سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو:

بدن در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاومت می‌کند/ ۳۸درصد تجویز آنتی بیوتیک‌ها در نسخه‌ها مناسب نیست/ فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه تخلف است

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۱۱:۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۰۹۱۶۰۹
بدن در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاومت می‌کند/ ۳۸درصد تجویز آنتی بیوتیک‌ها در نسخه‌ها مناسب نیست/ فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه تخلف است
نوشین محمدحسینی گفت:از اولین سالی که پنی سیلین به بازار آمده مقاومت به آن گزارش شده است و در حال خلع سلاح در برابر آنتی بیوتیک ها هستیم.

به گزارش برنا؛نوشین محمدحسینی، سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو در نشست خبری خود که صورت آنلاین برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

مقاومت بدن در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاومت می کند

محمدحسینی درابتدای نشست گفت: در بسیاری از موارد بدن در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاومت می کند از اولین سالی که پنی سیلین به بازار آمده مقاومت به آن گزارش شده است. درحالی حاضر آنتی بیوتیک های به صورت فراوان در بازار عرضه می شود و در موارد متعدد، مقاومت میکروب ها را شاهد هستیم و در حال خلع سلاح در برابر آنتی بیوتیک ها هستیم.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: آنتی بیوتیک ها بررسی می شود و باید توجه همگان را نسبت به مصرف بی رویه این داروها جلب کرد. هر ساله در این موقع از سال به دلیل گسترش آنفلوآنزا شاهد مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها هستیم و امسال مصرف آنتی بیوتیک ها چند برابر شده است .

او ادامه داد: ازسال گذشته هفته جهانی آنتی بیوتیک ها برگزار می شود. در حالی که امسال نامش تغییر کرده و به ضد انگل ها،ضد ویروس ها  و ضد قارچ ها نیز توجه شده است.

کامل نشدن دوره های درمان در بسیاری از بیمار ها

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو گفت : بسیاری از بیماران پزشک را مجبور به تجویز آنتی بیوتیک می کنند. میکروب ها در بدن باعث تب، خستگی، ضعف می شود. اولین میکروب های ضعیف از بین می روند و میکروب های قوی باقی می ماند. در برخی مواقع نیز دوره درمان کامل طی نمی شود.

ایران در رتبه دوم مصرف آنتی بیوتیک از میان 65 کشور

او تاکیدکرد: هنوز آمار دقیق درباره مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور وجود ندارد. این میزان در کشور ما بالاست . ایران رتبه دوم در مقایسه با 65 کشور در مصرف آنتی بیوتیک ها را دارد بعد از ما ترکیه و بعد سودان در رتبه های بعدی قرار دارد.

38درصد تجویز آنتی بیوتیک در نسخه ها مناسب نیست

محمد حسینی تصریح کرد: ازسال 1375 تاکنون در سازمان غذا و دارو برای تجویزمناسب آنتی بیوتیک فعالیت های آغاز شده است. آموزش در کتب درسی،آموزش به زنان خانه دار، کارمندان و ... از جمله این اقدامات است. همچنین در گروه های عفونی وزارت بهداشت در زمینه اطلاع رسانی پزشکان اقدام شده است. 38درصد تجویز آنتی بیوتیک در نسخ مناسب نیست، اما بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی این آمار  باید به 30 درصد برسد.

او ادامه داد: آموکسی سیلن، آموکسی کلاو، مترونیدازول، آموکسی سلین، آزیتروماسین، پنی سلین، جنتامایسن و ... جزو بیشترین آنتی بیوتیک های مصرفی در کشور هستند. مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی کمک کننده نیست بلکه ما را در مقابل ویروس بی سلاح می کند. باید زمان و مقدار مصرف آنتی بیوتیک را پزشک مشخص کند.

داروهای گیاهی می تواند آسیب زا باشند

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو درباره داروهای طب سنتی گفت: تفاوتی بین داروی طب سنتی و شیمیایی نیست داروهای در دو گروه می توانند دارای عوارض و آسیب زا باشد. داروهای طب سنتی باید تحت نظارت پزشک طب سنتی تجویز شود. داروهای گیاهی می تواند آسیب زا باشند.

فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه تخلف است

به گفته او فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه تخلف است. باید فرهنگ مصرف در این زمینه ایجاد شود چون غیر این صورت نمی توان کاری از پیش برد. 13 هزار داروخانه در کشور فعال است اما اینکه در تمامی ساعات بازرس بفرستیم چندان کارا نخواهد بود.

او اظهار کرد: در شرایط کرونایی مصرف آنتی بیوتیک افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. در هنوز برای کرونا آنتی وایرال یافت نشده و داروی اختصاصی برای این بیماری نداریم و بنابراین استفاده از آنتی بوتیک ها در این بیماری خطرناک است.

محمد حسینی تصریح کرد: بدن در صورت بیماری با باکتری های متعدد مواجه می شود و پزشک در صورت صلاح دید به بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند در غیر این صورت آنتی بیوتیک ها در کرونا و هیچ بیماری ویروسی دیگری تاثیر ندارد.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک منجر به گسترش میکروب می شود

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمیه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها آمار دقیق نداریم، افزود: هیچ فردی اعلام نمی کند که آنتی بیوتیک مصرف کرده است. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک منجر به گسترش میکروب می شود، چون میکروب به آنتی بیوتیک مقاوم می شود. اولین عوارض آنتی بیوتیک ها تضعیف بدن است. مصرف بی رویه آنتی بیوتیک میکروب های خوب بدن در روده را از بین می برد و جذب ویتامین در بدن کاهش پیدا می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: آنتی بیوتیک ها بعد از رها سازی در طبیعت به چرخه طبیعت باز می گردد و جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد. 

داروهایی که از مراجع غیر رسمی به فروش می رسند تقلبی هستند

محمد حسینی افزود: داروهایی که از مراجع غیر رسمی به فروش می رسند تقلبی هستند و نباید مصرف شود. داروهایی همچون رمدیسویر در بیمارستان ها توزیع می شود در غیر این صورت این دارو به شکل تقلبی به فروش می رسد.

به گفته او امسال واکسن آنفلوآنزا برای گروه های خاص توزیع شده و توزیع داروخانه ای نداشتیم. با استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می توان جلوی آنفلوآنزا را گرفت. برای سالمندان، کودکان، بیماران خاص  و خانم های باردار نیز در خانه های بهداشت انجام شد.

افزایش آمار مصرف داروهای ضد افسردگی

این مقام مسئول با بیان اینکه تجویز داروهای خانگی برای بیماران اعصاب و روان نادرست است، بیان کرد: تجویز دارو باید توسط پزشک انجام شود. آمار مصرف داروهای ضد افسردگی در دنیا افزایش یافته است. مشکلات اقتصادی، سبک زندگی جدید ، کاهش  پوشش گیاهی و کاهش تابش آفتاب مسبب بروز افسردگی است.

محمد حسینی ادامه داد: به جای مصرف داروهای اعصاب و روان باید ورزش کرد و برای خود محیط مناسب را ایجاد کرد.

او تصریح کرد: هنوز مطالعه ای در زمینه افزایش یا کاهش داروهای اعصاب و روان ثبت نشده است. این بیماری با پیک های مختلف همراه است باید این بیماری به وضعیت ثابت برسد تا بتوان به بررسی پرداخت.

آماری در زمینه مسومیت های دارویی در ایام کرونا ثبت نشده است

این مقام مسئول درباره میزان مسمومیت ها داروی در ایام کرونا به خبرنگار برنا گفت: هنوز آمار مسمومیت های داروی اعلام نشده است. تداخل به معنای منع مصرف نیست. بلکه با جا به جا کردن مصرف دارو می توان تداخلات را مهار کرد. اگر تداخلی منجر به بروز مشکل شود یعنی مدیریت صحیحی در مصرف دارو انجام نشده است. هنوز آماری در زمینه مسومیت های ناشی از آنتی بیوتیک ها در ایام کرونا ثبت شده است. 

اودرباره تاثیر نسخه الکترونیک در مهار مصرف آنتی بوتیک ها گفت: منطقی تر شدن تجویز باید از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام شود. دسته ای باید با احتیاط به تجویز دارو بپردازند. هرچقدر آنتی بیوتیک خطر مقاومتش بیشتری داشته باشد خبر تجویز آن نیز بیشتر است. طبقه بندی در تجویز آنتی بیوتیک ها نیاز است.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز