دانستنی های تاریخی(۳)؛

نگاهی به تاریخچه مقبره حضرت لوط (ع) در تهران

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۹:۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۹۱۶۰۳
نگاهی به تاریخچه مقبره حضرت لوط (ع) در تهران
مقبره حضرت لوط (ع) که در جنوب پایتخت قرار دارد این روزها وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش برنا؛ حضرت لوط (ع) یکی از پیامبران الهی است که در دوران حضرت ابراهیم (ع) زندگی می کرد. ایشان فرزند هارون بن نارخ بوده است. او طبق روایاتی حدودا 3500 سال پس از هبوط آدم در جنوب کشور عراق به دنیا آمده است. در قرآن نام این پیامبر ۲۷ مرتبه آمده است و او را به عنوان یکی از پیامبران مرسل و صالح خوانده اند و قوم خود را به آیین حضرت ابراهیم (ع) فرا می‌خواند.

قوم حضرت لوط (ع) به علت روابط غیرعرفی در تاریخ شناخته می شوند . حضرت لوط(ع) از خویشان حضرت ابراهیم (ع) بود، مطابق برخی از روایات، برادرزاده یا پسر خاله حضرت ابراهیم(ع) بوده و هنگامی که حضرت ابراهیم (ع) در سرزمین بابل مردم را به یکتا پرستی دعوت کرد، لوط نخستین مردی بود که در آن شرایط سخت به ابراهیم (ع) ایمان آورد.

این پیامبر الهی حتی در زمان تبعید نیز به همراه حضرت ابراهیم (ع) بود و در سفر به سرزمین های غربی خاورمیانه او را همراهی کرد و در آن محل مردم را به یکتاپرستی دعوت کرد. این پیامبر الهی در آن برهه زمانی در کشور اردن حضور داشته و این آخرین محلی است که مورخین حضور این پیامبر الهی را ثبت و ضبط کردند و در خصوص چگونگی عزیمت او به سمت فلات مرکزی ایران اما و اگرهای زیادی وجود دارد و در این میان  نیز بر این باور هستند که مقبره این پیامبر الهی در کشور فلسطین قرار دارد.

آیت‌الله حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نشان، مقبره لوط پیامبر(ص) را بقعه حاضر در روستای پیغمبر رباط کریم می‌داند. امری که در گذشته نیز بر آن صحه گذاشته شده بود و منجر به ساخت بقعه ای کوچک برای این پیامبر الهی شد.

امروزه بقعه لوط نبی(ع) در جنوب غربی استان تهران و در نزدیکی شهرستان رباط کریم قرار دارد. این بنا در دوران قاجاریه بنا شده و در دوم بهمن ماه سال 1382 و با شماره ۱۰۸۱۴ به ثبت ملی رسیده است.

مقبره حضرت لوط

شکل ساختمان اصلی آن  با طرح هشت ضلعی و پوشش گنبدی پله‌ای است و بناهای جدید چون نمازخانه، اتاق ضلع غربی و ایوان جنوبی به آن اضافه شده تا بتواند تغییراتی را در شکل ساختاری آن ایجاد کند. این بقعه جز آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به شمار می آید.

با این همه تفاسیر، مدتی است که بنای لوط نبی(ع) در ایران و در شهرستان رباط کریم مورد بی ‌مهری قرار گرفته و در حال تخریب است. بنایی که باید پیش از این ترمیم و بازسازی و توسعه  پیدا می کرد. امری که می تواند در حوزه گردشگری مذهبی نیز به امری برای رونق آن منطقه از تهران بدل شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه