مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران مطرح کرد:

کاهش ۵۰ درصد اهدای عضو به دلیل شیوع کرونا/ بیماران گیرنده عضو در معرض بیماری

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۱:۵۱:۱۸
کد خبر: ۱۰۹۲۰۲۵
کاهش ۵۰ درصد اهدای عضو به دلیل شیوع کرونا/ بیماران گیرنده عضو در معرض بیماری
کتایون نجفی‌زاده گفت: کرونا برای بیماران پیوندی یک معضل جهانی محسوب می‌شود و باعث شده تا آمار پیوند در جهان و در کشور کاهش پیدا کند.

به گزارش برنا؛ کرونا کل جهان را تحت تاثیر خود داده است. در این بین اهدای عضو نیز تحت تاثیر این مقوله قرار دارد و در سال‌های اخیر اهدای عضو به دلیل اقدامات انجام شده با روند افزایشی همراه بوده است اما کرونا وضعیت ویژه‌ای را برای اهدا کنندگان عضو و بیماران نیازمند عضو پیوندی فراهم کرده است.

عدم رضایت خانواده‌ها مهم ترین مسئله پیوند عضو در کشور

کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران به خبرنگار برنا گفت: قبل از شیوع کرونا در کشور اعضای یک سوم افراد مرگ مغزی مناسب برای اهدای عضواهدا می‌شد. 

او افزود: شایع‌ترین عامل عدم اهدای عضو نیز عدم رضایت خانواده‌های این افراد به اهدا به‌دلیل عدم آشنایی کافی جامعه با این مقوله بود.

داروها تهدید کننده سیستم دفاعی بدن گیرنده

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران ادامه داد:  فرد گیرنده عضو برای اینکه عضو پیوندی را دفع نکند مجبور به دریافت دارو است و این داروها ایمنی بدن را به شدت تضعیف می‌کند، اگر یک ویروس در بدن فرد پیوندی وجود داشته باشد به دلیل تضعیف ایمنی بدن، می‌تواند به شدت گسترش یافته و باعث از بین رفتن بیمار شود.

 نجفی‌زاده گفت: کرونا برای بیماران پیوندی یک معضل جهانی محسوب می‌شود و باعث شده تا آمار پیوند در جهان و در کشور کاهش پیدا کند.

به گفته او در 6 ماهه نخست 99 در مقایسه با 6 ماهه نخست 98 میزان اهدای عضو 50 درصد کاهش داشته است. در شرایط کنونی افراد نیازمند پیوند که قبل از شیوع کرونا روزی 7 تا 10 نفر از آنها را به دلیل نرسیدن عضو پیوندی از دست می‌دادیم، دو برابر از دست می‌روند. 

کادر درمان در پی خدمات رسانی به مبتلایان کووید 19

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران تاکید کرد: اکثریت کادر فداکار اهدای عضو و پیوند که از متخصصان رشته‌های مختلف و پرستاران تشکیل شده هم اکنون مشغول مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 هستند.

او با بیان اینکه تیم درمان برای هر اهدای عضو و پیوند لازم است آزمایشات فراوان از اهدا کننده و گیرنده عضو انجام دهد، گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون تمامی اقدامات برای پیوند عضو با دردسرهای  فراوان همراه بوده است. یعنی اینکه تیم درمان مجبور شده اهدا کننده و گیرنده را به شدت از نظر ابتلا به کرونا بررسی کند تا مطمئن شود خطری متوجه گیرنده نیست.  

نجفی زاده ادامه داد: در طول پیوند و پس از پیوند هم با تمهیدات شدید از این افراد مراقبت شده تا مبادا به کرونا مبتلا شوند. تمامی اقدامات انجام شده هم با تلاش و فداکاری تیم‌های اهدای عضو و پیوند گرفته است. 

بیماران پیوندی در معرض ابتلا به کرونا

او با بیان اینکه افرادی که در گذشته عضو پیوندی دریافت کرده‌اند نیز به شدت در خطر بیماری کرونا هستند، افزود: این افراد به‌دلیل ایمنی ضعیف در معرض کرونا هستند. پیشنهاد می‌شود افراد پیوندی از منزل خارج نشوند و سعی کنند تا با افراد مختلف کمتر تعامل داشته باشند.

نجفی زاده تصریح کرد:  امکان ابتلا به کرونا در این افراد وجود دارد و درصورتی که اطرافیان  آنها رعایت نکنند این بیماران به سرعت مبتلا به کرونا می‌شوند. تمامی بیماران پیوندی با تیم‌های درمانی خود در تماس هستند و در صورت بروز هر گونه بیماری باید در اسرع وقت با تیم معالج تماس بگیرند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز