دانستنی‌های کرونایی (۲)؛

تغییرات علائم کرونا از ابتلا تا بهبودی

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۵:۳۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۹۱۱۵۹
تغییرات علائم کرونا از ابتلا تا بهبودی
کووید 19 یک بیماری تنفسی است که علائم مختلفی دارد و در ادامه با این علائم بیشتر آشنا می شویم.

به گزارش برنا؛ شاید روزها ابتدایی ابتلا به کرونا فکر می کردیم کووید 19 تنها یک سرماخوردگی ساده است اما این روزها متوجه شده ایم که اینگونه نیست. 

بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا در  79درصد افراد، بیماری به صورت خفیف بروز می کند . وضعیت  15 درصد  مبتلایان شدید و 6 درصد نیز بحرانی است. باید دانست که یک بیمار خفیف کرونایی همچون یک بیمار سرماخورده نیست. نیاز به دریافت اکسیژن مبتلایان را در ابتلا به شکل خفیف و متوسط  متمایز می‌کند. موارد شدید نیازمند دریافت اکسیژن و موارد بحران نیز منجر به آسیب به سیستم تنفسی در بدن می‌شود. جدول زمانی ابتلا به بیماری بسته به اینکه این بیماری  در کدام طبقه قرار می‌گیرد، متفاوت است. 

چگونه فرد به کرونا مبتلا شده است؟ 

بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا شاید دو تا 14 روز از بروز علائم کرونا زمان می برد. این زمانی است که بیماری همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی بروز می‌کند. بسیاری از مبتلایان این بیماری را با تب تجربه می‌کنند. بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی 88 درصد مبتلایان کرونا تب دارند.

 البته برخی از مبتلایان هم به بیماری گوارشی دچار می‌شوند. در این بیماران اسهال، تهوع، استفراغ، ناراحتی‌های شکمی چند روز قبل از علائمی تنفسی نمایان می‌شود. البته این علائم رایج نیست و بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است.  برای اغلب بیماران، کرونا با مشکلات ریوی آغاز می‌شود. در روزهای اولیه ابتلا به کرونا عفونت به ریه‌ها حمله می‌کند. وقتی سلول‌های ریه عفونی شده ریزش پیدا و جلو تنفس و توانایی بدن برای دور نگه داشتن مواد مزاحم از ریه‌ها را می‌گیرند. التهاب باعث آسیب شده و این چرخه می‌تواند تا وقتی که هیچ بافت سالمی باقی نماند ادامه داشته باشد. این التهاب سرفه خشک، خلط و نفس تنگی به‌دنبال دارد. 

با دیگر علائم کرونا آشنا شوید

از دیگر علائم کرونا خستگی، گلودرد، سردرد، دردمفصل، ماهیچه، لرز، آبریزش بینی هستند. این بیماری  در روز پنجم با مشکلات تنفسی همراه است. به‌طور معمولی 7 روز طول می‌کشد تا یک نفر به بیمارستان مراجعه کند. باید دانست که موارد خفیف در این شرایط بهبود پیدا می کنند اما در موارد متوسط و بحرانی در این زمان ذات‌الریه ایجاد می کند. زمان بهبود  برای این بیماران از چند روز تا چند هفته متفاوت است. 

سندرم زجر تنفسی در انتظار بیماران حاد کرونایی

در برخی موارد اختلال حاد تنفسی پیشرفت می‌کند. در این مرحله فرد به سندرم زجر تنفسی یا دیسترس تنفسی حاد ARDS، آسیب التهابی ریه مبتلا می‌شود. سندرم زجر تنفسی باعث کاهش خطرناک سطح اکسیژنی در خون به نام هیپوکسی می‌شود. سندرم زجر تنفسی می‌تواند به تعدادی از مشکلات جدی منجر و تهدید کننده زندگی است بنابراین توجه فوری به آن ضرورت دارد. فرد در این مرحله از ابتلا به کمک‌های حاد همچون آی سی یو برای تنفس نیازمند است. 

درمان‌ها در این مقطع شامل تصفیه مکانیکی و اکسیژن است، باید اکسیژن از طریق دستگاه به ریه‌ها وارد شود. بسیاری از مرگ‌های ناشی از کووید 19 به دلیل این است که ریه را  آب گرفته و نمی‌تواند اکسیژن را به دیگر نقاط بدن منتقل کند. 

فرد بهبود یافته کرونا ناقل بیماری است

فرد در صورت بهبود ریه‌اش با آسیب‌های متعدد مواجه است. بر اساس بررسی‌های انجام شده افراد در صورت بهبودی می‌توانند ناقل باشند پس کم و کیف فعالیت آنها منوط به دستور پزشک است.  به دلیل نبود واکسن و داروی خاصی برای مهار کرونا بهترین روش پیشگیری است. کرونا از طریق سرفه و عطسه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. باید دست‌ها را مرتب شسته و سطوح را ضد عفونی کرد. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه