویروس وهان متفاوت است

او افزود: ما حداکثر پروتکل ها را اجرا کردیم. ما با ویروس کرونا در تماس هستیم. بنده از روزهای اول گفتیم این ویروس یکی از پیچیده ترین مخلوقات عالم است و نمی دانیم با چه تاوانی باید هزینه آن را پرداخت کنیم. این ویروس با ویروس وهان چین متفاوت است .

به گفته او در این ایام روزانه 2 و هزار 500 هزار تست  انجام می شد و هزینه این تست نیزی گران بود. از سوی دیگر تعداد آزمایشگاه ها نیز افزایش پیدا کرد.

عدم رعایت پروتکل‌های از مشکلات اصلی ماست

نمکی تاکید کرد:  پروتکل های بهداشتی نوشته شده در اروپا از روی دست پروتکل های ایران است. یکی از مشکلات ما ضیق برنامه و عدم رعایت پروتکل ها بود. 

وزیر بهداشت ادامه داد: مقام معظم رهبری بعد ازکرونا اولین جلسه را تشکیل دادند در این جلسه سرفصلی در نظام سلامت بود .ایشان تاکیدات فراوان در غالب دستورات 14 گانه دادند. اولین دستور این بود که تمامی اقدامات در راستانی دستورالعمل وزارت بهداشت باید باشد. وزارت بهداشت بیمار یابی، تشکیل قرار گاه و محله محوری را در دستور کار خود قرار دادند.

او افزود: 88 میلیون جمعیت کشور غربالگری و در مرحله دوم 34 میلیون نفر تحت غربالگری قرار گرفته اند. در این طرح غربالگری  به تفصیل درباره این همدلی صحبت می کنیم . اولین گام ما در این طرح آموزش است. اگر مردم آگاه نباشند و نمی توان کاری از پیش برد، چون ما پوشش بیمه ای مناسبی نداریم. 

تعطیلی کاسبی بهتر از بستری شدن در بیمارستان است

نمکی ادامه داد: به باور بنده هیچ افتی در کشور از طولانی شدن دوران اپیدمی بدتر نیست.  برای مثال وقتی همه مناطق کشور درگیر ویروس است، گردشگری فلج می شود. بنده براین باورم که کاسب اگر دو هفته مغازه را تعطیل کند بهتر است که در بیمارستان بستری شود.

سلامت بر اقتصاد اولویت دارد

وزیر بهداشت افزود: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری بین مقوله سلامت، امنیت و اقتصاد اولویت سلامت است. این تفکیک و اولویت بر خواسته از خرد کلی است. اعمال محدودیت ها از شنبه آغاز می شود. گروه به سه گروه تقسیم شده اند.

جزئیات رنگی شهرها

او تصریح کرد: شهرهایی در رنگ زرد قرار گرفته است. بر این اساس اگر به ازای هر هزار نفر سه نفر پی سی ار مثبت داشته باشند  در بخش شهرها در رنگ زرد قرار می گیرند.

نمکی ادامه داد: در منطقه نارنجی روزانه 6 بیماری پی سی ار مثبت هستند. در این شهرها 900 تخت و 180 تخت ای سی  یو نیاز است. 

او ادامه داد: در شهرهای قرمز روزانه به 300 تخت آی سی یو نیاز است. ما نگذاشتیم در این لحظه هیچ بیمار پشت درب مراکز درمانی سرگردان باشد. هیچ بیماری بدون پول از دریافت خدمات بی بهره باشد. هیچ افغانی از دریافت خسارت محروم نمانده است. در این کشور تمامی اقوام به یک نحو خدمات دریافت می کنند. ما نگذاشتیم ونتیلاتور از فرد مسن باز وبه جوان وصل شود. 

کرونایی شدن 13 پرستار در یک روز

نمکی تاکید کرد:  همگان بر این باوربودند که این بیماری در تابستان برطرف می شود. برای مثال دریک روز در اصفهان 13 پرستار آلوده شده اند این آمار برای یک ماه هم بسیار زیاد است. 

اگر محدودیت ها را نادیده بگیریم شمار مرگ های کرونایی 4 رقمی می‌شود

وزیر بهداشت و درمان گفت :یکی از اهداف اصلی این است که دو هفته فرصت دهیم تا بیماری کاهش پیدا کند و پرسنل فرصت رسیدگی بیشتر به بیماران را داشته باشند. این فرصت آخرین فرصت برای مهار ویروس است. ما اولین کشور منطقه در طراحی کیت بودیم و کیت های متعدد را طراحی کردیم. در غیر این صورت مرگ های 4 رقمی خواهیم داشت. در آن شرایط به ورطه ای می افتیم که دیگر نمی توان آن را مهار کرد. مجموعه ای از عوامل موثر بیماری ها است. بنده 30 سال پیش مالاریا را کنترل کردم.

او اظهار کرد: امروز قدرت انتقال بیماری 10 برابر شده است. در اجرای پروتکل ها قاطعیت داشته باشید. هرگونه گذشت به معنای تعرض به حقوق شهروندان است. 

51 درصد عوامل بروز بیماری کرونا بخاطر دور همی ها است

نمکی افزود: مبنای کار محله محور اولین اقدام آموزش محور است. از سوی بسیج، خیرین و سازمان های مردم نهاد و... به دنبال آموزش مردم هستیم. ما در کشور 10 میلیون سفیر سلامت تربیت کرده ایم. طبیعتا با تربیت یک فرد در خانواده دیگر نیاز به بازگو کردن مسائل نیست. 51 درصد عوامل بروز بیماری کرونا بخاطر دور همی ها است. 

وزیر بهداشت اظهار کرد: بیماریابی سریع هم با افزایش تست ها انجام می شود در حال حاضر از هر 25 هزار تست به 45 هزار تست در روز رسیده ایم. امروز بیش از 100 هزار تست در کشور اتفاق افتاده است. ما کیت رپیت و آنتی  ژن در تست ها بکار بردیم. کیت های ساخت داخل در انستیتو پاستور از کیت های کره ای بهتر است.

نمکی ادامه داد: با آزمایشگاه های کشور ارتباط برقرار کرده ایم تا کرونا مثبت ها ردیابی شوند و افراد در تماس با فرد کرونایی هم شناسایی شوند. در گام بعدی قرنطینه افراد بیمار  و افراد در معرض خطر است. قرنطینه افراد در منزل یا در مراکز خاص است. برای مثال برخی از افراد همچون کارگران فصلی که جای مشخص ندارند می توان به مسافرخانه ها منتقل کرد. از سوی دیگر فرد کرونایی بررسی می شود که در قرنطینه هست یا خیر و در صورت خروج از قرنطینه به محل برگردانده می شود.

بیش از 11 میلیون نفر در کشور جزو گروه‌های حساس هستند

او ادامه داد: 11 میلیون  و 700 نفر جزو گروه های خاص هستند که 88 درصد مرگ های کرونا را شامل می شوند. این افراد جزو سالمندان ،مبتلایان به بیماران زمینه ای  و ... هستند. سعی شده با کمک هلال احمر، خیرین محله خدمات در منزل برای افراد ارائه داده شود. 

نمکی در پایان گفت: اگر در سه – چهار روز نخست به بیمار کرونایی رسیدگی شود به فاز بحرانی نمی رود. اغلب کرونایی ها به راحتی در سطح شهر فعالیت می کنند.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز