معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی تهران:

چاه فاضلاب عامل خرابی اثر تاریخی ورامین/مشکل منظر کاخ گلستان برطرف شد/۱۲ اثر تاریخی تهران تعیین حریم شدند

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۵:۴۵:۰۴
کد خبر: ۱۰۹۱۲۲۴
چاه فاضلاب عامل خرابی اثر تاریخی ورامین/مشکل منظر کاخ گلستان برطرف شد/۱۲ اثر تاریخی تهران تعیین حریم شدند
مرتضی ادیب زاده گفت: دبیرستان البرز، کلیسای سرکیس، مدرسه انوشیروان و کاروانسرای گمرک از جمله مهم ترین بناهایی هستند که حریم آن ها تعیین شده است.

به گزارش برنا؛ انتشار تصاویری از آب انبار تاریخی ورامین که وضعیتی نابسامان داشت و برخی از قسمت های آن نیز تخریب شده بود سبب شد تا نگرانی ها در خصوص این اثر ثبت ملی شده دوچندان شود. اثری که به واسطه دور بودن از مرکز پایتخت با کم لطفی مواجه شده بود. کم لطفی که نسبت به سایر آثار تاریخی پر تعداد تهران نیز بعضا مشاهده می شود حتی آثار شناخته شده ای همچون کاخ گلستان را نیز تهدید می کند.

مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: مجموعه تاریخی در ورامین وجود دارد که در کنار یک مسجد، این آب انبار تاریخی قرار دارد. 

او افزود: در کنار این آب انبار سرویس های بهداشتی ساخته شده بود که چاه های آن جذبی بود و سبب شده بود تا فاضلاب به داخل آب انبار نفوذ کند که با همراهی دهیاری یک چاه دیگر برای این سرویس بهداشتی تعبیه شد و آب فاضلاب به بیرون از مجموعه هدایت شد و آب انبار به حالت اولیه خود برگشته است.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی استان تهران در خصوص ساخت و سازهای اطراف کاخ گلستان خاطرنشان کرد: طبق توافقی که با مالک ساختمان جانبی کاخ گلستان صورت گرفت، ستون هایی که در کنار کاخ گلستان بود، جمع آوری شد.

معاون میراث فرهنگی، اداره میراث فرهنگی ادامه داد: حریم منظر کاخ گلستان بواسطه این اتفاق دیگر مخدوش نخواهد شد. دیگر خطری کاخ گلستان را تهدید نمی کند زمانی که به ضلع جنوبی کاخ گلستان نگاه می کردیم، یک طبقه از این ساختمان نما را مخدوش کرده بود. با همکاری مالک ستون های آن یک طبقه در روز گذشته قطع شد و مشکل برطرف شد.

ادیب زاده با اشاره به سایر تلاش های میراث فرهنگی استان تهران اظهار کرد: 12 اثر تاریخی تهران تعیین حریم شد و مراحل پایانی ثبت آن ها در حال انجام است. ویرایش نهایی نقشه ها در حال انجام است و به زودی در شورای حرائم وزارت میراث فرهنگی مطرح می شوند تا به تصویب برسند.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی استان تهران در پایان گفت: دبیرستان البرز، کلیسای سرکیس، مدرسه انوشیروان و کاروانسرای گمرک از جمله مهم ترین این بناها هستند که حریم آن ها تعیین شده است و و مراحل پایانی ثبت و ویرایش نقشه این بناها در حال انجام است که می تواند کمک زیادی به حفظ و رونق این بناها در شهر تهران کند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز