گزارش هفته؛

سیر تا پیاز خانه نشینی کرونایی

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۴:۴۰:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۰۰۸۵
سیر تا پیاز خانه نشینی کرونایی
برای کنترل و مهار بیماری کرونا، باز هم محدودیت‌های جدید از اول آذرماه اعمال می‌شود و باید بیشتر از همیشه در خانه بمانیم تا به سلامت خود و دیگران کمک کنیم اما خانه نشستن ابعاد مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که باید یاد بگیرید چگونه آنها را کنترل و تحت سلطه خود قرار دهید تا تاثیر منفی در زندگی‌تان نداشته باشد.

به گزارش برنا؛ همه ما گاهی احساس تنهایی می‌کنیم اما احساس این حس این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است چرا که باعث شده ارتباط مان با دیگران دشوارتر شود به‌ویژه اگر مجبور باشیم در خانه بمانیم. شاید دلتان برای خانواده، دوستان، همکاران یا افراد دیگری که هر روز می‌دیدید، تنگ شده باشد پس احساس دلتنگی در این شرایط، کاملا طبیعی است و نباید خودتان را به‌خاطر آن سرزنش کنید البته فراموش نکنید که این شرایط همیشگی نیست و بالاخره به پایان می‌رسد و روزی می‌آید همه ما ماسک‌هایمان را درآورده و بدون هیچ ترس و استرسی راهی خانه خانواده، دوست و فامیل می‌شویم و باز هم مانند قدیم‌ها با مناسبت و بی مناسبت دور یکدیگر جمع می‌شویم اما اکنون که مجبور هستیم برای سلامتی خود و دیگران «در خانه بمانیم» و محدودیت‌های سختگیرانه ابلاغ شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کنیم تا هرچه زودتر این بیماری را از پای دربیاوریم، در این گزارش ویژه به شما یاد می‌دهیم چگونه خود را از بی حوصلگی نجات دهید، اجازه ندهید بی انگیزه‌ای به شما نزدیک شود، چگونه با همسر خود رفتار کنید تا این روزها که بیشتر کنار هم هستید، کمتر دچار تعارض و دعوا شوید، چگونه با فرزندان خردسال خود رفتار کنید تا استرس به او منتقل نشود و افسردگی به سراغش نیاید، چگونه با بچه‌های مدرسه‌ای که این روزها آنلاین و از طریق شبکه مجازی درس می‌خوانند رفتار کنید و کنار آنها باشید و در نهایت اگر شاغل هستید چگونه به نحو احسن دورکاری انجام دهید و کارهایتان را بدون هیچگونه نقصی انجام دهید.

راهکارهایی برای محافظت از سلامت روان در دوران خانه نشینی

در درجه اول خود ما هستیم که باید مسئول محافظت از سلامت روانمان در دوران قرنطینه و خانه‌نشینی باشیم و هر اقدامی که از دستمان برمی‌آید، در دستور کار قرار دهیم تا از بی حوصلگی و بی انگیزگی رها شویم. با انجام دادن اقدامات ذیل می‌توانید سلامت روان خود را دراین روزها حفظ کنید و اجازه ندهید افسردگی به سراغ شما بیاید.

داشتن برنامه روزانه: هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، بعد از آنکه برای شروع روز آماده شدید، فهرستی تهیه کنید از همه کارهایی که قصد دارید در ادامه روز انجام دهید. با این راهکار، احساس می‌کنید که اوضاع مثل قبل عادی و معمولی است و فکر اینکه بهره وری تان کاهش پیدا کرده است، مدام آزارتان نمی‌دهد.

تقسیم‌بندی روز به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر: به‌دنبال فعالیت‌هایی باشید که با استفاده از آنها بتوانید حال‌وهوای خود را تغییر دهید. اگر می‌توانید، برای انجام‌دادن برخی فعالیت‌ها مکانتان را در خانه عوض کنید؛ مثلا برای ورزش‌کردن به حیاط بروید.

مراقبت‌کردن از بدن: غذای سالم بخورید، به‌اندازه کافی بخوابید و روزانه ورزش کنید برای مثال می‌توانید حرکت کششی و مدیتیشن انجام دهید یا همگام با ویدئوهای آموزشی ورزش‌ کنید.

حفظ ارتباط با دیگران:در روزهای خانه نشینی بیشترین استفاده را از فناوری ببرید و سعی کنید ارتباط با دیگران را قطع نکنید. به شیوه‌های مختلف اعم از تماس تصویری، ارسال پیام در شبکه های اجتماعی و تلفن‌زدن ارتباط خود را با دوستان، همکاران و اعضای خانواده حفظ کنید.

محدودکردن اطلاعات دریافتی از رسانه‌ها: با پیگیری منابع خبری رسمی از آخرین اخبار و اطلاعات راجع‌به بیماری‌ها مطلع شوید اما مراقب باشید کنترل اوضاع از دستتان خارج نشود و طوری نباشد که چشمتان مدام به کانال‌های تلویزیونی و اخبار شبکه‌های اجتماعی باشد، مثلا می‌توانید ساعت بخصوصی را از روز برای دیدن اخبار در نظر بگیرید و بعد از آن، دیگر پیگیر اخبار و اطلاعات نباشید.

تهیه دارو به میزان بیشتر: اگر پیش‌زمینه اختلال روانی دیگری دارید، بهتر است در مواقع ضروری داروهای مصرفی را با مشورت پزشک به میزان بیشتر تهیه کنید و در خانه نگه دارید.

مبارزه با بی‌حوصلگی و ملالت: راهکار مناسب دیگر برای محافظت از سلامت روان در دوران خانه نشینی این است که از فیلم و سریال‌های تلویزیونی و کتاب‌هایی که در دسترس دارید، بیشترین استفاده را ببرید. همچنین می‌توانید به‌سراغ آن دسته از پروژه‌های کاری بروید که پیش‌ازاین به تعویق می‌انداختید یا فرصتی برای انجامشان نداشتید چرا که با این اقدامات می‌توانید خود را از لحاظ ذهنی فعال نگه دارید و اجازه ندهید ملالت و بی حوصلگی شما را از پا درآورد.

رعایت اعتدال در کار و فعالیت روزانه: برای ساعت‌هایی که در طول روز صرف کارکردن می‌کنید، محدودیت‌هایی در نظر بگیرید و به آنها پایبند باشید. درغیراین‌صورت ممکن است بیش‌ازحد خسته شوید و کنترل اوضاع از دستتان خارج شود پس زمانی را هم برای استراحت‌کردن باقی بگذارید.

مثبت‌اندیشی: در کنار اخبار ناراحت‌کننده مرتبط با بیماری، پیگیر اخبار و رویدادهای مثبت هم باشید و از کسانی که خودشان را برای بهبود اوضاع به خطر می‌اندازند، قدردانی کنید.

برنامه‌ریزی برای کارها و فعالیت‌ها طی روندی روزانه: به خاطر داشته باشید که اوضاع کنونی موقتی است و به‌علاوه، فقط شما نیستید که مجبور به تحمل این اوضاع هستید بنابراین، بهتر است باتوجه‌به آن برای آینده دور برنامه‌ریزی نکنید.

محافظت از سلامت روان در دوران خانه نشینی به‌اندازه سایر اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه اهمیت دارد و صرف اینکه نشانه‌های اختلال‌های روانی چندان ملموس نیست، دلیل بر بی‌اعتنایی نمی‌شود. بی‌توجهی به سلامت روان در بلندمدت ممکن است پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد و زندگی روزمره را تحت‌تأثیر قرار دهد پس تاجایی‌که برایتان امکان دارد، از خانه با دیگران ارتباط برقرار کنید و سرتان را با فعالیت‌هایی گرم کنید که از آنها لذت می‌برید و به زندگی‌تان معنا می‌دهد.

تفریح در خانه؛

چگونه در روزهای خانه‌نشینی و شیوع کرونا حال خوبی داشته باشیم و حوصله‌مان سر نرود؟

در این روزها که رفتن به مهمانی‌های دسته‌جمعی، مراسم مختلف، باشگاه‌های ورزشی، سینما، تئاتر، کافه‌ها، کنسرت، رستوران‌ها و هر فضای شلوغ دیگر توصیه نمی‌شود، باز هم می‌توان از زندگی لذت برد و در خانه همراه با خانواده خود روزهای شادی را سپری کرد.

تماس‌های تصویری مجازی را امتحان کنید:همیشه نباید به مهمانی بروید و جمعی را که دوست دارید، در آغوش بگیرید و لمس کنید. به‌کمک اینترنت و شبکه های اجتماعی در دنیای امروز به‌راحتی می‌توانید در هر کجای جهان که باشید با کمترین زمان دور هم جمع شوید و در این دورهمی نگران گسترش بیماری نباشید. اگر از خانه‌نشینی و احساس تنهایی خسته شده‌اید یا به فکر ایده‌ای برای خوش‌گذرانی و تفریح در خانه خودتان هستید، فقط باید با جمعی از دوستانتان تماس تصویری برقرار کنید و همه را در یک قاب کنار هم جمع کنید.

آشپزی کنید و سراغ غذاهای جدید بروید: در دوران خانه‌نشینی می‌توانید یک هنرمند واقعی شوید و خودسازی و خودشناسی را تمرین کنید. در این مدت یکی از تجربه‌های لذت‌بخش که می‌تواند به‌نوعی تفریح در خانه محسوب شود، آشپزی کردن با دستورهای غذایی جدید و متفاوت است پس سراغ صفحه‌های آشپزی در اینستاگرام بروید و دستورهای آشپزی مهیج را در این شبکه اجتماعی پیدا کنید. انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی‌ها را امسال در آشپزخانه خودتان درست کنید و در کنار اعضای خانواده، طعم‌های جدید را بچشید.

سراغ یادگیری و کلاس‌های آنلاین موردعلاقه‌تان بروید: همه ما در زندگی عاشق یادگیری چیزهایی بوده‌ایم که هرگز فرصتش برایمان پیش نیامده است درواقع مشغله‌های کاری و اتلاف وقت در ترافیک به ما اجازه نداده‌اند تا به علایقمان فکر کنیم؛ در عوض، فقط به فکر درآمدزایی و رفع نیاز روزمره بوده‌ایم اما دوره‌های آموزش آنلاین، علاوه بر تفریح در خانه، شما را چند قدم به آرزوی همیشگی و توجه به علاقه‌تان نزدیک می‌کنند پس بیشتر از این وقت‌کشی نکنید و در دوره‌های آنلاین سایت‌های آموزشی معتبر علمی و هنری ثبت‌نام کنید.

مدیتیشن کنید و از آرامش زمین لذت ببرید: تفریح در خانه را به سبک دیگری هم می‌توانید تجربه کنید یعنی سراغ تمرین آرامش بروید. مدیتیشن اصولی یکی از روش‌هایی است که می‌توانید از استرس خاص دوران کرونا کم کنید و ذهن آرام داشته باشید. برای انجام این کار در یک جای مشخص بنشینید یا دراز بکشید، مدتی را با خودتان خلوت کنید، به موزیک‌های آرامش‌بخش گوش دهید، شمع و عود روشن کنید و غرق در سکوت ذهنی خودتان شوید.

به‌سراغ بهترین فیلم‌ها و سریال‌های جذاب بروید: تماشای فیلم و سریال همیشه جذاب هستند و یکی از محبوب‌ترین پیشنهادها برای تفریح در خانه محسوب می‌شوند که روانشناسان این تفریح را بسیار پیشنهاد می‌کنند.

مستندهای گردشگری ببینید و مجله‌های آنلاین سفر را دنبال کنید: در این روزها که سفر و گردشگری از رونق افتاده و برای حفظ سلامتی خود و دیگران مجبور به دوری از سفر هستید، فرصت خوبی است تا به سبک دیگری، در زمین ماجراجویی کنیم شما برای انجام این کار می‌توانید مستندهای مختلف در صنعت گردشگری را تماشا کنید و مجله‌های آنلاین در سایت‌های معتبر را دنبال و مطالب آنها را مطالعه کنید.همچنین می‌توانید تصاویر مقصد رویایی خود را در گوگل جست‌وجو کنید یا در صورت امکان، با سرویس گردشگری آنلاین در گوگل، نگاهی مختصر به جاذبه موردنظرتان بیندازید.

به سایت‌های میراث فرهنگی و موزه‌ها در جهان سر بزنید: حالا که بیشتر از پیش زمان دارید، می‌توانید سری به سایت‌های میراث فرهنگی و موزه‌های مختلف در سرتاسر جهان بزنید و یک بازدید مجازی ترتیب دهید اتفاقا این رزوها به دلیل شیوع بیماری کرونا؛ اکثر موزه‌ها امکان بازدید آنلاین را فراهم کردند.

مستندهای مرتبط با علم فیزیک و اخترشناسی ببینید: تفریح در خانه را این‌ بار می‌توانید با چاشنی علم و دانستنی همراه کنید. تماشای فیلم‌های مستند درباره اخترشناسی یا سایر دانش‌های فیزیکی، برای بسیاری از سلیقه‌ها جذاب و مهیج است پس در روزگار خانه‌نشینی، فرصت خوبی است تا علاوه بر فیلم‌ها و سریال‌های مفرح، فیلم‌های مستند ببینیم تا بتوانیم دانش خودمان را افزایش دهیم.

موزیک‌های موردعلاقه‌تان را گوش دهید و درمورد آنها بیشتر بدانید:همه ما به سبک خاصی از موسیقی علاقه‌مند هستیم و آن را دنبال می‌کنیم. برای داشتن حال خوب و تفریح در خانه می‌توانید با آگاهی و به شکل دیگری به موسیقی موردعلاقه خود گوش دهید و از طرفی این روزها فرصت خوبی است تا درمورد انواع سبک‌های موسیقی بیشتر بدانید و با نوازندگان سازهای این سبک‌ها آشنا شوید.

پادکست‌ها را دنبال کنید: یکی از لذت‌های زندگی دیجیتال امروز، شنیدن پادکست‌های گوناگون با موضوعات مختلف است. پادکست فرصت خوبی است تا ذهنتان از محیط اطراف دور شود. با لذت بردن از گفت‌وگو‌ها، موزیک‌ها و… ، سبکی جدید از تفریح در خانه را تجربه کنید.

کتاب بخوانید یا کتاب بشنوید: کتابخوانی از پیشنهادهای همیشگی برای تفریح در خانه است. ایام خانه‌‌نشینی فرصت خوبی است تا به‌سراغ قفسه‌های کتابخانه بروید و زمان آن رسیده تا از میان کتاب‌هایی که مدت‌ها پیش خریده‌ایم و اکنون در حال خاک‌خوردن در کتابخانه هستند، کتابی انتخاب کنیم و در این فرصت پیش‌آمده با کتاب آشتی کنیم البته علاوه بر کتاب‌خوانی، می‌توانید سراغ کتاب‌های صوتی نیز بروید.

اجراهای موسیقی در سال‌های گذشته را تماشا کنید: در حال حاضر تمام کنسرت‌های موسیقی لغو شده‌اند و امکان برگزاری کنسرت وجود ندارد اما می‌توانید اجراهای گذشته خواننده یا نوازنده محبوبتان را تماشا کنید و کنسرت را در خانه خودتان برگزار کنید.

دسته‌جمعی اما به‌دور از هم، فیلم ببینید: از کارهای جذابی که در ایام کرونا می‌توانید انجام دهید، قرار تماشای یک فیلم به‌خصوص سر ساعت مشخص با دوستانتان است البته قرار نیست که دور هم جمع شوید و ویروس کرونا را به خانه دعوت کنید؛ این یک قرار به‌دور از هم است یعنی در گروه‌های دوستانه یا خانوادگی که در پیام‌رسان‌های اجتماعی دارید، چند فیلم را پیشنهاد می‌دهید تا تمام اعضای گروه در یک ساعت خاص در خانه خود تماشایش ‌کنند و بعد از دیدن آن را نقد و تحلیل کنید.

باغچه‌ها و گلدان‌های خانه را سر و سامان دهید: پیشنهاد بعدی برای تفریح در خانه، رسیدگی به باغچه و کاشت گل‌های جدید است. اگر در حیاط خانه خود باغچه‌ دارید، وقت آن رسیده که دستی به سر و روی آن بکشید و نونوارش کنید. اگر هم خبری از حیاط و باغچه نیست، باز هم فرقی نمی‌کند؛ گلدان‌های تازه بخرید و داخل آن گل و گیاه جدید بکارید و فضای خانه و تراس را با آنها زیبا کنید.

مانند یک کودک رنگ‌آمیزی کنید: برای تفریح در خانه در روزگار شیوع کرونا، می‌توانید کمی کودکی کنید و به‌سراغ کتاب‌های رنگ‌آمیزی بروید. کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگ‌سالان به شما این فرصت را می‌دهد که دوباره مثل زمان کودکی از خطوط رنگی لذت ببرید و تنها دغدغه‌تان خلق یک اثر خوش‌رنگ‌ولعاب باشد. این کار سبب افزایش تمرکز و آرامش در بزرگ‌سالان و کاهش استرس می‌شود.

در کلاس‌های ورزشی آنلاین شرکت کنید: این روزها که رفتن به باشگاه‌های ورزشی و حضور در جمع، توصیه نمی‌شود، باز هم نباید ورزش را فراموش کنید. شرکت در کلاس‌های آنلاین که بسیاری از مربی‌ها برگزار می‌کنند، می‌تواند بسیار مؤثر باشد و حس کسلی را از شما دور کند اگر هم امکان حضور در این کلاس‌ها را ندارید، می‌توانید از اینترنت ورزش‌هایی که می‌توان در خانه انجام داد را نگاه کنید و همراه با آنها ورزش کنید.

یک زبان جدید یاد بگیرید: این روزها یکی از بهترین فرصت‌ها برای یادگیری یک زبان جدید است و به‌دلیل تعطیلی بسیاری از مراکز و آموزشگاه‌ها می‌توانید در خانه به‌سراغ آموزش‌های مجازی بروید.

