رئیس اداره اموال منقول اداره کل موزه ها:

فقط لوح حمورابی در موزه ایران باستان اصالت ندارد/موزه ها موظف به نمایش کل آثار هستند/تصاویر اشیای تاریخی در جام ثبت شده است

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۶:۳۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۸۹۱۵۴
فقط لوح حمورابی در موزه ایران باستان اصالت ندارد/موزه ها موظف به نمایش کل آثار هستند/تصاویر اشیای تاریخی در جام ثبت شده است
محمدرضا زاهدی گفت: کمتر موزه ای در کشور از آثار غیراصیل و یا ماکت استفاده می کند. برای نمونه در موزه ایران باستان، تمامی اشیا اصل هستند و فقط یک شی کپی است که آن هم لوح حمورابی است.

به گزارش برنا؛ آثار نمایش داده شده در هر موزه به قدری حائز اهمیت است که به گونه ای می توان آن را اصلی ترین علت بازدید از موزه قلمداد کرد. امری که می تواند منجر به سفر گردشگرانی از هزاران کیلومتر دورتر به این مقاصد گردشگری شود. در این میان رعایت برخی از ضروریات حائز اهمیت است و کمک می کند تا جذابیت موزه ها دوچندان شود که یکی از این موارد نمایش آثار نادر و اصلی است که می تواند منجر به ارتقای امنیت آن مجموعه ها نیز شود.

موزه های دولتی غالبا آثار اصیل را به نمایش می گذارند

محمدرضا زاهدی، رئیس اداره اموال منقول اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: کمتر پیش می آید که از ماکت یک اثر تاریخی به جای اصل آن استفاده شود. موزه های دولتی غالبا آثار اصیل را به نمایش می گذارند.

او افزود: کمتر موزه ای در کشور از آثار غیراصیل و یا ماکت استفاده می کند. برای نمونه در موزه ایران باستان، تمامی اشیا اصل هستند و فقط یک شی کپی است که آن هم لوح حمورابی بوده که در واقع زمانی که در خوزستان کشف می شود، توسط فرانسویان به موزه لوور منتقل می شود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تنها شی کپی در این موزه همین شی است که در همان برهه زمانی که کشف شد، ساخته شده است و آن نیز امروز ارزش تاریخی پیدا کرده است. زمانی که اصل شی در ایران موجود نیست، باید از کپی آن استفاده کرد.

ظرفیت موزه ها محدود است

رئیس اداره اموال منقول اداره کل موزه ها گفت: آن دسته از آثار تاریخی که حجم زیادی می گیرند و امروز در موزه ملی قرار دارند نیز همگی اصل هستند. موزه ها معمولا حجم زیادی از آثار را در برمی گیرند و فقط بخش هایی از آن را می توان با توجه به ظرفیت موزه نمایش داد.

زاهدی اذعان کرد: موزه ها موظف هستند که اشیای مخازن خود را به صورت سالانه و یا فصلی به نمایش بگذارند. ممکن است در هر مخزن هزاران شی تاریخی وجود داشته باشد. برای مثال ما در کاخ گلستان شاهنامه بایسنقری را داریم که به واسطه اهمیتی که دارد، کمتر نمایش داده شود زیرا باید در شرایط خاص نگهداری شود.

او افزود: در خصوص آلبوم کاخ گلستان و عدم نمایش آن نیز باید توجه کرد که آن آلبوم ده ها صفحه دارد و امکان نمایش کل آن وجود ندارد. در همین راستا عکس هایی از تمام صفحات این آلبوم تهیه شده است و در نمایشگاه های دوره ای به نمایش درآمده است.

بازدید از برخی از موزه ها به صورت دیجیتال امکان پذیر است

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی گفت: به سمت دیجیتالی کردن آثار تاریخی حرکت می کنیم و تصاویر آن را وارد سامانه ای به نام جام کرده ایم که اطلاعات تمامی اشیای تاریخی در آن وجود دارد که کاملا تحت کنترل است. تصاویر تهیه شده یک بعدی است اما تصاویر چند بعدی از زوایای مختلف تصویربرداری می شوند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما