با تصویب اعضای شورای شهر تهران؛

نام شعرای معاصر بر خیابان‌های تهران نقش می‌بندد

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۳:۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۰۸۹۲۰۶
نام شعرای معاصر بر خیابان‌های تهران نقش می‌بندد
اعضای شورای شهر امروز تصویب کردند خیابان‌های منتهی به خانه شاعران، به نام شعرای معاصر نامگذاری شود. همچنین آنها با رای مشروط تصویب کردند که خیابان پشت وزارت کار به نام ابوالقاسم سرحدی‌زاده نامگذاری شود ولی از آنجا که خانواده او با این نامگذاری موافق نبودند، قرار شد اعضای شورا برای جلب نظر خانواده تلاش کنند.

به گزارش برنا؛ محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در بررسی نامگذاری معابر و خیابان‌های تهران، گفت: این صورتجلسه حاوی13 پیشنهاد است. عمده پیشنهادها مربوط به انجمن شاعران ایران است و محوریت نامگذاری‌ها خانه شاعران واقع در خیابان کلاهدوز است. در گذشته با همکاری دوستان 14 تا 15 شاعر بزرگ را کنار خانه شاعران نامگذاری کردیم و این بخش باقیمانده است. 

او افزود: اولین بند دستور جلسه، پیشنهاد خانه کارگر برای نامگذاری خیابانی در کنار وزارت کار به نام مرحوم ابوالقاسم سرحدی زاده است. پیامی از سوی خانواده مرحوم داشتیم که موافق نبودند و اعلام عدم رضایت کردند. 

حق شناس پیشنهاد کرد با حذف این بند، سایر اسامی انتخاب شده برای خیابان‌های تهران به رای گذاشته شود.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با یادآوری اینکه مسئله نامگذاری یک خیابان به نام سرحدی‌زاده مربوط به خانواده نیست، گفت: درباره خانم میرزاخانی هم شاهد بودیم که پدر او ناراضی بود اما رضایتش جلب شد. این افراد متعلق به خانواده نیستند. برخی شخصیت‌ها اثر ملی هستند و تاثیر ملی دارند. بر اساس ضوابط چرا باید نظر اعضای خانواده را داشته باشند؟

پس از این سخنان بندهای دستور جلسه به جزموارد یک و 11 و 13 به رای گذاشته شد. اسامی پیشنهادی از سوی کمیسیون با 17 رای موافق به تصویب اعضای شورا رسید.

پس از آن درباره نامگذاری خیابان به نام ابوالقاسم سرحدی زاده که در بند یک دستور بود، بحث و تبادل نظر شد. سید حسن رسولی خزانه‌دار شورا بیان کرد: درباره نامگذاری یک خیابان به نام "ابوالقاسم سرحدی زاده"، فقط خانواده محترم تصمیم‌گیر نیستند. احتمالا این نامگذاری بر اساس  شخصیت حقیقی این مرحوم این نامگذاری انجام می‌شود. سرحدی زاده در سال 46 و جوانی به حبس ابد محکوم می‌شود و تا پیروزی انقلاب در زندان بوده است. برخی شخصیت‌هایی مثل مرحوم شهید رجایی نیز با او بوده‌اند.

رسولی بیان کرد: شهید رجایی از او تقاضا می‌کند که مسئولیت وزارت کار را در دولت او بپذیرید اما با مخالفت سرحدی مواجه می‌شود. بعدها مهندس موسوی او را راضی می‌‌کند که وزیر کار دولت دفاع مقدس شود.  آقای سرحدی‌زاده بانی و موسس قانون کار است. با حمایت مرحوم هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت این قانون به تصویب می‌رسد. بنابراین الان که به دلیل گسترش فساد در برخی ارکان حکومتی، نسل اول انقلاب در بخشی از افکار عمومی مورد تردید و سرزنش قرار دارد، شخصیتی مثل سرحدی زاده بسیار با اهمیت است.

خزانه‌دار شورا گفت: سرحدی زاده با وجود سوابق، با موتور گازی به ریاست جمهوری رفت و آمد می‌کرد. وقتی که از دنیا رفت، احدی یک پیام تسلیت معمولی برای او نداد. وظیفه ما اصلاح طلبان است که در حد نامگذاری یک خیابانی که پشت وزارت کار است، وارد عمل شویم. سرحدی زاده برای انقلاب، کشور، جامعه کارگری، خط امام و اصلاحات اثرات ماندگاری داشته و باید نام او را در تاریخ زنده نگه داریم.

در ادامه ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران یادآور شد: احترام به خانواده یعنی احترام به فردی که قرار است نامش روی خیابان قرار داده شود. درست این است که بررسی این نام از دستور خارج شود و بعد از گفتگو با خانواده و جلب رضایت آنها، این نامگذاری انجام شود. درست مثل مورد رایزنی با خانواده مریم میرزاخانی که این روند طی شد.

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سوابق مخالفت از سوی خانواده‌ها در نامگذاری معابر یادآور شد: بهتر است به احترام خانواده مثل مورد مرحوم میرزاخانی به توافق برسیم بعد این نامگذاری انجام شود. شخصیت آقای سرحدی زاده به وزارتش نبود و این سمت چیزی بر او نیفزود. در برخی مجموعه‌های فرهنگی که او رفت و آمد داشت، با کارگران صحبت می‌کرد و به مسایل آنها رسیدگی می‌کرد.

مسجد جامعی بیان کرد: شاید اگر به جای خیابان نام یک ساختمان مثل باشگاه کارگران یا مرکز نگهداری کودکان کار را به نام او تغییر دهیم، خانواده هم می‌پذیرفت. باید با یک هماهنگی و همدلی خانواده این نامگذاری انجام شود. بنابراین از این جهت، گفتم که از دستور خارج کنیم به این معنا که روی موضوع فکر کنیم.

محسن هاشمی رئیس شورا نیز وعده داد که مشابه نامگذاری خیابانی به نام مریم میرزاخانی که به درخواست دانشگاه امیرکبیر انجام شد، در این مورد نیز شخصا با خانواده سرحدی زاده برای جلب رضایت تماس بگیرد.

او پیشنهاد داد که شورا این نام را به صورت مشروط به تصویب برساند تا نظر مساعد خانواده برای نامگذاری هم جلب شود و در صورت تایید خانواده، مصوبه شورا به اجرا گذاشته شود.

پس از سخنان هاشمی، نامگذاری خیابانی به نام سرحدی زاده به رای گذاشته شد که با 15 رای موافق به تصویب رسید.

پس از آن درباره تغییر نام کوچه فاطمی به پژمان بختیاری نیز تصمیم‌گیری شد. حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، گفت: از آنجا که یک خیابان بزرگ و یک میدان به نام دکتر فاطمی داریم و همه ایران آنها را به این نام می‌شناسند، تغییر نام این کوچه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه بیان کرد: همان‌طور که دفعه پیش هم اعلام کردم، همه کوچه‌های خیابان نلسون ماندلا در آفریقا خیابان‌های شناخته شده‌ای هستند و تغییر نام خیابان‌های نشان‌دار برای آدرس دادن راحت، مشکل ایجاد می‌کند. به نظر من این اسامی قدیمی را حفظ کنیم.

در موافقت با این تغییر نام نیز حجت نظری تاکید کرد: دلایل تغییر نام در جلسه قبل ذکر شده و بهتر است از این بحث عبور کنیم و به این نام رای مثبت بدهیم.

ردیف 11 نیز به رای گذاشته شد و با 13 رای موافق به تصویب رسید.

با توجه به تصویب اعضای شورای شهر از این پس خیابان نیایش در محدوده خیابان آزادی واقع در منطقه ۲شهرداری تهران بنام ابوالقاسم سرحدی زاده، خیابان فتح در محدوده خیابان کلاهدوز واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران بنام دکتر طاهره صفار زاده، خیابان شقایق در محدوده خیابان کلاهدوز واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران بنام خسرو احتشامی، کوچه یکم در محدوده خیابان کلاهدوز بنام م _آزاد، خیابان دوم در محدوده خیابان کلاهدوز بنام شیون فومنی، خیابان نیلوفر در محدوده خیابان کلاهدوز خیابان شهید نعمتی بنام م.موید ، خیابان گلچین در محدوده خیابان کلاهدوز بنام گلچین گیلانی، خیابان یاس در محدوده کلاهدوز بنام مظاهر مصفا، خیابان پوریا در محدوده کلاهدوز بنام ابوالحسن ورزی، خیابان پروانه در محدوده خیابان کلاهدوز بنام پرویز ناتل خانلری، خیابان فاطمی در محدوده خیابان کلاهدوز بنام پژمان بختیاری، خیابان امین در محدوده خیابان کلاهدوز بنام هادی رنجی تهرانی و خیابان گیتی در محدوده خیابان نلسون ماندلا واقع در منطقه ۳شهرداری تهران بنام احمدرضا احمد نامیده خواهد شد.

نظر شما
پرونده ویژه