فایل‌های موبایل و کامپیوتر خود را مرتب کنید:همه ما مدت‌ها است که در حافظه تلفن همراه و کامپیوترمان، فایل‌ها، موزیک‌ها و عکس‌های بسیاری داریم که هنوز فرصت نکرده‌ایم سر و سامانشان دهیم پس این روزها فرصت خوبی است که به‌سراغ آنها برویم و حسابی مرتب‌شان کنیم.

لذت انجام بازی را از دست ندهید: بازی‌های گروهی با اعضای خانه یا بازی آنلاین را تجربه کنید و از هیجان و ماجراجویی لذت ببرید.

تعطیلی بیشتر مراکز تفریحی و فرهنگی در نگاه اول می‌تواند خسته‌کننده و حتی وحشتناک باشد اما اگر از دریچه دیگر به این موضوع نگاه کنیم شرایط متفاوت خواهد بود. در این دوران باید خودسازی کنید و به‌دنبال تجربه کارهایی باشید که همیشه در آرزوی پیدا کردن فرصتی برای انجام آنها بوده‌اید.

چطور در دوران قرنطینه همسر خوبی باشیم؟

روزها، هفته‌ها و ماه‌ها قرنطینه شدن زندگی روزانه، رابطه عاطفی و روابط اجتماعی ما را کاملا تحت‌تأثیر قرار داده است؛ افزایش زمانی که در کنار هم می‌گذرانیم، این احساس که نمی‌توانیم فرار کنیم و ترس ناخودآگاه از ناشناخته‌ها احتمال عصبی‌شدن، کدورت و جرو‌بحث‌های داغ را بیشتر می‌کند پس برای کمک به سپری‌کردن راحت‌تر دوران خانه نشینی در کنار همسرتان حتما به این موارد توجه کنید.

بعضی از قوانین خانه را سبک‌تر کنید: برنامه‌ای برای ساعات روز خود تهیه کنید یعنی ساعات خاصی را برای استفاده از آشپزخانه، کارکردن یا تنهابودن و زمانی را به در کنار هم بودن اختصاص دهید. داشتن برنامه‌ای سخت‌گیرانه‌تر در این دورانِ دشوار به شما و همسرتان کمک می‌کند تا در آرامش باشید و کمتر عصبی شوید.

کمی صبورتر باشید: به‌دلایل همه گیری ویروس کرونا، استرس در این روزها بیشتر از زمان‌های عادی است پس صبور بودن به‌شدت دشوار و درنتیجه مهم‌تر می‌شود به‌علاوه، برای داشتن اعصاب و ذهن آرام، به یکدیگر فرصت دهید.   

از تله‌های ارتباطی رایج بپرهیزید: کدورت عادی است اما وقتی افراد در فضای کوچکی محبوس باشند و جایی برای رفتن نداشته باشند، کدورت‌‌ها ممکن است به‌سادگی به جاروجنجال و دعوا تبدیل شود. بعضی مواقع، جروبحث‌ها ممکن است از روی بی حالی و کسالت روی دهد پس وقتی بحث پیش می‌آید، از تله‌های ارتباطی معمول بپرهیزید. تله‌های ارتباطی شامل بلندکردن صدا، غرزدن مداوم به‌جای پیشنهاد راه‌حل، تعمیم‌دادن‌های رایج ، برچسب‌زدن و گوش‌ندادن می‌شود.

سعی کنید در کل ساکت‌تر باشید: احترام‌گذاشتن به فضای دیگران در دوران خانه نشینی اهمیت دارد؛ چون ۲۴ساعته در مکانی شاید کوچک باهم تنها و به هم نزدیکیم و هرکداممان سرگرم کار خودمانیم.

برای پرورش مثبت‌اندیشی تلاش کنید: با وجود اخبار بد و آینده‌ای مبهم، به‌آسانی ناامید و ناراحت می‌شوید که همین ناراحتی ضرورت مثبت اندیشی را در خانه شما بیشتر می‌کند.

در کارهای خانه کمک کنید: حتی وقتی زمان خود را در خانه سپری می‌کنید، ممکن است کارهای خانه روی هم تلنبار شود. بعضی مواقع، حتی مجبور خواهید بود به کارهای بیشتری، مانند غذادرست‌کردن، ظرف‌شستن، بیرون‌بردن زباله‌‌ها و گردگیری اساسی رسیدگی کنید. معمولا کارهای خانه، چه در دوران قرنطینه و چه در روزهای عادی، موضوعی برای جروبحث است اما اینکه زمان بیشتری را در به‌هم‌ریختگی و آشفتگی سر کنید، ممکن است دعوا را شعله‌ورتر کند.

زمان‌های مشخصی در کنار هم بگذرانید: علاوه بر مشخص‌کردن زمان‌هایی برای تنهاماندن، اختصاص‌دادن زمانی برای در کنار هم بودن هم مهم است. این می‌تواند چند ساعت در آخر یا در اواسط روز و برای ناهارخوردن باشد.

درنهایت باید گفت طبیعی است که این روزها استرس و اضطراب را بیش‌ازپیش تجربه کنید و احتمال دارد که این وضعیت بر رابطه‌ شما با همسرتان تأثیر بگذارد اما برای حل مشکلات این چنینی، آگاهانه به همدیگر کمک کنید و رابطه‌‌تان را پرورش دهید.

نکاتی برای کنار آمدن با کودکان در دوران خانه نشینی

نگرانی بابت ویروس کرونا، نظافت و… از یک‌سو و نیاز به سرگرم‌ نگه‌داشتن کودکان از سوی دیگر باعث می‌شود حسابی گیج و سردرگم شوید اما فقط با کمی تلاش و تحقیق، امکان یافتن راهکارهای عالی و درجه‌یک وجود دارد تا کودک خود را در روزهای خانه نشینی کنترل کنید و اجازه ندهید روزها برای او به سختی بگذرد.

کاردستی‌ساختن و نقاشی: چند عدد مدادرنگی، ماژیک و مقواهای رنگی برای کاردستی‌ درست کردن از آن معجزاتی هستند که انگار هیچ‌وقت تکراری نمی‌شوند و تا ابد هم می‌توانند کودکان را سرگرم کنند.

کتاب‌های کمک‌آموزشی: اگر فرزندتان در سنین مدرسه است، احتمالا یکی از دل‌مشغولی‌های عمدهه این روزهایتان، عقب‌ماندگی‌های درسی اوست. پس بهتر است کتاب‌های کمک‌آموزشی را دم دست بیاورید و با فرزندان‌تان، درس‌های قبلی او را تمرین کنید.

انجام آزمایش‌های علمی: یکی از بهترین روش‌های سرگرم کردن بچه ها در روزهای خانه ماندن، انجام آزمایش‌های علمی با آنهاست یعنی اینکه آزمایش‌هایی ساده و جالب که انجام‌شان برای کودک آسان است، در نظر بگیرید و با همراهی او به نتیجه‌ای جالب برسید در این میان می‌توانید از انواع و اقسام وسایل بازی جذاب که در فروشگاه‌های اینترنتی هم وجود دارد استفاده کنید.

نمایش بازی‌ کردن: نمایش‌هایی با هم‌فکری کودک بنویسید و شروع به بازی آنها کنید؛ مثلا داستان شنل‌قرمزی یا هر نمایش دیگری را با کودک مرور کنید سپس به اجرای نمایش مشغول شوید تا اوقات خوبی را کنار فرزندتان بگذرانید.

آشپزی‌کردن: آشپزی کردن با کودک مزایای فوق‌العاده زیادی دارد. با این کار، فقط وقت نمی‌گذرانید بلکه به فرزند خود موضوعات زیادی یاد می‌دهید مثلا او را با مواد غذایی آشنا می‌کنید و یا اندازه‌گیری را به او یاد می‌دهید درواقع با آشپزی‌کردن با کودک با یک تیر به چندین و چند نشانه شلیک می‌کنید، هم کودک سرگرم می‌شود هم شما، هم آموزش در کار است و هم تفریح و از همه مهم‌تر در آخر، غذا یا دسری متنوع را نوش‌جان می‌کنید.

کتاب‌خواندن: کتاب‌خواندن در هر زمان و مکانی ناجی انسان‌ها بوده و هست پس حالا هم که به‌اجبار در روزهایی سخت قرار گرفته‌ایم، نباید از کتاب و کتابخوانی دور شویم. کتاب‌خواندن به شکل‌های مختلفی باعث سرگرمی و یادگیری کودکان می‌شود.

بازی با لوگو، خانه سازی، بازی‌های فکری: استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که امکان ساخت‌وساز با آنها وجود دارد هم ایدهٔ خوبی است که هم باعث می‌شود خودتان و فرزندتان سرگرم شوید هم که به او مهارت آموزش دهید و این یعنی وقت گذاشتن برای فرزند.

راه‌اندازی گروه موسیقی: در خانه‌تان کنسرت بگذارید و گروه موسیقی راه بیندازید. لازم نیست که سازهای مختلف در اختیارتان باشد اگر هیچ سازی هم در منزل ندارید، هیچ ایرادی ندارد، با پشت در قابلمه، دو ملاقه، تعدادی ظرف و قاشق یا هر وسیله دیگری هم می‌توانید یک کنسرت خانوادگی اجرا کنید چون مهم این است که خلاقیت‌تان را به کار بیندازید و شروع به درست‌کردن گروه موسیقی با کودک و بقیهه اعضای خانواده کنید.

گوش‌کردن به صحبت‌های کودکان: همه ما به‌خوبی می‌دانیم که کودکان زیاد سؤال می‌پرسند و گاهی با تکرارکردن مداوم جمله‌هایی سعی می‌کنند توجه والدین را به خود جلب کنند اما در شرایط عادی بسیار اتفاق می‌افتد که پدر و مادرها به گفته‌ها و سؤال‌های مداوم کودکانشان توجهی نمی‌کنند؛ این در حالی است که نیاز به شنیده‌شدن، یکی از نیازهای اساسی کودکان است، به‌ویژه در اوضاع حساس کنونی که به‌خاطر خانه‌نشینی، از دوستان و فعالیت‌های معمول روزمره در مهدکودک‌ها و مدارس دورند.

صادق‌بودن با کودکان درباره بیماری همه‌گیر و وضعیت موجود: این روزها تقریبا همه‌جا صحبت از کرونا و اخبار و اطلاعات مرتبط با آن است بنابراین حتی اگر کودکتان به روی شما نیاورد، احتمالا چیزهایی راجع‌به آن شنیده و نگرانی‌هایی پیدا کرده است پس با این اوصاف اگر با کودکان صادق باشید و خودتان سر صحبت را باز کنید، می‌توانید اوضاع را بهتر کنترل کنید و نگرانی‌های آنها را کاهش دهید.

آمادگی ذهنی برای یادگیری: از زمانی که در اختیار دارید، برای یادگیری استفاده کنید و ذهنیت‌تان را بر این اساس بگذارید یعنی هر روز صبح برای خودتان اهدافی در نظر بگیرید و با استفاده از نقل‌قول‌ها و جملات انگیزشی، کودکانتان را هم تشویق به همکاری کنید و اجازه دهید خلاقیت خود را به کار بگیرند و روحیه جست‌وجوگری و پرسشگری را در آنها تشویق کنید البته نیازی نیست جواب همه سؤال‌ها را بدانید؛ صِرف سؤال‌پرسیدن هم به‌نوعی باعث شکل‌گیری و تقویت تفکر انتقادی می‌شود.

سرگرم کردن بچه ها در روزهای خانه نشینی کمی سخت است اما اگر خلاقیت به خرج بدهید، حتما متوجه می‌شوید که روش‌های مختلفی برای ماندن در منزل و حفظ روحیه‌ای شاد وجود دارد. این روزهای کرونایی برای همه دشوار و سخت می‌گذرد و یادتان باشد که اگر نتوانیم اوضاع را به‌درستی مدیریت کنیم، کودکان از همهه ما بیشتر آسیب می‌بینند، پس با حفظ روحیه شاد، خود را سرحال و محیط خانه را دوست‌داشتنی و مفرح نگه دارید.

چالش‌های دورکاری و مدیریت آن در خانه

ویروس کرونا که این روزها به شدت در حال گسترش است بسیاری از مردم و مراکز آموزشی و حتی بعضی از مشاغل را تعطیل کرده است و از طرفی بعضی از مدیران و کارفرمایان هم برای حفظ سلامتی و جان کارمندان خود اقدام به دورکاری کردند اما از آنجایی که همه آشنا به این مدل کار کردن نیستند شاید دچار مشکل شوند پس اگر شاغل هستید و دورکاری شدید باید یاد بگیرید چگونه کار خود را کنترل کنید و یک وقتی به تنبلی کشیده نشوید.

خودتان را برای دورکاری آماده کنید: وقتی دورکاری شما از طرف محل کارتان به طور حتمی اعلام شد، تمام وسایلی که برای کار کردن به آن احتیاج دارید را آماده کنید یعنی سیستم، فلش، پوشه و حتی خودکار یا تقویم رو میزی خود را بردارید چون قرار است مانند سابق کار کنید اما در یک محیط جدید.

ساعت کاری را فراموش نکنید: اگر برای بیدار شدن از خواب زمان مشخصی را داشتید الان هم به همان تایم احترام بگذارید و آلارم موبایلتان را با آن تنظیم کنید. فراموش نکنید ساعت کاری شما تغییری نکرده است، فقط محیط کاری را برای چند روزی عوض کردید.

مانند روزهای معمولی رفتار کنید: برای این که با ذهن آرام و تمرکز بالا کار کنید بهتر است که ذهن خودتان را هم آماده کنید. برای این کار لازم است تا بعد از بیدار شدن کمی به دست و صورتتان رسیدگی کنید، موهایتان را مرتب کنید و یک لباس مناسب برای کار کردن انتخاب کنید چون هر چقدر خودتان را به محیط شرکتی نزدیک کنید با تمرکز بیشتری کار می کنید. البته فراموش نکنید قبل از شروع کار به خانواده و اطرافیانتان توضیح دهید که برای تفریح به خانه نیامدید و باید به تعهدهای کاری خود به خوبی رسیدگی کنید.

یک محیط مناسب برای کار کردن انتخاب کنید: هر جایی از خانه که سر و صدای کمتری دارد و صدای سیستم صوتی یا تلویزیون کمتر به گوش میرسد، بهترین محل برای کار کردن است. همچنین یک صندلی راحت انتخاب کنید تا در طول کار کردن دچار گرفتگی عضلات نشوید..

سیستم های ارتباطی را فعال کنید: حتما در شرکت و یا سازمانی که مشغول بکار هستید، برای صحبت کردن و انتقال فایل‌های اداری از یک برنامه ای استفاده می‌کنید؛ حالا این برنامه می تواند شبکه های اجتماعی باشد یا برنامه های سازمانی مشخص، به هر حال در شروع کار آنها را روشن کنید و حضور خودتان را به مدیر و بقیه همکاران اطلاع دهید.

وقت را مدیریت کنید: خانه بودن ممکن است کمی فضای حواس پرتی و کار های متفرقه شما را افزایش دهد پس برای جلوگیری از این کار دقیقا همان ساعتی که در زمان شرکت برای رسیدگی به کارهای شخصی اختصاص می‌دادید را انجام دهید.

برنامه ریزی کنید: برنامه ریزی همیشه جزوی از راهکارهای مفید برای رسیدن به هدف بوده و است پس برای کارهای روزانه برنامه ریزی کنید و آنها را در یک دفترچه یادداشت کنید و هر چند دقیقه به آنها نگاه کنید و با انجام هر کار یک ستاره به خودتان دهید. با این کار هم انگیزه روزانه خودتان را حفظ کردید و هم کاری را فراموش نکردید.

در پایان هر روز گزارش کار ارائه کنید:خیلی‌ها ممکن است به صورت ماهانه یا هفتگی از کارهایی که انجام دادن گزارش کاری دهند اما در شرایطی که مجبور به دور کاری هستید بهتر است هر روز برای بهتر شدن روال کاری از خودتان یک گزارش تهیه کنید و به مدیر یا سرپرستتون ارائه دهید.

جلسات درون سازمانی را کنسل نکنید: اگر به عنوان یک مدیر و یا سرپرست روزهای خاصی از هفته جلسه برگزار می کردید الان هم این تایم جلسه را از طریق تماس تصویری داشته باشید چون حفظ کردن رابطه بین افراد شرکت باعث میشود کارمندان انگیزه خودشان را برای کار کردن حفظ کنند و کمتر دوری از محیط کار را حس کنند.

حفظ ارتباط با مشتریان: معمولا اجازه دورکاری به افرادی داده می شود که در نوع کار آنها خلعی وارد نشود اما در مواقع خاص و شرایط بحرانی با فراهم کردن شرایط کاری همه ناچار به دور کاری می شوند پس اگر کار شما در ارتباط با مشتریان است باید کمی هوشیارتر با این قضیه برخورد کنید.

با خودمان مهربان‌تر باشیم و خودمان را سرزنش نکنیم

شاید دوران قرنطینه برای خیلی از ما دشوار بوده باشد، شاید کارمان را از دست داده‌ باشیم، مجبور شده باشیم مسیر موفقیت‌مان را نیمه‌کاره رها کنیم، خیلی از مشتریان‌مان را از دست داده باشیم، روابط اجتماعی‌مان کمتر شده باشد و.... هرکدام از این موارد به‌نوبه خود می‌توانند ما را به‌سمت افسردگی، ناامیدی و در آخر، سرخوردگی بکشانند پس در چنین روزهایی بیشتر از پیش نیاز داریم که با خودمان مهربان باشیم و شکست‌هایمان را کمتر قضاوت کنیم و یقین داشته باشیم روزهای خوب می‌آیند و دوباره به زندگی عادی خود برمی‌گردیم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز