اسکنر اشعه ایکس رنگی سه بعدی از رگ‌ها عکس می‌گیرد

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۱۲:۴۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۹۰۵۹۶
اسکنر اشعه ایکس رنگی سه بعدی از رگ‌ها عکس می‌گیرد
محققان نیوزلندی برای اولین بار موفق به تولید اسکنر اشعه ایکس سه بعدی و رنگی شده‌اند که دقت آن بسیار بالاست و از این طریق می‌توان شکستگی‌های بسیار جزئی را در استخوان‌ها شناسایی کرد و حتی روند التیام آنها را بررسی نمود.

به گزارش برنا؛ دستگاه‌های عادی تابش اشعه ایکس بر مبنای جذب بیشتر این اشعه توسط بافت‌های دارای تراکم بیشتر مانند استخوان‌ها عمل می‌کنند.

نتیجه نهایی تولید عکس‌های سیاه و سفید از استخوان هاست. اما در اسکنر جدید اشعه ایکس از یک تراشه رایانه‌ای به نام مدی پیکس 3 استفاده شده که با ردگیری فوتون‌های ارسالی و نحوه برخورد آنها با بافت‌های بدن می‌تواند تصویری دقیق‌تر و سه بعدی از جزئیات استخوان‌ها ارائه دهد.

از این طریق چگالی و محتوا و ترکیب بافت‌های بدن با دقت بالایی قابل تشخیص خواهد بود. اسکنر مذکور بعد از دریافت اطلاعات و جمع آوری آنها با استفاده از الگوریتم‌های خود همه این داده‌ها را به یک مدل سه بعدی دقیق مبدل می‌کند که در آن هر یک از بخش‌های بدن رنگ واقعی خود را خواهد داشت.

این اسکنر تا بدان حد حساس است که حتی جزئیات مربوط به رگ‌های خونی افراد را ثبت می‌کند و از این طریق می‌توان نتیجه تزریق داروهای مختلف به بدن انسان را مشاهده کرد. این دستگاه با نام کامل Mars Microlab 5X120 یک متر ارتفاع، 1.4 متر طول و 0.75 متر عرض دارد و با توجه به حفره‌ای که در وسط آن قرار گرفته، به طور ویژه برای اسکن سه بعدی دست‌ها و مچ دست افراد تولید شده است. استفاده از این دستگاه در سال 2021 آغاز می‌شود.

نظر شما