دانستنی‌های کرونایی (۳)

ماسک زدن اصولی را بیاموزید

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۷:۰۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۱۵۳۷
ماسک زدن اصولی را بیاموزید
زدن ماسک درروزهای کرونایی یکی از ملزومات برای تردد در جامعه است. در این شرایط باید استانداردهای لازم برای زدن ماسک رعایت شود.

به گزارش برنا؛ کرونا بیماری هزار چهره‌ای که جهانیان را گرفتار خود کرده است از این رو در فصل سرما نحوه مصونیت در برابر کرونا باید به شیوه خاص و حساسیت‌های مناسب لحاظ شود.

در این روزها بارندگی و بارش‌ها باعث بروز مشکلات متعدد همچون سرماخوردگی، خیس شدن ماسک و دیگر مشکلات می‌شود. این در حالی است که هر ساله قبل از فصل سرما واکسن آنفلوآنزا در بین گروه‌های حساس جامعه توزیع می‌شد تا افراد بتوانند این فصل را بدون بیماری بگذرانند. همچنین سرما خوردگی هم از دیگر نشانه‌های بارز این فصل از سال محسوب می‌شود. هرچند  فقط با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از شر آن در امان ماند. در صورت ابتلا بیماری‌های کرونا، آنفلوآنزا، سرما خوردگی به ظاهر با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند اما هر یک از بیماری‌ها می‌تواند برای فرد مشکلات متعددی به دنبال داشته باشد.

ماسک استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

کرونا سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط تمامی افراد موظف به زدن ماسک هستند. این در حالی است که قبل‌تر افراد به دلیل ابتلا به بیماری‌های شدید زدن ماسک را ترجیح می‌دادند. باید به این امر اذعان کرد که اطلاع‌رسانی درباره نحوه زدن ماسک مناسب نیازمند آموزش است. در حالی که هم‌اکنون در دستان فروشنده‌های مترو، دستفروشان و حتی سوپرمارکت‌ها هم ماسک به فروش می‌رسد اما ماسک مناسب و استاندارد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بر اساس گزارشات سازمان غذا و دارو ماسک‌های سه لایه از کیفیت مناسب برخوردار هستند و به قیمت مصوب در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. ماسک جراحی از پارچه یا سایر مواد مانند پروپیلن پزشکی ساخته شده است. پرسنل پزشکی برای جلوگیری از انتقال میکرو ارگانیسم‌های موجود در هوا در حین عمل جراحی استفاده می‌کنند. ماسک‌های جراحی یکبار مصرف بوده و قابل شستشو و بازیافت نیستند.

به طور کلی یک ماسک جراحی با کیفیت از حداقل سه لایه ساخته شده است. ماسک سه لایه جراحی حاوی یک لایه هیدروفیلیک (آب دوست یا جذب کننده رطوبت ) است که از یک لایه داخلی، یک لایه فیلتر میانی و یک لایه هیدروفوبیک (یا آب گریز) تشکیل شده است. ماسک سه لایه در صورتی با کیفیت مناسب عرضه می‌شود که در میان لایه‌های آن از پارچه بلون استفاده شده باشد.

ماسک فیتلر دار  N95 و خواص آن

ماسک‌های فیتلردار نیز برای اتاق‌های جراحی مناسب است، چون این ماسک ها از ورود ویروس به سیستم تنفسی فرد جلوگیری می‌کند اما افراد در مجارت بیمار از شر بیماری او در امان نیستند.

ماسک های پارچه ای در روزهای کرونایی

باید دانست که ماسک‌های پارچه ای نیز در این روزهای کرونایی می‌تواند در اقتصاد خانوار کمک کننده باشد. از سوی دیگر بر اساس تاکیدات پزشکان باید ماسک‌ها را هر 4 ساعت یکبار تعویض کرد. در این شرایط ماسک‌های پارچه‌ای گزینه مناسبی هستند، چون افراد بعد از مصرف می‌توانند آن را شسته و پس از اتو کردن استفاده کنند . هرچند افراد باید به این امر تاکید داشته باشند که ماسک‌ها بعد از بارندگی خیس شده  و باید به سرعت آن را تعویض کرد. هر گونه ممانعت برای زدن ماسک خیس تولید باکتری را به دنبال دارد. در این شرایط پیشنهاد می‌شود تا افراد سه تا 4 ماسک پارچه به همراه داشته باشند و هر 4 ساعت یکبار آن را تعویض کنند.

چگونگی زدن ماسک صحیح را بیاموزید

چند نکته مهم و کاربردی درباره پوشیدن ماسک در همه‌گیری کروناویروس:

1- هدف اصلی ماسک جلوگیری از پخش شدن قطرات و ذرات آلوده تنفسی بیماران به افراد سالم است پس پوشیدن ماسک برای افراد دارای علائم تنفسی (کسانی که سرفه، آبریزش یا تب دارند) و اعضای خانواده و نزدیکان آنها توصیه می‌شود.

2- بر اساس مطالعات علمی، زدن ماسک برای افراد عادی جامعه تنها به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت تنفسی از محیط اطراف موثر نبوده است به‌همین دلیل به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس مهمترین توصیه‌های عمومی عبارتند از: رعایت فاصله حداقل 1 متر از دیگران، پرهیز از حضور در مکان‌های پرازدحام، شستشوی مرتب دست‌ها و پرهیز از تماس دست با صورت.

3- برای کارآرایی مطلوب پوشیدن ماسک ضروری است تا از قسمت بالایی بینی تا پایین چانه کامل پوشانده شود.

4- برای کارکنان بخش بهداشت و درمانی زدن ماسک به ویژه انواع فیلتردار آن ضروری است.

5- بر اساس مطالعات علمی در شرایط اضطرار و نبودن ماسک‌های استاندارد، استفاده از ماسک‌های دست‌دوز خانگی در کنترل همه‌گیری‌های تنفسی موثر بوده است.

6- در صورت استفاده از ماسک‌های دست دوز خانگی بهتر است که ۲ یا ۳ ماسک داشته باشید و پس از چند ساعت پوشیدن ماسک، آن را با رعایت اصول بهداشتی و با آب داغ بشویید و پس از خشک شدن و اتوی "داغ" دوباره آن را بپوشید.

چگونه باید ماسک بزنیم؟

ماسک باید با پوشش کامل دهان و بینی همراه باشد تا از ورود هوا به مجاری تنفسی جلوگیری شود. در این شرایط پیشنهاد می‌شود که افراد حتی‌الامکان به ماسک دست نزنند و از هر گونه حرکت ماسک پرهیز کنند. از سوی دیگر در صورت برداشتن ماسک باید بدانند که به احتمال زیاد ماسک ناقل انواع باکتری و ویروس‌ها است، در این شرایط از سمت کش و محل اتصال به گوش آن را در آورده و به سطل زباله بیاندازند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز