سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد:

اعمال محدودیت‌ها جزو مطالبات وزارت بهداشت بود/ آخرین جزئیات اجرای طرح ترافیک/۵۰ درصد بیماران کرونایی در آی سی یو فوت می‌کنند/ تشکیل جلسه بیش از ۱۵ نفر در مناطق قرمز؛ ممنوع!/ حکومت نظامی نداریم و برای تردد مردم محدودیتی وجود ندارد

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۱۱:۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۰۸۹۷۳۴
اعمال محدودیت‌ها جزو مطالبات وزارت بهداشت بود/ آخرین جزئیات اجرای طرح ترافیک/۵۰ درصد بیماران کرونایی در آی سی یو فوت می‌کنند/ تشکیل جلسه بیش از ۱۵ نفر در مناطق قرمز؛ ممنوع!/ حکومت نظامی نداریم و برای تردد مردم محدودیتی وجود ندارد
سیما سادات لاری گفت: اعمال محدودیت‌ها جزو مطالبات وزارت بهداشت بود و اگر روسای دانشگاه‌ها برای تعطیلی دو هفته‌ای نامه زدند بخاطر نگرانی از عدم رعایت محدودیت‌ها بودند.

به گزارش برنا؛ سیما السادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود که به صورت آنلاین برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

اعمال محدودیت‌ها جزو مطالبات وزارت بهداشت بود

لاری در ابتدای این نشست درباره محدودیت های کرونایی گفت: اعمال محدودیت ها جزو مطالبات وزارت بهداشت بود و اگر روسای دانشگاه ها برای تعطیلی دو هفته ای نامه زدند نگران عدم رعایت محدودیت ها بودند. البته دستورالعمل های این محدودیت ها دقیق تر تعریف شده و وظایف دستگاه ها مشخص شده است. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اعمال محدودیت ها باید طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد و بر اساس دستور العمل ها فعالیت دستگاه ها مشخص شده است.

او افزود: از شنبه تمامی مراکز استان ها و شهرستان ها که شامل 160 شهرستان است عملا تعطیل هستند. ساز و کار جریمه برای مشاغل متخلف اعمال می شود. نظارت ها در این محدودیت های جدید، جدی تر انجام می شود. باید بتوان نارسایی ها را اطلاع رسانی و پیگیری کرد.

4 شرکت ایرانی سازنده واکسن به زودی وارد کارآزمایی بالینی می‌شوند

سخنگوی وزارت بهداشت درباره واکسن کرونای تولید داخل تصریح کرد: شرکت‌های مختلفی در تولید این واکسن پیشتاز هستند و 4 شرکت در زمستان وارد کارآزمایی بالینی می شوند. البته ممکن است ما در مقایسه با دیگر کشورها تاخیر داشته باشیم. از سوی دیگر در شرکت "کووکس" سهیم هستیم در عین حال باید به تولید داخل نیز اهمیت داد. ابتدا قرار است این واکسن بر روی 100 نفر امتحان شود.

تمامی مردم جهان باید به این واکسن دسترسی داشته باشند

او ادامه داد: تیم های فعالیت بر روی واکسن کرونا دقیق و علمی به فعالیت می پردازند. طی دو روز گذشته 7 شرکت مراحل ساخت و ساز واکسن را به سازمان جهانی ارائه کردند. برای ما اینکه سازمان جهانی بهداشت در جریان این مسئله باشد از اهمیت بالای برخوردار است.

لاری با اشاره به عضویت در مراکز بین المللی ساخت واکسن کرونا همچون "کووکس" گفت: 84 کشور پیش پرداخت داشته اند که ما هم یکی از کشورها هستیم و تاکنون 52 میلیون یورو پیش پرداخت شده است. رییس جمهور پیگیر این موضوع است. این واکسن در صورت تولید به 10 درصد مردم کشور ما می رسد. از سوی دیگر بر اساس تصمیمات سازمان جهانی بهداشت تمامی مردم جهان باید به این واکسن دسترسی داشته باشند.

هنوز واکسنی مورد تایید کامل قرار نگرفته است

این مقام مسئول ادامه داد: پروژه های دیگری در این زمینه در حال انجام است و این پروژه ها 20 درصد جمعیت کشور را شامل می شود در این شرایط در پی تولید داخل هستیم و هنوز واکسنی مورد تایید قرار نگرفته و هنوزمعلوم نیست چه مدتی برای تولید واکسن در دوز بعدی باید اقدام کرد.

نیروهای امنیتی و مسلح جزو گروه یک هستند

او درباره برگزاری مسابقات فوتبال گفت: با توجه به محدودیت ها باید فعالیت ها لغو شده باشد. در شرایط کنونی باید تمامی منافذ تجمعات را ببندیم اما تاکنون در زمینه برگزاری لیگ های وزرشی از سوی ستاد ملی تصمیم گیری نشده است.

لاری تصریح کرد: رنگ بندی های سبز، نارنجی، قرمز در محدویت ها اعمال شده است. مشاغل "گروه یک" در شهرها قرمز می توانند فعالیت کنند. باید سازمان اداری و استخدامی به ادارات نامه زده و فعالیت ها را مشخص کند و نیروهای امنیتی و مصلح جزو گروه یک هستند.

آخرین جزئیات اجرای طرح ترافیک

او درباره طرح ترافیک گفت: تاکنون در این باره تصمیم خاصی اخذ نشده است.

لاری درباره فعالیت مراکز بهداشتی و درمان دولتی و خصوصی افزود: مراکز درمانی در "گروه یک" تعریف شده است. در مراکز درمانی کارهای اورژانسی انجام می شود. برای مثال ممکن است برخی مراکز کارهای غیر ضروری انجام دهند که باید تعطیل شوند. به عنوان مثال مراکز زیبایی نباید فعال باشند و در صورت مشاهده فعالیت گزارش داده شود.

آمار کرونایی ها با احتساب محتمل‌ها و مشکوک ها بیشتر است

این مقام مسئول با بیان اینکه آمار مرگ و میرهای کرونا محتمل و قابل تغییر است، گفت: آمار اعلامی روزانه بر اساس پی سی ار مثبت ها است. نمی توان عدد خاصی داد. بی شک با احتساب محتمل و مشکوک ها آمار کرونایی ها بیشتر است.

4 نفر از 10 هزار کرونایی کشور برای بار دوم مبتلا می‌شوند

او گفت: بر اساس مطالعات انجام شده 4 نفر در 10 هزارنفر برای بار دوم به کرونا مبتلا می شوند اما بر اساس مشاهدات میزان ابتلای مجدد بیشتر است. در کشور ما در این زمینه مطالعه ای انجام نشده است. این مقوله به نادانسته های ما باز می گردد. برای مثال فردی که کرونای خفیف دچار شده زود تر مجدد به این بیماری مبتلا می شود.

50 درصد بیماران در آی سی یو فوت می کنند

لاری درباره مرگ و میرها در آی سی یو افزود: بر اساس گزارشات دکتر حریرچی 50 درصد بیماران در آی سی یو فوت می کنند. هرچند این آمار در استان ها متفاوت است.

بسیاری از داروها شیمیایی پایه گیاهی دارند

او با اشاره به تاثیر طب سنتی برای درمان کرونا تاکید کرد: مردم ما به طب سنتی تمایل دارند. بنده با مسئولان این امر صحبت داشته ام اتفاقات مناسبی در این زمینه افتاده است. وزارت بهداشت باید داروی سنتی و گیاهی مناسب را برای این بیماری توصیه کند. اما هنوز دارویی در دسترس نیست.  یک شنبه دوم آذر تمامی تحقیقات در این زمینه آغاز می شود و طرح ها در کمیته علمی ارائه شده و در صورت اثبات در پروتکل های درمانی قرار می گیرد. بسیاری از داروها شیمیایی پایه گیاهی دارند همچنین درباره بخور جوش شیرین هم باید کارآزمایی انجام شود.

این مقام مسئول درباره داروهای گیاهای تایید شده برای مهار کرونا گفت: یک اسپری استنشاقی است که در تنفس کمک کننده است. شربت استاپ فری تایید نشده است. شربت آنوال شامل یک جزء گیاهی است که به کرونا کمک می کند .سازمان غذا و دارو این داروها را بررسی و در صورت تایید مجوز موقت صادر می شود و در مراحل بعدی کمیته علمی تایید می کند .

تست های ریپیت، انقلابی در  تشخیص مبتلایان است

او درباره تست های تشخیصی کرونا گفت: تا یک ماه قبل 17 تا 20 هزار تست به صورت روزانه انجام می شد. این آزمایش‌ها به 40 هزار رسیده است. تست های ریپیت بسیار کمک کننده است. قبلا افرادی که به مراکز 16 ساعته یا 24 ساعته مراجعه می کردند می توانستند رایگان تست دهند . البته اگر تست های ریپیت وارد شود افراد بیشتری قرار است تحت بررسی قرار گیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: از هفته آینده ساز و کار تست های ریپیت انجام می‌شود در صورت عملیاتی شدن، اطلاع رسانی می شود.

ناوگان‌های حمل و نقل عمومی تحت بررسی است

به گفته لاری شرکت قطار، شرکت های هواپیمایی، تاکسی های اینترنتی و ... تحت بررسی قرار گرفته اند. برای مثال یک راننده در صورتی که تست مثبت داشته باشد تا 14 روز از فعالیت او ممانعت می شود. این مقوله منوط به افزایش تست های ریپیت است که در زمان 20 دقیقه انجام می شود. این تست ها انقلابی انجام می دهند به شرطی که به شرایط ایزوله هم توجه شود.

پوشش بیمه ای داروهای رمدیسیویر و فاویپیراویر

سخنگوی وزارت بهداشت درباره بیماران سرپایی کرونا افزود: اگر داروهای آنتی وایرال در فاز ابتدای به بیماران داده شود از شدت گرفتن بیماری جلوگیری می شود به دانشگاه ها اجازه دارند داروهایی همچون اندوکرین، فاویپیراویر،اکتمراو ... در اختیار بیماران قرار دهند. با این اقدام می توان کار آزمایی بالینی داشته باشند.

این مقام مسئول درباره تست و آزمایشات دارو بر روی بیماران کرونایی اظهار کرد: هنوز داروی خاصی برای بیمار کرونایی توصیه نشده است. باید به بیمار اکسیژن داد. البته در تمامی دنیا از داروهای خاص استفاده می شود. تمامی پزشکان از پروتکل های علمی باید تابعیت کند. برای مثال برخی از پزشکان از تجویز  چندین داروی همزمان برای بیمار نگرانند. در حالی که این مقوله می تواند حساسیت ایجاد کند. نباید داروهای متعدد به بیماران توصیه کرد. دارو بر اساس گاید لاین ها تجویز شود.

به گفته او یکی از نگرانی ها در خصوص داروهای رمدیسیویر و فاویپیراویر رفع شد و این دو دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفت. اثر بخشی هر یک در فاز ابتدایی ممکن است تاثیر گذار باشد.

پرداخت 5 هزار و پانصد میلیارد تومان برای کارانه بیمارستان‌ها

این مقام مسئول درباره بودجه لازم جهت پیش خرید واکسن کرونا گفت: حدود 12 هزار و 350 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت تخصیص یافته است. از این رقم بر اساس قول محمدباقرنوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه حدود 5 هزار و پانصد میلیارد تومان در اختیار قرار گرفته است که در بیمارستان ها در قالب کارانه توزیع شده است. هم اکنون درآمد بیمارستان ها کاهش یافته است. همکاران ما سختی کارشان افزایش و درآمد و کارانه شان کاهش یافته است. در این راستا اضافه کار و کارانه جدا شده است.

لاری تاکید کرد: ما با "شرکت کووکس" و شرکت های بین المللی در هند تعامل داریم. برنامه ریزی برای تولید مصرف داخلی واکسن کرونا است. در صورتی که این دارو قرارباشد به دیگر جاهای دنیا منتقل شود نیازمند اجازه از سازمان بهداشت جهانی است.

حکومت نظامی نداریم و برای تردد مردم محدودیتی وجود ندارد

به گفته او این بیماری برای همگان نوظهور است. این محدودیت ها نوظهور است. تصمیم گیری ها از سوی چند کانال انجام می شود. شکست زنجیره کرونا به چند عامل مربوط است. باید تمامی سازمان ها اقدامات لازم را انجام دهند. قرار است سازمان امور و استخدامی، نیروی انتظامی و ... وظایفشان مشخص است. حکومت نظامی اعلام نشده و برای پیاده روی افراد محدودیتی وجود ندارد .

او درباره محدودیت های تردد خودروها در تهران گفت: اگر پلاک خودرو با تهران یکی نباشد ممنوعیت در تردد وجود دارد.

به گفته لاری اکثر پلاک های استان البرز و تهران یکی هستند برای تردد باید مجوزهای از وزارت کشور اخذ شود.

شماره پلاک خبرنگاران برای تردد باید اطلاع رسانی شود

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به محدودیت های اعمال شده برخی از مشاغل مجبور به تردد هستند و باید کمیته امنیتی و اجتماعی ابلاغیه داشته باشد و هماهنگی ها را با ادارات انجام دهد.

به گفته او سربازان جزو مشاغل یک هستند و باید حضور داشته باشند. سربازخانه ها به دلیل جمعیت زیاد تحت کنترل هستند.

لاری درباره محدودیت تردد خبرنگاران ادامه داد: تمامی افراد و سازمان ها باید به گونه ای فعالیت ها را تنظیم کنند که بعد از ساعت 9 شب ترددها کاهش پیدا کند. می توان به صورت آنلاین کارها را انجام دهند در صورت تردد خبرنگاران باید شماره پلاکشان از سوی رسانه اطلاع رسانی شود.

امکان اینکه آمارهای فوتی کرونا 4 رقمی باشد وجود دارد

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: بنده فقط آمارهای قطعی را دارم و امکان اینکه آمارهای فوتی 4 رقمی باشد وجود دارد. البته هم اکنون دقت بیشتری در ارائه آمار داریم. بسیاری از بیماران زمینه ای از ترس کرونا به درمان توجه نکرده است. این مقوله در آرامستان ها هم مشاهده می شود.

قیمت تست های ریپیت

او درپاسخ به برنا درباره قیمت تست های ریپیت گفت: قرار است کیت های تولید داخل به قیمت یک دلار باشد و در اختیار مراکز دولتی به صورت رایگان قرار گیرد. تست های پی سی آر به قوت خود باقی هستند. قیمت تست های پی سی آر متغیر است و دو قیمت دولتی و خصوصی دارد که از 550 تا 600 هزار تومان و کمتر است و تست های ریپیت ها در کاهش این قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود.

دورهمی‌ها عامل افزایش بروز بیماری کرونا

این مقام مسئول تاکید کرد: با تغییر فصل در اروپا شاهد انفجار بیماری بودیم. هوا سرد شده و الان تهویه هوا مسئله مهمی است. یکسری افشانه هایی هستند که در صورت نبود تهویه مناسب، موجب بیماری می شوند. در کانادا در خانه ها تجمع بیش از سه نفر جریمه می شوند. در کشور ما آخر هفته 20 نفر کنار یکدیگر جمع می شوند. هرچقدر ساعت افراد مدت زمان بیشتری کنار هم باشند بیماری افزایش  پیدا می کند. 

به گفته او هم اکنون قدرت انتقال ویروس و از طریق دورهمی ها افزایش یافته است.

لاری درباره ایزوله افراد مجاور با فرد کرونایی افزود: قرار است 10 نفر از افراد در تعامل با فرد کرونایی ایزوله شوند.

چگونگی انجام آزمایش با تست ریپیت

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد می توانند خودشان تست رپیت انجام دهند، بیان کرد: این تست ها در مراکز 16 و 24 ساعته توزیع می شود و خیلی نیازی به مهارت تست گیرنده نیست.

همکاری با وزارت میراث فرهنگی برای ایزوله افراد در معرض خطر

او درباره طرح محله محور یا طرح شهید سلیمانی گفت: هم اکنون درباره انتقال این بیماری باید تمامی روزنه های انتقال ویروس را گرفت. اما بسیاری از محدودیت ها اجرایی نمی شود. طرح محله محور در کشور به شکل پایلوت در کرمانشاه برگزار می شود. در تهران هلال احمر، بسیج،خیرین و... وارد عمل شدند در صورت نیاز با میراث فرهنگی برای نگهداری افراد در معرض خطر در هتل ها و مسافرخانه ها رایزنی شده است. برای بیمارانی که مشکلات مالی دارند دو هزار و 400 خیر با کمیته امداد ارتباط برقرار کرده که از طریق طرح محله محور به این افراد کمک می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: محدودیت ها، کم وکاستی های اقتصادی به دنبال دارد همین مقوله محله محور در تعطیلی مساجد می تواند موفق عمل کند.این طرح در تمامی کشور اجرا می‌شود .

تشکیل جلسه بیش از 15 نفر در مناطق قرمز؛ ممنوع!

لاری گفت: قرار است در مناطق قرمز جلسات تا 15 نفر، مناطق نارنجی 20 نفر و سبز 25 نفر برگزار می شود.

او با بیان اینکه نقاهتگاه ها چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفته است، افزود: برخی از افراد برای دوران نقاهت خواستار هتل هستند. برای مثال در زنجان 60 تا70 نفر در نقاهتگاه هستند. اغلب افراد به گذراندن دوران نقاهت در منزل تمایل دارند. در صورتی که فرد در اقامت خانگی ناتوان باشد باید برایشان جای مناسب طراحی کرد. شاید هتل ها مورد تایید مردم قرار گیرند.

او افزود: نباید از اقدامات فرهنگی در این زمینه غافل شد به هر حال هر بحرانی یک فرصت برای خلاقیت هنرمندان است در معانت دانشجویی هیچ اقدامی تعطیل نشده است.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز