دانستنی‌های کرونایی(۵)

نحوه ضدعفونی کردن ظروف کرونایی‌ها

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۷:۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۰۹۲۹۱۹
نحوه ضدعفونی کردن ظروف کرونایی‌ها
شاید برخی از ما در پیک سوم کرونا تجربه پرستاری از فرد کرونایی را داشته باشیم اما در این میان برای افزایش بهداشت و ممانعت از انتقال ویروس چه باید کرد؟

به گزارش برنا؛ اغلب خانواده‌ها در کشور تجربه پرستاری از بیمار کرونایی را دارند. در حالی که نحوه تعامل با بیمار کرونایی نیازمند یادگیری نکات جدید و علمی است تا بتوان در روند ابتلا، به فرد کرونایی کمک کرد و  دیگر افراد خانواده در ابتلا به این بیماری مصون باشند.

ضد عفونی کردن به معنی استفاده از مواد شیمیایی خاص برای کشتن میکروب‌هاست. ضد عفونی کردن سطوح و وسایل، بعد از پاک کردن آنها خطر انتشار عفونت را  کاهش می‌دهد. سوالی که ممکن است پرسیده شود این است که ظروف مورد استفاده توسط فرد مبتلا به ویروس کرونا چگونه باید تمیز و ضدعفونی شوند.

در متون موجود مستقیما به اینکه هنگام شستن ظروف فرد مبتلا به کوویدـ۱۹ چه نوع دستکشی استفاده شود اشاره نشده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا و سازمان جهانی بهداشت در مورد تمیز و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل مختلف (مانند ظروف) تماس‌یافته با فرد مبتلا به کوویدـ۱۹ موارد زیر را بیان کرده است:

وسایل شخصی و سایر وسایل مورد استفاده بیماران مانند ظروف، بالش، تشک، فرش و کوسن، تا زمانی که دوره درمان و آزمایش‌ها برای تشخیص وجود ویروس کرونا ادامه دارد (پایان عفونت) نباید توسط افراد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

هنگام تماس با ظروف استفاده ‌شده بیمار، دستکش پوشیده شود. بهتر است تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شده و پس از استفاده دور انداخته شود.

برای شستن ظروف معمولی بیماران، از مایع ظرفشویی معمولی و آب داغ استفاده شود.

پس از پایان شست‌وشوی ظروف در صورت استفاده نکردن از دستکش، دست‌ها بلافاصله با آب و صابون شسته شوند.

در صورتی که از دستکش آشپزخانه استفاده می‌شود، پس از پایان شست‌وشو، دستکش‌ها درآورده شده و با آب داغ و صابون شسته و خشک شود. سپس دست‌ها نیز مجدداً با آب و صابون شسته شود.

دستکش‌های یکبار مصرف مورد استفاده برای حمل ظروف آلوده در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دولایه دور انداخته شوند.

در صورت امکان، ظروف در ماشین ظرفشویی با دمای آب ۶۰ درجه سانتی‌گراد و ماده شوینده شسته و خشک شود.

در صورتی که برای خشک کردن ظروف از دستمال مخصوص استفاده می‌شود، دستمال پس از استفاده با مایع شوینده شسته شده و به‌طور کامل خشک شود.

برای شستن ظروف استفاده ‌شده توسط فرد آلوده به ویروس کرونا (در صورت استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف) لازم است از آب داغ و مایع ظرفشویی استفاده شود. همچنین هنگام حمل ظروف به آشپزخانه بهتر است از دستکش استفاده شود اما هنگام شست‌وشوی آنها پوشیدن دستکش ضروری نیست به شرطی که پس از اتمام کار دست‌ها بلافاصله با آب و صابون شسته شود.

در صورت تمایل برای پوشیدن دستکش، دستکش‌های ظرفشویی معمولی کفایت می‌کند. پس از اتمام کار دستکش‌ها شسته شده و خشک شوند. همچنین در صورت خشک کردن ظرف بیمار نیز نیاز است که پارچه خشک‌کن با آب گرم و مایع شوینده شسته و خشک شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه