بهترین روش‌های دریافت ویتامین D

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۲۰:۳۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۹۲۴۶۱
بهترین روش‌های دریافت ویتامین D
دانشمندان با بررسی بیشتر اثر ویتامینD روی علایم کوید۱۹، تاکید کردند این ویتامین می‌تواند از خطر ابتلای افراد به بیماری ویروس کرونا یا شدت آن بکاهد.

به گزارش برنا؛ بنابر بررسی‌های محققان، ویتامینD فواید مختلفی از جمله بهبود وضعیت پوست، تنظیم مقدار کلسیم و فسفات بدن، سالم نگهداشتن استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها و همچنین افزایش توان سیستم ایمنی بدن دارد.

ویتامینD از طریق نور خورشید و رژیم غذایی مناسب به بدن‌مان می‌رسد. اما بیشتر مردم به‌اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار ندارند و در عین حال رژیم غذایی مصرفی‌شان ویتامینD کمی دارد. درضمن افرادی که پوست تیره‌تری دارند، باید زمان بیشتری زیر نور خورشید قرار داشته باشند تا ویتامینD کافی جذب بدن آنها شود.

محققان در بررسی‌های خود دریافته‌اند که ویتامینD با بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از خطر ابتلا به ویروس کرونا یا از شدت آن بکاهد. همچنین این ویتامین می‌تواند جلوی عفونت‌های تنفسی دیگر فصل زمستان را هم بگیرد. در بررسی‌های بیشتر مشخص شده است افراد مبتلا به کمبود ویتامین‌D بیش از دیگران به عفونت‌های مجرای تنفسی فوقانی مبتلا می‌شوند.

مجرای تنفسی فوقانی به بخش‌هایی گفته می‌شود که خارج از قفسه سینه قرار دارند و عبارتنداز: بینی، حفره بینی، سینوس‌ها، گلوگاه بالا و پایین و حنجره که البته بخشی از حنجره در بخش دستگاه تنفسی تحتانی قرار دارد.

بنابراین باید با روش‌های مختلف جلوی کمبود این ویتامین مهم در بدن را گرفت. در اینجا بهترین روش‌های دریافت ویتامینD معرفی شده است:

۱. به‌صورت قرص‌های مکمل

قرص ویتامینD۳ آسان‌ترین روش رساندن این ویتامین به بدن است و بنابه‌ توصیه متخصصان در روزهای زمستانی که نور خورشید کمتری وجود دارد، به روزانه ۲۸ میکروگرم ویتامینD (۱۱۲۰ IU) ویتامینD نیاز داریم. این مقدار ویتامین با مصرف روزانه دو قسمت ماهی سالمون یا ۱۶ عدد تخم‌مرغ برابر است.

البته هنگام مصرف مکمل‌های ویتامینD، آنها را همراه با وعده غذایی‌تان مصرف کنید. زیرا چربی‌های موجود در غذا، جذب ویتامینD را آسان‌تر می‌کنند.

۲. نان غنی‌شده

مصرف نانی که با غلات کامل درست شده‌ است و با ویتامین‌های B و D غنی شده‌اند، یکی دیگر از روش‌های آسان و مفید مصرف ویتامین D۳ است. غلات کامل علاوه‌بر ویتامینD حاوی فیبر و ویتامینB هستند که اولی برای سیستم گوارش مفید است و دومی سیستم عصبی بدن را سالم نگه می‌دارد.

۳. پچ پوستی و لوسیون حاوی ویتامین D۳

در داروخانه‌ها پچ‌های پوستی حاوی ۱۲۵۰ میکروگرم ویتامینD۳ وجود دارد که وقتی آن را روی قسمتی از پوست بدن‌ چسبانده شود، در طول یک‌ شبانه‌روز تمام ویتامین به‌تدریج جذب بدن می‌شود.

لوسیون یا کرم‌های حاوی ویتامینD۳ که معمولا ۲۵ میکروگرم (۱۰۰۰IU) است هم در داروخانه‌ها به‌فروش می‌رسند که سازندگان آنها مدعی‌اند با مصرف این لوسیون و کرم‌ها می‌توان ویتامینD۳ کافی را به بدن رساند. اما بنابه گفته محققان نمی‌توان از جذب این حجم از ویتامینD۳ به بدن از طریق پوست مطمئن بود. البته نوع پچ پوستی قابل اعتمادتر است.

۴. اسپری دهانی

اسپری‌های دهانی حاوی ویتامینD در هر بار اسپری می‌توانند ۲۵ میکروگرم (۱۰۰۰IU) ویتامینD بلافاصله وارد جریان خون کنند. این اسپری‌ها به‌اندازه قرص‌های ویتامینD موثر هستند. استفاده از این اسپری‌ها برای افراد مسن راحت‌تر از مصرف قرص‌های مکمل است.

۵. مصرف غذاهای دریایی و ماهی چرب

ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی منابعی عالی از ویتامینD هستند. در هر ۱۰۰ گرم ماهی سالمون، ۳۸۶IU ویتامینD وجود دارد.

محتوای دقیق ویتامینD غذاهای دریایی بسته به نوع ماهی‌ها متفاوت است. از انواع غذاهای دریایی که حاوی ویتامینD فراوانی هستند می‌توان به ماهی‌های تن، خال‌مخالی، ساردین، ماهی کولی و همچنین صدف خوراکی و میگو اشاره کرد.

۶. مصرف قارچ بیشتر

قارچ‌ها تنها منبع کاملا گیاهی ویتامینD هستند. قارچ‌ها هم مانند انسان ویتامینD خود را از نور ماوراء‌بنفش خورشید می‌گیرند. با این تفاوت که ویتامین تولیدشده در بدن انسان از نوع D۳ است و ما به اختصار آن را D می‌نامیم اما ویتامین تولیدشده در قارچ از نوع ویتامین D۲ است که البته اگر به‌اندازهD۳ قوی و موثر نباشد، آن باز هم برای بدن مفید است.

۷. مصرف زرده تخم‌مرغ

زرده‌های تخم‌مرغ، منبع دیگری از ویتامینD هستند که می‌توان بدون دردسر آن را به رژیم غذایی افزود. البته زرده‌ها هم مانند هر منبع غذایی طبیعی دیگر، مقدار متفاوتی ویتامینD دارند. تخم‌مرغ‌های جوجه‌هایی که در محیطی بسته بزرگ می‌شوند و به فضای بیرون دسترسی ندارند، ۲ تا ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامینD است. اما تخم‌مرغ جوجه‌های دیگر که در فضای باز بزرگ می‌شوند، ۴ برابر یا بیشتر از این مقدار است.

۸. استفاده از لامپ ماوراء‌بنفش

لامپ‌هایی که از خود نور ماوراء‌بنفش متصاعد می‌کنند می‌توانند مقدار ویتامینD بدن را افزایش دهند. این لامپ‌ها عملکرد نور خورشید را تقلید می‌کنند و زمانی‌که بیشتر وقت‌تان را در فضای داخل خانه می‌گذرانید یا موقعیت جغرافیایی محل زندگی‌تان به‌گونه‌ای است که بهره کمی از نور خورشید می‌برید، استفاده از لامپ نور ماوراء‌بنفش بسیار مفید است.

البته از این لامپ‌ها،‌ سال‌هاست که برای درمان انواع بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. اما اخیرا از آن برای درمان کمبود ویتامینD هم استفاده می‌شود.

البته مراقب باشید، همانند نور خورشید، بیش از حد زیر نور لامپ ماوراء‌بنفش قرار نگیرید تا دچار سوختگی پوستی نشوید. در واقع بیش از ۱۵ دقیقه در معرض این نور قرار گرفتن خطرناک است.

۹. شربت‌های حاوی ویتامینD

در داروخانه‌ها انواع شربت‌های حاوی ویتامین‌D وجود دارد که برخی از آنها با استفاده از میوه و گیاهان مختلف تولید شده‌اند. از میوه‌هایی چون پرتقال، لیمو، آب زنجبیل و زردچوبه در تولید این نوع شربت استفاده می‌شود. این شربت‌ها بهترین گزینه برای گیاهخواران هستند و می‌توانند ویتامینD روزانه‌ بدن‌شان را تامین کنند.

۱۰. ویتامین قطره‌ای برای نوزاد

این نوع ویتامینD برای نوزادانی آماده شده است که از شیر مادر تغذیه می‌کنند. بنابر توصیه سرویس سلامت همگانی بریتانیا، نوزادان شیرخوار تا یک‌ساله باید هر روز ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامینD مصرف کنند. نوزادانی که با شیر خشک مصرف می‌کنند به این مکمل نیاز ندارند، زیر شیر خشک آنها حاوی ویتامینD است. در ضمن مراقب باشید نوزادان بیش از نیاز روز ویتامینD مصرف نکنند. زیرا گرفتار اسهال و بی‌حالی می‌شوند.

با توجه به راهنمایی‌های فوق می‌توانید یکی از روش‌های دریافت ویتامینD را انتخاب کرده و این منبع مهم را در بدن خود به‌اندازه کافی برسانید و بدین ترتیب از انواع بیماری‌های عفونی تنفسی، به‌ویژه ویروس کرونا تا حد زیادی در امان بمانید.

نظر شما
پرونده ویژه