خواص عجیب و ناشناخته لبو را بشناسید

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۱۴:۳۸:۰۸
کد خبر: ۱۰۸۹۳۲۶
خواص عجیب و ناشناخته لبو را بشناسید
چغندر پخته (یا همان لبو) یکی از سبزیجات ریشه‌ای است که در بسیاری از کشورهای جهان به‌صورت میان‌وعده یا به‌عنوان بخشی از غذاهای مختلف مصرف می‌شود. چغندر سرشار از ویتامین‌ها، املاح و ترکیبات گیاهی مهمی است که بعضی از آنها خاصیت‌های دارویی هم دارند.

به گزارش برنا؛ خوش‌طعمی و آماده‌سازی ساده چغندر، این سبزی ریشه‌ای را به یکی از گزینه‌های خوراکی محبوب در فصل پاییز و زمستان تبدیل کرده است. در ادامه با مهم‌ترین فواید مصرف چغندر در روزهای سرد سال آشنا خواهیم شد. 

1. کمک به کنترل فشار خون 

بیماری‌های قلبی، حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته‌ مغزی همگی جزو مهم‌ترین علت های مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند. فشار خون بالا یا بیماری پُرفشاری خون هم یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به این بیماری‌ها و وضعیت‌های خطرناک محسوب می‌شود. این در حالی است که یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند مصرف چغندر می‌تواند در عرض چند ساعت فشار خون را بین 4 تا 10 میلی‌متر جیوه (mmHg) کاهش دهد. جالب‌تر آن‌که همین تحقیقات نشان می‌دهند مصرف چغندر خام از این نظر دارای اثرگذاری قوی‌تری است. 

2. کمک به التهاب‌زدایی از بدن

التهاب مزمن با شماری از بیماری‌های مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی و سرطان‌ها مرتبط است. اما رنگدانه‌هایی به‌نام بتالائین در چغندر یافت می‌شوند که خاصیت‌های ضدالتهابی مناسبی دارند. براساس تحقیقات انجام‌شده، دریافت بتالائین می‌تواند درد و ناراحتی‌های مرتبط با بیماری‌هایی مانند آرتروز را کاهش دهد. 

3. بهتر کردن وضعیت گوارشی 

فیبر غذایی از مهم‌ترین ترکیبات غذایی در هر رژیم غذایی سالم است که بهتر کردن وضعیت گوارشی را فقط یکی از فواید آن دانسته‌اند. این درحالی است که هر فنجان از چغندر حدود 3.4 گرم فیبر غذایی به بدن می‌رساند و همین ویژگی چغندر را به یکی از منابع غذایی خوب برای دریافت فیبر تبدیل کرده است. 

فیبرها بدون تغییر خاصی از دستگاه گوارشی عبور می‌کنند و به روده بزرگ می‌رسند؛ یعنی همان جایی که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند و ضمنا حجم مدفوع را هم افزایش می‌دهند. همین روند باعث می‌شود که مصرف چغندر به بهبودی در سلامت گوارشی منتهی شود. پیشگیری از ابتلا به یبوست، بیماری‌های التهابی روده و دیورتیکولیت از مهم‌ترین فواید دریافت فیبر غذایی به‌طور منظم است. ویژگی دیگری که اهمیت خوراکی‌های حاوی فیبر غذایی مانند چغندر را افزایش می‌دهد، این است که فیبرهای غذایی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان کولون، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط هستند. 

4. کمک به بهتر شدن سلامت مغز 

عملکردهای ذهنی و شناختی به‌طور طبیعی همراه با بیشتر شدن سن رو به زوال می‌روند. این روند طبیعی در بعضی افراد چشمگیرتر است و باعث ابتلا به بیماری‌های خاصی مانند زوال عقل می‌شود. محققان گفته‌اند که کاهش جریان خون در مغز و تضعیف اکسیژن‌رسانی به آن می‌تواند در این روند تخریبی نقش مهمی داشته باشد. با این‌حال، نیترات‌های موجود در چغندر می‌توانند رگ‌های خونی را منبسط کنند و جریان خون منتهی به مغز را تقویت کنند و دقیقا از همین طریق نقش مهمی در تقویت عملکردهای شناختی و ذهنی داشته باشند. یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند که مصرف چغندر به‌طور خاص با بهبود گردش خون در لب پیشانی مغز مرتبط است؛ یعنی دقیقا همان بخشی از مغز که با تفکر عمیق‌تر و عملکردهایی مانند تصمیم‌گیری و حافظه فعال ارتباط دارد.

5. کمک به تقویت عملکردهای ورزشی 

تحقیقات گوناگونی نشان داده‌اند که نیترات‌های موجود در خوراکی‌های طبیعی می‌توانند برای بهبودی در عملکردهای ورزشی مفید باشند. به همین دلیل هم بسیاری از ورزشکاران به مصرف چغندر تمایل دارند. این نیترات‌های طبیعی می‌توانند کارایی میتوکندری را تقویت کنند که مسئولیت تولید انرژی در سلول‌های بدن را بر عهده دارد و بنابراین از همین طریق نقش موثری در بهبود عملکردهای ورزشی دارند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز